خبرگزاری کار ایران

ساعی مطرح کرد:

افزایش دو برابری وسعت دریاچه ارومیه/ قدری از برنامه احیا عقب هستیم/تنها ۴۲ درصد بودجه ستاد محقق شد

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۹۳۲

دبیر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: وسعت دریاچه هم اکنون با ۲۸۴۳ کیلومتر مربع وسعت به دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خلیل ساعی در بازدید خبرنگاران از اقدامات ستاد احیای‌ دریاچه‌ ارومیه در‌ شهرستان  شبستر گفت: با همکاری کمیته امداد استان درصدد توانمند سازی معیشت‌ روستائیان اطراف داریاچه‌ ارومیه هستیم تا با ایجاد اشتغال‌های کمتر وابسته به آب در زمینه صرفه‌جویی‌ حداقلی تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در منطقه‌ای خشک و نیمه خشک واقع شده‌است، بیان‌ کرد: زمانی‌ جمعیت کل کشور ۳۵ میلیون‌ نفر بود و پتانسیل آبی نیز ۱۳۴ میلیارد متر مکعب وجود داشت اما امروز جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر و پتانسیل آبی کشور ۸۸ میلیارد متر مکعب شده است که کاهش ۴۶ میلیارد متر مکعبی پتانسیل آبی با افزایش ۴۵ میلیون نفری جمعیت همراه بوده‌ است.

عالی ترین مقام ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه‌ در استان آذربایجان‌ شرقی گفت: موضوع آب موضوعی اجتماعی و بسیار پر‌اهمیت است که باید با نگاهی وسیع‌‌تر و آینده‌ نگرانه‌ به آن توجه شود.

ساعی با اشاره به اینکه بارش های خوب سال گذشته موجب افزایش آب های ورودی به دریاچه‌ ارومیه‌ شد، بیان داشت: تنها بارش نزولات آسمانی دلیل افزایش تراز آب دریاچه ارومیه نیست بلکه مدیریت منابع آبی و کنترل روان آب ها و بسیاری از فعالیت های فرهنگی و عمرانی  ستاد احیا و توجه دولت به این دریاچه‌ بوده که در کنار بارش ها موجب افزایش تراز دریاچه شده است.

وی با اشاره به اینکه با وجود افزایش تراز، مقداری از برنامه احیا عقب هستیم، گفت: تنها ۴۲ درصد از بودجه‌های مصوب ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه اختصاص یافته که اگر بودجه مصوب به صورت کامل اختصاص می‌یافت و برخی پروژه های‌عمرانی‌ اجرا می‌شد می‌توانستیم‌ بر اساس برنامه تهیه شده پیش‌ برویم.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه‌ با اشاره به اینکه تراز دریاچه ارومیه در ۲۶ شهریور ماه به  1271/32 رسیده که سه روز است دیگر کاهش نمی‌یابد و ثابت مانده است.

وی ادامه داد: تراز دریاچه در مدت مشابه پارسال1270/27 بود که رشد یک متر و پنج سانتیمتری‌ را شاهد هستیم.

خلیل ساعی با اشاره به برکات بالا آمدن آب دریاچه ارومیه گفت: در سال‌های گذشته با پایین‌ آمدن سطح آب و خشکی دریاچه‌ ارومیه صنعت گردشگری مناطق ساحلی از بین رفته بود که خوشبختانه دوباره شاهد حضور انبوه گردشگران در سواحل دریاچه‌ ارومیه هستیم.

عالی ترین مقام ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه‌ در استان با اشاره به افزایش دو برابری وسعت دریاچه‌ ارومیه نسبت به سال گذشته گفت: وسعت دریاچه هم اکنون ۲۸۴۳ کیلومتر مربع است که پارسال ۱۷۲۲کیلومتر مربع بود و وسعت دریاچه دوبرابر شده است.

وی ادامه داد: حجم آب موجود در دریاچه ارومیه ۳میلیارد ۴۹۰ میلیون متر مکعب است که پارسال ۱ میلیارد و ۵ میلیون متر مکعب بود که این نشان دهنده افزایش ۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعبی است.

دریاچه‌ ارومیه عمیق‌ تر می‌شود

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه‌ در آذربایجان شرقی گفت: با وجود افزایش بارش‌‌ها که عمدتا آب های شیرین‌ است موجب انحلال نمک در آب شده و کف دریاچه را پایین‌ می‌برد که این کار موجب کاهش تبخیر آب از دریاچه‌ است.

خلیل ساعی با اشاره به حجم بالای تبخیر آب از دریاچه ارومیه گفت: در سال آبی امسال بیش از ۱ میلیارد متر‌ مکعب تبخیر آب داشتیم که عمدتا در ماه تابستان انجام‌ می‌شود.

تولید گیاهان دارویی در حوزه دریاچه‌ ارومیه

ساعی با اشاره به افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه کمبود آب بیان کرد: با توجه به افزایش آگاهی مردم در زمینه مدیریت مصرف آب از سال گذشته تولید و پرورش گیاهان دارویی با استفاده از بودجه فرهنگی و اجتماعی دریاچه کلید خورده است که در ۱۱ شهرستان به صورت پایلوت و محدود با همکاری جهاد دانشگاهی انجام می‌شود.

لازم به ذکر است در این بازدید که با حضور مدیرکل کمیته امداد استان و مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌ شرقی صورت گرفت از طرح های اشتغال زایی‌ و معیشت محور کمیته امداد استان در زمینه پرورش بوقلمون و احداث گلخانه‌ پرورش سیفی جات نیز بازدید شد.

افزایش دو برابری وسعت دریاچه ارومیه/ قدری از برنامه احیا عقب هستیم/تنها ۴۲ درصد بودجه ستاد محقق شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز