خبرگزاری کار ایران

فرخی خبر داد:

تولد 40561 کودک در بوکان در طول 10 سال

کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت بوکان گفت: در طول 10سال، 40561 تولد زنده در این شهرستان به وقوع پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از بوکان، صلاح‌الدین فرخی در جلسه هم‌اندیشی بررسی راهکارهای افزایش ایمنی کودکان به بررسی شاخص‌های مرگ و میر کودکان در جریان 10 ساله از سال 1386 تا پایان دهه اول شهریورماه 95 13اشاره کرد و گفت: در طول این 10 سال 40561 تولد زنده در شهرستان بوکان به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نزدیک به 200 کودک متوفی در هر هزار تولد بوده اما اکنون با انجام برنامه‌های مداخله‌ای میزان مرگ و میر کودکان در شهرستان بوکان  در پایان سال 1394 به حدود 10مرگ در هر یک هزار تولد زنده رسیده است.

فرخی افزود: با توجه به شاخص هدف کشوری تا پایان برنامه ششم توسعه که رسیدن به رقم 12 مرگ برای هر یک هزار تولد است، شاخص بسیار مطلوبی دارد و بیانگر موثر بودن تمهیدات وتلاش های ارزشمند تیم های مراقبت کودکان است.

کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکزبهداشت بوکان افزود: همه کودکان متوفای زیر 5 سال که در مدت 10 سال فوق‌الذکر جان خود را از دست داده‌اند توسط تیم‌های کارشناسی مورد پیگیری قرار گرفته و در جلسات تخصصی کمیته مرگ و میر کودکان با حضور مدیریت شبکه بهداشت و درمان و روسای بیمارستان و مرکز بهداشت و متخصصین اطفال و کارشناسان ارشد بهداشت و درمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و براساس عوامل موثر در مرگ کودکان مداخلات لازم به تصویب رسیده و برای اجرا به واحدهای تحت پوشش شبکه ابلاغ شده است.

وی درباره اولین علت مرگ و میر کودکان در بوکان گفت: اولین علت ناهنجاری‌های مادرزادی است و دومین علت مرگ ناشی از سوانح و حوادث است که سهم عمده‌ای از آنان ناشی از حوادث ترافیکی و غرق شدگی وخفگی است که با شناسایی و حذف نقاط حادثه‌خیز و پرخطر که سلامت کودکان را تهدید می‌کند، می‌توان از بروز حوادث کاسته و شاخص سلامت کودکان را بالا ببریم.

کد خبر : ۴۰۶۹۴۴