خبرگزاری کار ایران

یک حقوقدان در گفتگو با ایلنا:

مجازات متکدیان، پاک کردن صورت مساله است

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۰۹۷

متکدیان افرادی هستند که خود قربانی مسائل خانوادگی و اجتماعی‌اند و ذاتاً ولگرد به دنیا نیامده‌اند. این افراد یا در خانواده‌هایی هستند که مشکلات معیشتی دارند، یا معلول جسمی هستند که برای آن‌ها حرفه و کاری وجود ندارد و یا کودکانی هستند که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند.

ایلنا: یک حقوقدان با اشاره به اینکه متکدیان قربانی مسائل مختلفی مانند مشکلات اقتصادی هستند افزود: هر گونه اقدام و برخورد با متکدیان باید به صورت علمی و به شیوه درست انجام شود تا نتایج مثبت را به همراه داشته باشد. مجازات کردن این افراد، به نوعی پاک کردن صورت مساله است.

" علی نجفی توانا "، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در مورد پدیده تکدی‌گری و تقابل آن با حقوق شهروندی در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: تکدی‌گری و ولگردی اقداماتی مجرمانه‌اند و در تمام نظام‌های کیفری قابل مجازات است. بر اساس قانون مجازات اسلامی نیز نیروی انتظامی مجاز است که ولگردان و متکدیان را جمع آوری کند و در قانون برای این افراد مجازات تعزیری در نظر گرفته شده است.

وی افزود: متاسفانه در سراسر کشورهای جهان کم و بیش این مسئله وجود دارد اما به صورت آزاردهنده در کشورهایی مانند ایران، عراق و هندوستان نمود قابل توجه‌ای پیدا کرده است.

این حقوقدان ادامه داد: البته باید توجه داشت که متکدیان افرادی هستند که خود قربانی مسائل خانوادگی و اجتماعی‌اند و ذاتاً ولگرد به دنیا نیامده‌اند این افراد یا در خانواده‌هایی هستند که مشکلات معیشتی دارند، یا معلول جسمی هستند که برای آن‌ها حرفه و کاری وجود ندارد و یا کودکانی هستند که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند و تمامی این موارد به طور جدی نیازمند آسیب‌شناسی است؛ زیرا هیچ فردی از روی رضایت خاطر به این کار مبادرت نمی‌کند و مجازات کردن این افراد به نوعی پاک کردن صورت مسئله است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا شیوه کنونی جمع آوری این افراد به درستی انجام میشود؟» گفت: هر اقدامی که سبب رسیدن آسیب به حقوق مادی و معنوی شهروندان شود مخالف حقوق شهروندی است اما به هر حال بر اساس قانون نهاد‌های مربوطه مجبور به برخورد با متکدیان و ولگردان هستند، اما شیوه برخورد با این پدیده باید به گونه‌ای باشد که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: این گونه برخورد‌ها در مورد مجرمین، به طور کلی و متکدیان به طور خاص موقتی است و مانند داروهای مسکن عمل می‌کند. من نمی‌گویم که این کار نباید انجام شود اما باید به صورت علمی و به شیوه درست انجام شود تا نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در ‌‌نهایت برای حل این مساله باید این افراد مورد حمایت قرار گیرند و با ارائه خدمات آموزشی، اسکان یافتن وبه کار وا داشته شدن دوباره به چرخه زندگی سالم باز گردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز