خبرگزاری کار ایران

پتروشیمی منحل شده پرافتخارترین تیم؛

گزارش آماری از تاریخچه تور دوچرخه‌سواری ایران-آذربایجان

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۹۰۰

سی‌وسومین دوره تور دوچرخه‌سواری ایران-آذربایجان تا چند روز دیگر با حضور 13 تیم خارجی و داخلی در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در تبریز، سی‌وسومین دوره تور دوچرخه‌سواری ایران-آذربایجان تا چند روز دیگر برگزار می‌شود و با وجود گذشت 32 دوره از این تور بین‌المللی به اعتبار و ارزش این تور افزوده می‌شود.

تور دوچرخه‌سواری آذربایجان تنها و معتبرترین تور ایران و قدیمی‌ترین تور دوچرخه‌سواری قاره آسیا هم محسوب می‌شود. اما نخستین دوره این تور در سال ۱۳۶۵ در سطح ملی و با حضور تیم‌های ایرانی و دور دریاچه ارومیه برگزار شد.

در اولین دوره این تور محمدرضا باجول توانست عنوان قهرمانی تور را کسب کند که بعدها با گذشت‌ سال‌های متوالی، نام این رویداد ورزشی به تور دوچرخه‌سواری آذربایجان تغییر یافت.

از ششمین دوره این رقابت‌ها، پای دوچرخه‌سواران خارجی به این رقابت باز شده و این تور به رقابت‌ بین‌المللی تبدیل شد. سال‌های 2010 و 2011 بخشی از مسیر این تور به جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد و بعد از سال 2013، نام این تور به تور دوچرخه‌سواری ایران-آذربایجان تغییر یافت.

در 32 تور رکابزنانی از کشورهای مختلف همانند ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، اوکراین، ترکیه، ایرلند، سوریه، عربستان، تایلوان، و حتی در سال‌های گذشته کشورهای مطرحی چون آلمان، آفریقای جنوبی، چک، اتریش، هلند، استرالیا و بلژیک حضور داشتند. البته در سال 2016 تیم ایلیومینیت از آمریکا در این تور بین‌المللی حضور داشت.

عنوان پرافتخارترین رکابزن حاضر در این تور بین المللی از آن قادر میزبانی دوچرخه‌سوار تبریزی است. وی هفت دوره قهرمان این رقابت‌ها شد. احد کاظمی، محمدرضا باجول، حسین محمودی، حسین عسگری و صمد پورسیدی نیز در رده های بعدی قرار دارند. تیم پتروشیمی تبریز که در عین ناباوری منحل شد، برترین تیم حاضر در این رقابت‌ها می‌باشد.

در سی‌ودومین دوره این تور که به دلیل همزمانی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از آخر بهار به اوایل پاییز منتقل شد. در این دوره مانند سال‌های گذشته ۲۰۱۵ به بعد، دوچرخه‌سواران در شش مرحله مسیر تقریباً 1010 کیلومتری را در بین شهرهای تبریز، ارومیه، جلفا، وسرعین رکاب زدند. در پایان این دوره تور ورزشکار هلندی، راب رویخ از تیم تارتلتو بلژیک به عنوان مقام نخست دست یافت.

این تور همانند سال گذشته بدلیل شرایط مساعد آب‌وهوایی در مهرماه برگزار می‌شود. اما سی‌وسومین دوره این تور تا چند روز دیگر با حضور 8 تیم خارجی و 5 تیم داخلی برگزار می‌شود. مراحل این تور به این ترتیب است:

مرحله اول: تبریز – ارومیه به مسافت حدود ۱۴۱ کیلومتر

مرحله دوم: ارومیه – منطقه آزاد ارس به مسافت حدود ۲۰۹ کیلومتر

مرحله سوم: منطقه آزاد ارس – تبریز به مسافت ۱۵۵ کیلومتر

مرحله چهارم: تبریز – سرعین به مسافت حدود ۱۹۶ کیلومتر

مرحله پنجم: سرعین – تبریز به مسافت حدود ۱۹۱ کیلومتر

مرحله ششم: دور تبریز (لاله پارک) به مسافت ۱۱۴ کیلومتر

جمع کل مسافت ۶ مرحله: ۱۰۱۰ کیلومتر

در این دوره از تور تیم‌های، سینرژی باکو از جمهوری آذربایجان، اسپارتا پراها جمهوری چک، وینو قزاقستان، ناسیونال روسیه، تارتلتو بلژیک، بایک آید آلمان، آلستو هلند، استاکی لیتوانی، شهرداری تبریز، تیم ملی ایران، پیشگامان کویر یزد، گون آی تبریز، تیم DFT تبریز حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز