خبرگزاری کار ایران

هادی جلیلی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در گفتگو با ایلنا:

انجمن اسلامی دانشگاه تبریز احیا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۴۸۴

دانشگاه تبریز به عنوان یکی از سیاسی‌ترین دانشگاههای ایران که همیشه در سطح جامعه چه ملی و چه منطقه‌ای موثر و پیشرو بوده و همانطور که چند مثال فرمودید در تمامی دورانهای مهم و حساس سیاسی و اجتماعی فعال بوده است.

زمانی که صحبت از دانشگاه و دانشجو می‌شود همواره نام دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه ایران پس از دانشگاه تهران می‌درخشد. بزرگان زیادی را از دانشگاه تبریز چه در عرصه علم و چه در زمینه فعالیت‌های سیاسی می‌­توان نام برد. قبل از انقلاب اسلامی وقایع ۲۹ بهمن سال ۵۶ یادآور فعالیت دانشجویان دانشگاه تبریزو نقش ویژه آن است. در نقش دانشگاه تبریز در بستر فعالیت‌های دانشجویی در دوران پس از انقلاب اسلامی همین بس که به وقایع اوایل دهه شصت و سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به دانشگاه تبریز و بر هم زده شدن سخنرانی وی اشاره‌ای شود که به دنبال آن با آغاز اعتصاب دانشجویی در این دانشگاه همراه بود و نهایتا منجر به صدور فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر «انقلاب فرهنگی» اشاره کرد. یا در وقایع سال ۷۸ پس از تهران پیشگام جنبش دانشجویی را دانشگاه تبریز بر عهده داشت.

نام انجمن اسلامی دانشگاه تبریز همواره بخشی از این فعالیت‌ها را بر عهده داشت اما سال‌ها بود که فعالیت آن مختل شده بود تا اینکه پس از موفقیت دکتر روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زمزمه‌هایی از فعالیت مجدد آن شنیده شد و حتی گروهی از فعالین سابق این انجمن در نشستی با برخی فعالین سیاسی و البته اصلاح طلب بر احیای مجدد این نشکل تأکید کردند تا اینکه در روز قدس امسال هیئت موسس جدید این انجمن در دانشگاه تبریز اعلام موجودیت کرده و اقدام به عضوگیری نمود روز دانشجو فرصت مناسب بود تا با هادی جلیلی یکی از اعضای هیئت موسس انجمن اسلامی دانشگاه تبریز گفتگویی داشته باشیم که از تظرتان می‌­گذرد.

مستحضرید نخستین جرقه‌های اعتراضات دانشجویی در آذر ۳۲ به وقوع پیوست به اعتقاد شما اکنون جامعه دانشجویی از آن جرات و جسارت برای نقد عملکرد‌ها و ابراز وجود برخوردار است؟

با سلام. همانطور که مستحضرید اعتراضات آذر ماه ۳۲ که موجب شهادت سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران شد، تحت تاثیر روحیه استکبار ستیزی و استعمار ستیزی دانشجویان واقع گشت. دانشجویان همانطور که رهبری معظم فرموده‌اند همواره پیشرو و پیشاهنگ در مسائل مهم جامعه و نقد عملکرد‌ها و تغییر وضع جامعه و همراه کردن عموم مردم بوده‌اند و این روحیه را در تمامی بزنگاههای تاریخی مانند انقلاب اسلامی و یا انتخابات سال ۷۶ و انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان داده‌اند. البته گفتنی ست که قهر و دلسردی دانشجویان هم در بعضی زمان‌ها باعثعواقب جبران ناپذیری شده، که از جمله آن‌ها، می‌توان به انتخابات سال ۸۴، اشاره کرد که باعثبه وجود امدن دولتی شد که، هشت سال بیشترین فشار‌ها را به دانشجویان و جامعه دانشگاهی وارد کرد و همانطور که اطلاع دارید، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، در سال ۸۷، و انجمن‌های اسلامی دیگر دانشگاه‌ها در‌‌ همان سال‌ها، منحل و بعضی دیگر، تعلیق شدند. دانشجوی سال ۹۲، متاثر از فضای تاریک و انحصارطلبانه ۸ ساله دولت نهم و دهم، که دانشجویان را، بله قربانگو و نه مستقل می‌خواست و فقط به این نوع تشکل‌ها «تشکل‌های بله قربانگو»، اجازه عرض اندام می‌­داد. با همراهی بزرگان و صاحب نفوذان جامعه و با رسیدن به عقللانیت ناشی از‌‌ همان هشت سال، در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نیز پیشرو گشت و وضع موجود را رقم زد. دانشجوی امروزی، تحت تاثیر فشارهای مذکور، هنوز به حد اعلای جرات و جسارت برای ابراز وجود که فرمودید نرسیده و انشالله گرمای فضای باز وعده داده شده، دلسردی موجود را به طور کامل رفع خواهد کرد و دانشگاهی پویا و دانشجویی مطالبه گر را شاهد خواهیم بود.

یکی از خواسته‌های اصلی دانشگاهیان همواره موضوع «استقلالیت» دانشگاه‌ها بوده نظر شما در این زمینه چیست آیا در دولت تدبیر و امید در این زمینه اقدامی دیده می‌شود؟.

همانطور که در پاسخ سوال قبلی عرض کردم، ‌‌ همان عده‌ای که حامی وضع اسفبار هشت ساله دانشگاه‌ها بودند، هنوز هم ساکت ننشسته‌اند و پیام قاطع ملت ایران در ۲۴ خرداد ۹۲ را درک نکرده و نمی‌خواهند درک کنند متاسفانه به لطف وجود این تندروی‌ها که نمونه آن را در مسئله رای اعتماد به دولت تدبیر و امید و سنگ اندازی در پیشبرد اهداف وزارت علوم دولت دکتر روحانی که بر پایه خواست مردم که‌‌ همان دانشگاهی مستقل و پویاست، برگرداندن استقلال به فضای دانشگاه‌ها را با کندی مواجه کرده و هنوز به آن حد مطلوب نرسیده است. که انشالله به پشتوانه حمایت دانشجویان و عموم مردم و تلاش مضاعف وزیر جدید علوم این فضا با سرعت بیشتری ایجاد شده و بر وعده‌های رئیس جمهور جامه عمل پوشانده شود.

از نگاه شما وانجمن اسلامی دانشگاه تبریز مهم‌ترین مطالبه دانشجویی چیست و برای تحقق آنچه باید کرد؟

به اعتقاد ما، اولین و مهم‌ترین رسالت دانشگاه که باید در اولویت کلیه مسئولین دانشگاه قرار گیرد، فعالیت‌های علمی و پژوهشی است و هرگز نباید این رسالت اصلی به دست فراموشی سپرده شود البته متاسفانه در سالهای گذشته رتبه علمی دانشگاه‌ها نیز تنزل یافته بود و امید داریم در دولت جدید به این مهم توجه ویژه‌ای صورت پذیرد اما معتقدیم دانشجویان علاوه بر فعالیت‌های علمی و آکادمیک رسالت دیگری نیز دارند و آن حساسیت به مسائلی است که پیرامون آنان روی می‌دهد. دانشگاه چشم و گوش جامعه است و باید دغدغه‌های لازم را نسبت به سیاست فرهنگ و اجتماع داشته باشد اصلی ترین مطالبه ما که بار‌ها مورد تاکید ریاست محترم جمهور نیز بوده است رفع فضای امنیتی جامعه و به ویژه دانشگاههاست. باید به دانشگاهیان اعتماد کرد، اکثریت قریب به اتفاق جامعه دانشگاهی خود را مدافع آرمانهای اصیل انقلاب اصلامی می‌دانند و لذا حضور سلایق مختلف نه یک تهدید که فرصتی است برای شکوفایی بیش از پیش آرمانهای انقلاب. تنها با رفع این فضاست که می‌توان به پویایی و پیشرفت دانشگاه‌ها امید داشت و البته این پویایی باید در کمال آرامش و حفظ چارچوب‌ها و کاملا قانونی باشد که خوشبختانه در طول یک سال و اندی که از فعالیت دولت تدبیر و امید می‌گذرد ما شاهد رفع فضای امنیتی هستیم و انشالله این روند با شتاب بیشتر تداوم خواهد یافت.

می‌دانید دانشگاه تبریز همواره در صدر فعالیت‌های دانشگاهی کشور قرار داشته برای نمونه موضوع انقلاب فرهنگی با سفر آیت اله هاشمی رفسنجانی به دانشگاه تبریز آغاز شد یا در وقایع سال ۷۸ دانشگاه تبریز و دانشجویان آن در اوج طرح مطالبات قرار داشتند با توجه به اینکه انجمن اسلامی دانشگاه تبریز بعد از وقفه‌ای چندساله دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کند در این زمینه، اهداف بازگشایی این انجمن، توضیح دهید آیا فضای دیگری بر دانشگاه تبریز حاکم شده که شاهد فعالیت دوباره این انجمن هستیم؟

دانشگاه تبریز به عنوان یکی از سیاسی‌ترین دانشگاههای ایران که همیشه در سطح جامعه چه ملی و چه منطقه‌ای موثر و پیشرو بوده و همانطور که چند مثال فرمودید در تمامی دورانهای مهم و حساس سیاسی و اجتماعی فعال بوده است. انجمن اسلامی این دانشگاه نیز در طول تمامی این سال‌ها مورد وثوق و حمایت دانشجویان بوده که سبب جریان ساز و پیشقدم بودن این تشکل گشته است که می‌توان به دوره‌های انقلاب و دفاع مقدس اشاره نمود که افرادی چون مهدی باکری عضو این تشکل بودند. البته ناگفته نماند که اعمال و رفتارهایی نیز در این سالیان وجود داشته که متاسفانه احساسات بر عقلانیت چیره گشته و قطعا مورد تایید انجمن اسلامی کنونی نمی‌باشد. البته از نظری دیگر هم جایگاه والای دانشگاه تبریز باعثشده که حساسیت‌های بسیاری نیز در مورد این دانشگاه وجود داشته باشد که قطعا هیت موسس با درک این موضوع به انجام وظایف قانونی خود ادامه می‌دهد. فضای کنونی قطعا با امید به تغییر فضای بسته هشت ساله قبل از ۹۲ ایجاد گشته که سبب شد گروههای مختلف همفکر جمع شویم و بعد از ساعت‌ها و روز‌ها جلسه مستمر و با همکاری مسئولان بازگشایی مجدد این تشکل که قدیمی‌ترین تشکل دانشجویی شمال غرب کشور است را رقم بزنیم. این امید در دانشجویان این دانشگاه و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و بعد از آن، انتخاب آقای دکتر پورمحمدی به عنوان ریاست این دانشگاه که گزینه مطلوب اکثر قریب به اتفاق دانشجویان بودند، بیشتر شده و انجمن اسلامی نیز بر پایه منش اصلاح طلبانه خویش دولت و ریاست دانشگاه را در انجام وظایف وعده داده آنان، با حمایت و در هنگام لزوم با نقد دلسوزانه و منصفانه همراهی می‌کند.

گفتگو از رضا عظیم آذری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز