خبرگزاری کار ایران

اسفندیاری‌پور:

امسال در تولید گندم خودکفا هستیم/ خرید تضمینی بیش از یک‌میلیون و 200 هزار تن گندم از زراعان گندمکار کشور

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۷۹۸

مشاور وزیر ‌و مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع گندم آذربایجان غربی گفت : با توجه به بارندگی های خوب بهاره وضعیت مزارع گندم در کشور هم از نظر کیفیت و کمیت در سال زراعی جاری بسیار مطلوب است و امسال در تولید گندم خودکفا هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ارومیه، اسماعیل اسفندیاری‌پور در سفر یکروزه به آذربایجان غربی به همراه مسئولین ستادی سازمان جهاد کشاورزی استان، از روند اجرایی طرح تحقیقاتی  ایکاردا و طرح  pvs  گندم در شهرستانهای بوکان، مهاباد ، نقده ، میاندوآب از نزدیک بازدید کرد.

اسفندیاری در جریان این بازدید ضمن ابراز خوشحالی و رضایت از وضعیت سبز و تنوع ارقام در مزارع گندم استان،افزود: بارندگی‌های اخیر باعث افزایش عملکرد در مزارع گندم آبی و به ویژه مزارع گندم دیم خواهد شد. 

بنابراین قطعاً تولید گندم امسال بیش از نیاز مصرف داخلی است و نگرانی از بابت گندم در سال جاری وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت گندم بعنوان محصول استراتژیک کشور اظهار کرد: امسال در تولید گندم خودکفا هستیم و نیاز به واردات نداریم و تمامی نیازهای کشور از تولیدات داخلی تامین می شود.

این مسئول ادامه داد : در استانهای جنوبی کشور از اواخر اسفند ماه کار برداشت گندم آغاز شده است وتاکنون یک میلیون و200 هزار تن گندم مازاد بر مصرف زراعین کشور توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی خریداری شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از رشد 30 درصدی برخوردار است.

اسفندیاری با بیان اینکه مطالبات گندمکاران در اسرع وقت به حساب آنان واریز می شود، تصریح کرد:  استانهایی که در اقلیم مرطوب نوار ساحلی دریای خزر قرار دارند، ازدهه اول خرداد کار برداشت محصول گندم آغاز می شود.

وی یاد اور شد : در سال زراعی جاری در کشور نزدیک به  6 میلیون هکتار گندم کشت شده است که  4 میلیون هکتار آن به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده است که با توجه به بارندگی های مطلوب بهاره و پاییزه وضعیت سبز مزارع گندم در کشور بسیار مطلوب است .

‌مجری طرح محوری  گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:  با وجود وقوع سیل در استانهای جنوبی کشور مخصوصا خوزستان ، میزان تولید گندم نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نیافته است ، بلکه تاکنون میزان خرید 30 درصد بیشتر از سال گذشته گزارش شده است .

به منظور انتقال یافته های علمی کشت گندم به داخل مزارع کشور در افقی پنج ساله  ایران در کشت گندم با موسسه تحقیقاتی ایکاردا همکاری می کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز