خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

۵ هزار واحد صنعتی در آذربایجان شرقی تعطیل شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۹۳۷

زمانی که ما استان آذربایجان شرقی را تحویل می‌گرفتیم سخن از وجود ۱۲ هزار واحد صنعتی بود اما با پایش واحدهای صنعتی استان آمار واقعی به دست آمد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: طی ۸ سال گذشته، ۵ هزار واد صنعتی در آذربایجان شرقی تعطیل شده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل جبارزاده، عصر دیروز در جلسه مجمع عمومی خانه توسعه آذربایجان، که جزئیات طرح منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی به مرکزیت تبریز را تشریح می کرد، افزود: زمانی که ما استان آذربایجان شرقی را تحویل می‌گرفتیم سخن از وجود ۱۲ هزار واحد صنعتی بود. اما با پایش واحدهای صنعتی استان آمار واقعی به دست آمد.

وی با اشاره به تصویب ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری تبریز، گفت: مطالعات جامع این منطقه با تلاش و پیگیری حوزه معاونت توسعه استانداری و با توان علمی دانشگاه‌ها و هیات‌های علمی استان در یک سال گذشته تدوین و در شورای عالی عطف تصویب شد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: منطقه ویژه علم و فناوری تبریز به پاس پیشینه تاریخی علم و دانش در این منطقه به نام ربع رشیدی نامگذاری شده است.

جبارزاده با اشاره به موقعیت استراتژیک تبریز و آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: وجود ۱۳۹ مرکز آموزش عالی و دانشگاهی، ۲۰۹ مرکز پژوهشی، یک پارک علم و فناوری و ۱۰ مرکز رشد پتانسیل خوبی برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری به شمار می‌رود.

وی همچنین از تاسیس ۲۵۸ شرکت دانش‌بنیان در استان خبر داد و گفت: در نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته تبریز که در اوایل امسال برگزار شد ۵۹۰ طرح فناورانه ارایه شد که نوید ظرفیت‌های بالای استان در این حوزه است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در حال حاضر ۳۶۰۰ نفر هیات علمی و ۲۰۷ هزار دانشجو در استان داریم که قریب به ۳۰ هزار نفر از آنان در مقطع تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند.

وی همچنین به وجود پنج هزار واحد صنعتی فعال، ۱۲۸ هزار واحد صنفی، شش خوشه صنعتی فعال، ۳۷ شهرک صنعتی فعال و ۱۵ شهرک صنعتی در حال اجرا در استان اشاره کرد و گفت: ۱۱ شهرک صنعتی استان در حوزه منطقه ویژه علم و فناوری مستقر هستند.

جبارزاده با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی استان نیز گفت: وجود یک میلیون هکتار اراضی زراعی که ۷۳۰ هزار هکتار از آنها زیر کشت هستند پتانسیل خوبی در جهت توسعه کشاورزی دانش‌بنیان است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به برخی مصوبات مربوط به حوزه علم و فناوری استان از جمله تاسیس مجتمع علمی ربع رشیدی در سال ۸۱، تاسیس کریدورهای علم و فناوری در سال ۸۴ اشاره کرد و گفت: این مصوبات نیز سابقه خوبی برای تصویب منطقه ویژه علم و فناوری بود.

وی به تشریح محدوده جغرافیایی منطقه ویژه علم و فناوری تبریز پرداخت و گفت: این منطقه از سمت شمال به رشته کوه عون بن علی، از طرف جنوب به حد شمالی شهر آذرشهر، از طرف غرب به شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و از طرف شرق به شهرک صنعتی عالی‌نسب محدود می‌شود که نسبت به مناطق ویژه علم و فناوری دیگر محدوده بزرگتری است و بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ استان نیز در این محدوده قرار دارند.

جبارزاده با بیان این که صنایع غذایی و دارویی محورهای اولویت‌دار منطقه ویژه علم و فناوری هستند، افزود: صنایع ماشین‌‌سازی و قطعه‌سازی، چرم و نساجی، فناوری‌های نوین، صنایع معدنی و فلزی و صنعت لوازم خانگی و الکترونیکی از دیگر محورهای فعالیت این منطقه محسوب می‌شوند.

وی، محور اتوبان تبریز - سهند را به عنوان دالان مرکزی منطقه ویژه علم و فناوری اعلام کرد و گفت: با توجه به وجود اراضی وسیع و بکر در این محور، توسعه صنعت فناورانه در حول این محور پیش‌بینی شده، ضمن این که دربرگیرنده مراکز علم و فناوری نیز خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از پیش‌بینی هفت کانون در منطقه ویژه علم و فناوری تبریز خبر داد و گفت: کانون مرکزی این منطقه، شهرک فناوری‌های پیشرفته تبریز خواهد بود که ۴۰۰ هکتار از اراضی آن برای این منظور در نظر گرفته شده و در فاز اول ۷۰ هکتار از آن در اختیار شرکت‌های فناوری با محوریت فناوری‌های پیشرفته و هوا و فضا قرار می‌گیرد.

وی افزود: کانون خلعت‌پوشان دانشگاه تبریز با ۵۰ هکتار و محوریت زیست‌فناوری و صنایع دارویی، کانون فناوری دانشگاه صنعتی سهند با ۵۰ هکتار و محوریت صنایع نفت و گاز، کانون شهرک فناوری قطعات خودرو، کانون پارک علم و فناوری عصر انقلاب با محوریت صنایع شیمیایی پلیمری، کانون همکاری‌های فناوری علمی و منطقه‌ای سهلان با ۴۰۰ هکتار و کانون علمی تاریخی ربع رشیدی با ۱۲۵ هکتار و محوریت صنایع پزشکی نیز در این منطقه پیش‌بینی شده است.

جبارزاده اضافه کرد: علاوه بر این کانون‌ها، هفت پهنه فناوری شامل پهنه‌های برق و الکترونیک، لوازم خانگی، چرم، ناحیه صنعتی غرب، ناحیه صنعتی آخولا، شهرک صنعتی شهید سلیمی و شهرک صنعتی بعثت نیز در این منطقه تعریف شده است.

وی با اشاره به اعلام آمادگی دانشگاه‌های تبریز و آزاد اسلامی استان برای همکاری با منطقه ویژه علم و فناوری، ابراز امیدواری کرد با کمک دانشگاهیان و صنعتگران شاهد تحقق اهداف این منطقه و توسعه تولید فناورانه و رشد سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با تشریح جزئیات طرح منطقه ویژه علم و فناوری تبریز، ابراز امیدواری کرد با کمک دانشگاه‌ها، محققان و صنعتگران بستر مناسب برای تولید علمی و پیشرفته با استفاده از امتیازات قانونی این منطقه فراهم شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ابتدای سخنان خود نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های اعضای خانه توسعه آذربایجان در روند پیشرفت و توسعه استان، گفت: خوشبختانه بعد از انتخابات سال گذشته فضایی در کشور ایجاد شد که صاحبان فکر و اندیشه و ایده‌های نو بتوانند در عرصه‌های مختلف حضور یابند و مدیریت استان قطعا از همه صاحب‌نظران در راستای کمک به توسعه استان استقبال می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز