خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران:

فارغ التحصیلان دامپزشکی متناسب با بازار کار آموزش ببینند

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۰۰۰

سونامی دکترای دامپزشکی در کشور ایران به راه افتاده است

رییس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: فارغ التحصیلان دامپزشکی ایران باید هدفمند و متناسب با بازار کار آموزش ببینند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمدرضا صفری در حاشیه دیدار با اعضای شورای نظام دامپزشکی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون شیوه آموزش و جذب دانشجو در این رشته در کشور نیاز به تغییرات جدی دارد تا فارغ¬التحصیلان دامپزشکی بتوانند با عزت و کرامت فعالیت داشته باشند.

وی آموزش دامپزشکی را به دو بخش دانشگاهی و بخش بازآموزی و آموزش برای ورود به بازار کار تقسیم¬بندی کرد و گفت: محتوای آموزش دانشگاهی فعلی دامپزشکی پاسخگوی بخش مهمی از نیازهای بازار کار نیست و بر همین اساس لازم است فارغ التحصیلان این رشته پس از طی دوره های آموزشی خاص متناسب با نیاز اصلی جامعه وارد بازار کار شوند.

صفری گفت: بر همین اساس بایستی صدور پروانه فعالیت در رشته دامپزشکی توسط سازمان نظام دامپزشکی آن هم در چارچوب های مشخص از قبیل برگزاری آزمون های ورود به بازار کار و طی دوره های بازآموزی صورت گیرد همانند کاری که در برخی رشته ها همانند حقوق و حتی رشته های مهندسی ساختمان انجام می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون سالانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در رشته دکتری دامپزشکی در کشور فارغ التحصیل می شوند خاطرنشان کرد: آمارها حکایت از وجود بیش از ۳۰ مرکز دانشگاهی و آموزش عالی دامپزشکی در ایران دارد این در حالی است که در کشورهایی همانند فرانسه هم اکنون ۵ دانشکده یا در کشور استرالیا ۲ دانشکده، نیوزلند یک دانشکده و در کشور انگلستان ۵ دانشکده با وجود آن حجم زیاد تولیدات دامی و طیور وآبزی فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه سونامی دکترای دامپزشکی در کشور ایران به راه افتاده است گفت: قطعا وجود این همه فارغ التحصیل بدون برنامه در کشور خود به خود به شأن و منزلت این رشته ضربه می زند.

صفری توسعه بی رویه دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی و توجیه آنان که پذیرش در این دانشگاه به منظور ارتقای دانش جامعه صورت می گیرد را غیر قابل قبول خواند و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع با پیگیری های سازمان نظام دامپزشکی در این راستا و با حضور فعال در شوراهای تصمیم گیری در سطوح مختلف ونظر مساعد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم اکنون هرگونه ایجاد دانشکده دامپزشکی جدید در کشور ممنوع است که این اقدام گام جدیدی در این حوزه بوده که میتواند به تنظیم ورود دانشجو به دانشگاه کمک موثری نماید.

صفری با تأکید بر اینکه در آموزش دامپزشکی علم و عمل باید به هم گره بخورند گفت: چنین علمی میتواند به درد توسعه کشور بخورد و به همین خاطر در برنامه های اولویت دار سازمان نظام دامپزشکی، آموزش به طور جدی مدنظر قرار گرفته و ما به جز برخی دوره های آموزشی مجازی بیشتر به دنبال آموزش های عملی و کاربردی هستیم.

وی با بیان اینکه هنوز با وجود حجم زیاد فارغ التحصیلان دامپزشکی، بخش های مهمی در حوزه اشتغال دامپزشکی مغفول مانده است افزود: نیاز واحدهای صنعتی دام وطیور به مشاغلی همچون مدیر بهداشتی از آن جمله بوده که سازمان نظام دامپزشکی به دنبال بسترسازی برای چنین فعالیت هایی است.

صفری خاطرنشان کرد: در شرایطی که برای فعالیت یک کارگر در سایر بخش ها آموزش فنی و حرفه ای کشور پروانه صلاحیت فنی صادر می کند کارگران شاغل در مرغداری ها و دامداری ها بدون تخصص اولیه وارد بازار کار این حوزه می شوند که در تلاش هستیم با تعامل با سازمان آموزش فنی و حرفه ای بستر آموزشی و کاری جدیدی برای فارغ الحصیلان دامپزشکی نیز از این طریق فراهم کنیم تا با آموزش کارگران این حوزه از حضور کارگران فاقد تخصص جلوگیری کنیم.

وی همچنین به حوزه حیات وحش اشاره کرد و گفت: به دنبال تعاملات سازنده ای که با سازمان حفاظت محیط زیست داشته ایم که این سازمان خواهان معرفی دامپزشکان فعال و علاقمند به این حوزه شده است.

صفری با اشاره به حضور سازمان نظام دامپزشکی در شورای برنامه ریزی و گسترش رشته دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سازمان در جلسات این شورا حضور فعال داشته و همواره دغدغه های این رشته را به مسئولان این وزارتخانه رسانده و با محوریت قرار دادن پیام مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری مبتنی بر آموزش هدفمند فارغ التحصیلان و متناسب با بازار کار سعی داشته در این راستا گام بردارد.

وی به موضوع اعزام فارغ التحصیلان دامپزشکی به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: از آنجا که سطح علمی رشته دامپزشکی در ایران از کشورهای همسایه از جایگاه بالاتری برخوردار است با تشکیل کمیته ویژه ای برای اعزام فارغ التحصیلان دامپزشکی به خارج از کشور در حال برنامه ریزی هستیم.

صفری در ادامه به برخی دیگر از اقدامات سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارایه خدمات به اعضاء گفت: در این حوزه ما به دنبال اجرای برنامه های حمایتی از اعضاء هستیم و به فکر بهره مندی از امکانات مالی از سایر نهادها که وابستگی ایجادمی کند نیستیم چرا که ما باید به پشتوانه اعضاء فعالیت کنیم تا به استقلال سازمان لطمه ای وارد نشود.

وی در عین حال ایجاد سایت اینترنتی جدید با پنل های ارتباطی برای هر یک از ۳۱ هزار عضو سازمان نظام دامپزشکی، برقراری ارتباطات با صدا وسیما و سایر رسانه ها، فراهم کردن بهره مندی از تسهیلات برخی بانک ها از جمله برخی اقدامات برای سازمان نظام دامپزشکی عنوان کرد و گفت: البته از ارایه تسهیلات به اعضا در قالب های مختلف غافل نیستیم برای نمونه امسال برای نخستین بار توانستیم مالیات پرداختی فعالان دامپزشکی هر چند در روزهای آخر به صورت توافقی ودرصدی عملیاتی کنیم که خوشبختانه با استقبال اعضا در سراسرکشور همراه بود همچنین در بحثتأمین اجتماعی نیز اقداماتی آغاز شده که امیدواریم به توافقات خوبی با سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دست پیدا کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز