خبرگزاری کار ایران

شام غریبان دکتر رشید عیوضی در تبریز برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۹۱۰

دکتر رشید عیوضی، استاد بازنشسته دانشگاه تبریز، سحرگاه جمعه هفتم آذرماه در ۸۶ سالگی به دلیل عارضه‌ ریوی در تبریز درگذشت.

مجلس شام غریبان دکتر رشید عیوضی، استاد برجسته‌ ادبیات و مصحح سختکوش دیوان حافظ امروز از ساعت ۱۹ الی ۲۱ در مسجد طوبیدر مسجد طوبی تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا دکتر رشید عیوضی، استاد بازنشسته دانشگاه تبریز، سحرگاه جمعه هفتم آذرماه در ۸۶ سالگی به دلیل عارضه‌ ریوی در تبریز درگذشت.

دکتر عیوضی از آخرین بازماندگان استادان قدیمی دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز بود و تصحیح وی از دیوان حافظ و دیوان همام تبریزی برنده جایزه‌ی قلم زرین و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده بود.

عیوضی دارای مقالات متعدد ادبی در زمینه‌های گوناگون و متنوع ادبیات اصیل و متعهد ایران بود و آثار و نوشته‌هایش در زمینه‌ زبان و فرهنگ دیرین تبریز، مرجع و منبعی سودمند برای دانشجویان و علامندان فرهنگ ایران به شمار می‌رفت.

وی دوم بهمن۱۳۰۷ در محله‌ی شتربان تبریز به دنیا آمد و پس از کسب تحصیلات مقدماتی، وارد دانشکده ی ادبیات دانشگاه تبریز شد، پس از اخذ درجه‌ی لیسانس و فوق لیسانس ادبی، در دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران ثبت نام کرد.

عیوضی در دانشگاه تهران از شاگردان برجستهِ‌ی استاد بدیع‌الزمان فروزانفر بود. پس از بازگشت به تبریز و استخدام در دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تبریز، ‌به تربیت نسل بزرگی از استادان ادبیات فارسی در تبریز پرداخت و همزمان به انتشار مجله ادبیات اقدام کرد.

وی در دوران مدیریت خود بر دانشکده‌ ادبیات و موسسه تاریخ و فرهنگی دانشگاه تبریز، توانست کتاب‌ها و آثار بسیار ارزشمندی را انتشار دهد.

عیوضی در همایش‌های بزرگ داخلی و خارجی شرکت کرد و عمدتا در زمینه‌ حافظ به سخنرانی پرداخت.

از آثار وی می توان به تصحیح دیوان حافظ، تصحیح دیوان همام تبریزی، تالیف کتاب ابلیس در فرهنگ اسلام و ادبیات ایران، تالیف کتاب حافظ برتر کدام است و دهها مقاله در نشریات مختلف اشاره کرد.

دکتر عیوضی سرانجام صبح جمعه هفتم آذرماه در ۸۶ سالگی در تبریز درگذشت.

مراسم ترحیم وی روز دوشنبه از ساعت ۳۰/۱۴ الی ۳۰/۱۶ در مسجد طوبی برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز