خبرگزاری کار ایران

دومین عملیات موفقیت آمیزنجات مادر باردار در ورزقان استان آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۱۲۵

پیش از این نیز یک نوزاد عجول از یکی از روستاهای میانه داخل آمبولانس همزمان با مبلاد رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) به دنیا آمده بود.

نجاتگران تیم تخصصی امداد ونجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی طی یک عملیات ۱۵ ساعته امدادی سخت و نفس گیر موفق شدند مادر بارداری را در روستای برزین از خطر حتمی نجات دهند.

به گزارش ایلنا مسئول تیم تخصصی امداد ونجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: روز گذشته جمعه ۱۹ دیماه حوالی ساعت ساعت ۲۰:۳۰ از طریق شبکه بهداشت ورزقان با جمعیت هلال احمر ورزقان تماس و خبر از وضعیت نامساعد مادر بارداری در روستای دور افتاده ورزقان بنام «برزین» دادند.

سیدعلی سیدی ادامه داد: با توجه به تاریکی هوا امکان پرواز برای بالگرد میسر نبوده و از طرفی بعلت مسدود بودن راه روستا در اثر برف و کولاک و صعب العبور بودن راه، امدادرسانی زمینی هم با مشکل مواجه بود که برابردر خواست جمعیت هلال احمر شهرستان ورزقان و هماهنگی اتاق eoc " مرکز کنترل و هماهنگی عملیاتهای امدادی جمعیت هلال احمر استان " تیم تخصصی امداد ونجات کوهستان استان در قالب ۲ تیم عملیاتی با بهره گیری از ۲دستگاه خودروی کمکدار و ادستگاه خودروی عملیاتی آرگو تبریز را بمقصد ورزقان ترک کردیم.

وی افزود: با توجه به تجارب قبلی دو نفرخانم امدادگر که تخصص یکی مامایی و دیگری نجاتگر کوهستان بود اکیب را همراهی می‌کرد.

مسئول تیم تخصصی امداد ونجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی ادامه داد، با توجه به بررسی راههای منتهی به روستای برزین از توابع ورزقان متوجه شدیم که سهل الوصول ترین راه محور فرعی از طرف شهر اهر می باشد که در تاریکی شب و برودت بسیار پایین در ارتفاعات صعب العبور وجنگلی ادامه مسیر داده و حوالی ساعت ۳ بامداد امروز به روستای سراجلو ۱۵ کیلومتری روستای برزین رسیدیم.

سیدی خاطرنشان کرد: از روستای سراجلو به بعد دیگر ادامه مسیر با خودروهای کمکدار هم مقدور نبودبا توجه به تماس از روستا و اعلام وضعیت نامساعد مادرباردار بناچار خودروی آرگو را با ۲نفر خانم ماما و نجاتگر و ۲نفر از اعضای تیم بطرف روستای برزین رهسپار کردیم.

وی تصریح کرد: خودرو آرگو بعد از طی مسیر۱۵ کیلومتری در میان برف و کولاک شدید حوالی ساعت ۵ بامداد امروز، به برزین رسیده و اعضای تیم مشاهده می کنند که نوزاد بدنیا آمده که بلافاصله ماما اقدام به انجام کمکهای پزشکی لازم جهت سلامت و زنده ماندن نوزاد می‌کند.

مسئول تیم تخصصی امداد ونجات کوهستان گفت: به علت وضعیت وخیم مادر، نجاتگران اقدام به سرم تراپی وتزریقات لازم تحت نظر ماما کرده ونسبت به کنترل علائم حیاتی مادر تا آمدن بالگرد اورژانس می‌کنند.

سیدی ادامه داد: صبح امروز حوالی ساعت ۹:۳۰ بالگرد اورژانس جهت انتقال مادر و نوزاد به محل مراجعه ودر نزدیکی روستای برزین توسط نجاتگران با جانمایی پد، به زمین می نشیند که نجاتگران با آرگو اقدام به انتقال مادر و فرزند به بالگرد کرده و از آنجا به بیمارستان طالقانی تبریز انتقال داده می‌شود.

لازم به ذکر است همزمان با میلاد پیامبر اسلام و امام جعفر صادق دریک عملیات امدادی استثنایی مادری نوزاد خودرا در داخل آمبولانس جمعیت هلال احمر شهرستان میانه به دنیا آورد.

بر پایه این گزارش روزجمعه ۱۹ دیما ه همزمان با میلاد پیامبرو امام صادق نجاتگران جمعیت هلال احمر شهرستان میانه برابر اعلام مدیریت بحران و۱۱۵شهرستان میانه در جریان وضعیت نامساعد مادر بارداری درروستای توین ازتوابع شهرستان میانه قرار گرفتند.

مسئول تیم اعزامی از جمعیت هلال احمر شهرستان میانه در تشریح عملیات گفت: روستای توین در ۱۰۰کیلومتری میانه قرار گرفته وبه علت کولاک شدید روز جمعه وبسته شدن راه روستا مادرباردار در روستا مانده واحتمال تهدید خطری جدی برای مادرمتصوربود.

احمد فرمانی ادامه داد: با توجه به تجربه های قبلی در انتقال مادران باردار، با هماهنگی ۱۱۵ قرار شد نسبت به برداشتن مامای اورژانس در بین راه از روستای ملک اقدام کنیم.

وی افزود: به علت دریافت گزارش لحظه به لحظه مبنی بر وضعیت وخیم این مادر علی رغم کولاک شدید ووضعیت بد جاده که در بعضی از جاها ارتفاع برف به بیش از ۵۰سانتی متر می‌رسید نجاتگران پایگاه عجمی جمعیت هلال احمر شهرستان میانه به راه خویش ادامه داده و بعد از سه ساعت به محل روستای توین رسیدیم.

مسئول تیم اعزامی از جمعیت هلال احمر شهرستان میانه ادامه داد: در ورودی روستا اهالی منتظرما بودند که با دیدن ما بسیار خوشحال شدند وتوقع نداشتند که در این راه بندان به آنجا بریم نجاتگران بلافاصه مادر را همراه ماما سوار آمبولانس کرده و روستا را بطرف شهر میانه ترک کردیم.

فرمانی گفت: در بین راه ودر حوالی شهر " ترک " با کمک ماما نوزاد عجول صحیح و سالم در داخل آمبولانس هلال احمربه دنیا آمد و به منظور مراقبتهای بعدی، مادر و نوزاد به بیمارستان خاتم الانبیای شهر میانه انتقال داده شد.

گفتنی است در این عملیات امدادی ۵نفر از نجاتگران جمعیت هلال احمر شهرستان میانه به همراه یک نفر مامای اورژانس شرکت داشتند که عوامل راه و شهرسازی شهر ترک نیز در گشایش مسیر اکیپ را همراهی می‌کرد.

شرایط جوی استان آذربایجان شرقی از هفته گذشته دچار تغییرات شده وهمراه با بارش برف است که در برخی از روستاها موجب مسدود شدن راهها شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز