خبرگزاری کار ایران

انتقاد نماینده مجلس از عملکرد مسئولان:

ستاد احیاء اگر اجازه دهد دریاچه ارومیه خودش را احیاء می‌کند/ تبدیل 600 هکتار از قسمت خشک شده دریاچه به پارک

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۴۷۲

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه عملکرد ستاد دریاچه ارومیه از احداث ۴ حلقه چاه عمیق در اطراف دریاچه توسط این ستاد خبر داد.

به گزارش ایلنا، روح‌الله حضرت‌پور طی گفت‌وگویی با خبرنگاران در انتقاد از عملکرد ستاد احیاء دریاچه ارومیه عنوان کرده است: اگر ستاد احیای دریاچه اجازه دهد دریاچه خودش خود را احیا می‌کند، عده‌ای در ستاد احیا و سازمان محیط زیست، بخشنامه‌هایی را به استان فرستاده‌اند که اساساً قابل اجرا نیست و به ضرر مردم و دریاچه است.

وی افزوده است: برای نمونه از اول فروردین که حق آبه دریاچه را از سدها رها سازی کرده بودند، همزمان تمام نهرهای فرعی کشاورزی مردم را نیز بستند در حالی که بستن این نهرها باعث می‌شود مردم از چاه‌ها، آب بیشتری بکشند و این آسیب بیشتری را به دریاچه وارد می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی باور دارد برای احیای دریاچه، برنامه ریزی‌ها باید مرحله به مرحله صورت گیرد و به یک باره قدم آخر اول برنداشته شود، اولین مرحله احیا این است که وضعیت فعلی را حفظ کنند و در مرحله بعد لایه روبی رودخانه‌ها را انجام دهند و بعد به رها سازی آب فکر کنند.

وی خاطرنشان کرده است: مثلاً در سال گذشته سیل هزینه زیادی را به روستاها و کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه وارد کرد، اگر همین هزینه‌ای که برای بازسازی منطقه صرف شد را صرف لایه‌روبی رودخانه‌ها و به طور کل هدایت سیل به سمت دریاچه می‌کردند، میلیون‌ها متر مکعب آب وارد دریاچه شده بود.

حضرت‌پور از تبدیل پارک 600 هکتار از قسمت خشک شده دریاچه ارومیه توسط ستاد احیاء خبر داده و عنوان کرده است: ستاد احیا به همین منظور کل این مساحت را درخت‌کاری و گیاه‌کاری می‌کند و برای آبیاری آن 4 حلقه چاه عمیق در ساحل دریاچه احداث کرده است؛ اگر بگویم مصرف این چند چاه غیر مجاز به اندازه کشاورزی چند ده روستا است اغراق نکرده‌ام! ستاد روزانه میزان زیادی از این چاه‌ها آب برداشت می‌کند در حالی که نتیجه‌ای هم تا به امروز نگرفته است و اکثر گیاهان خشک شده‌اند.

از زمانی که ستاد احیای دریاچه تشکیل شده تقریباً هیچ اقدامی عملی برای احیای دریاچه انجام نداده است، این آب‌ها  هم که وارد دریاچه می‌شود نعمت خداوندی و نتیجه بارش باران و برف است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز