خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت علمی همایش بین‌المللی فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار:

احساسات زلال، سیال و اندیشمندانه شهریار در اشعارش عیان است

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۰۸۰

شعر «علی‌ای همای رحمت» حدود ۷۰ سال است که در مساجد، کارگاه‌های ادبی، کلاس‌های درس و دانشگاه خوانده می‌شود و هر بار تازه‌تر و شیرین‌تر از پیش می‌نمایاند و این زندگی و ماندگاری شعر شهریار است که در اشعار فولکلور و فارسی او نمود یافته است.

عضو هیئت علمی همایش بین‌المللی فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار گفت: احساسات زلال، سیال و اندیشمندانه استاد شهریار در اشعار عرفانی، طنز، اجتماعی، عاشقانه و مذهبی‌اش عیان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی قلیزاده با تأکید بر اینکه اشعار شهریار زنده و حیات آفرین است، گفت: اشعار «سید محمد حسین بهجت تبریزی» زنده و متکثر است و روز به روز در دنیا گسترده‌تر، و فراگیر‌تر می‌شود.

وی افزود: شعر «علی‌ای همای رحمت» حدود ۷۰ سال است که در مساجد، کارگاه‌های ادبی، کلاس‌های درس و دانشگاه خوانده می‌شود و هر بار تازه‌تر و شیرین‌تر از پیش می‌نمایاند و این زندگی و ماندگاری شعر شهریار است که در اشعار فولکلور و فارسی او نمود یافته است.

قلیزاده یادآور شد: هر کس در هر سنی و هر موقعیتی به نوعی و بر حسب دریافت خود، از محتوای اشعار استاد شهریار بهره‌مند ‌شده و با آن زندگی می‌کند و این امر نشان دهنده جامعیت اشعار این شاعر شهیر است.

وی ضمن تاکید بر اینکه شعر شهریار وسیع و عمیق است و روز به روز بیشتر موج می‌گیرد، خاطرنشان کرد: وی شاعری فرامنطقه‌ای و فرامرزی است، تاثیر شعر شهریار در منطقه و کشور و دنیا چشمگیر است و تنها برای منظومه «حیدربابایه سلام» حدود ۴۰۰ مورد استقبال و نظیره نوشته شده است.

قلیزاده با یادآوری اینکه هیچ یک از شعرای معاصر تا این حد در زمان خود تاثیرگذار نبوده‌اند، گفت: شهریار در سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی زندگی کرده و در هر دوره به مسائل روز جامعه و مردم خود پرداخته است.

وی گفت: با نگاهی دقیق‌تر به اشعار شهریار به نظر می‌رسد او چه در دوره ابتدایی شاعری در دوره پهلوی اول و چه در دهه آخر عمرش در جمهوری اسلامی، ۶۰ سال منتظر صدای توحید و وقوع انقلاب اسلامی بود و همواره به کج اندیشی‌ها اعتراض کرده و در مسائل مهم جامعه در میان مردم حاضر می‌شد، به نحوی که در دوران دفاع مقدس و هنگام اعزام رزمندگان به جبهه با لباسی بسیجی حاضر شده و مبارزان جبهه‌های حق علیه باطل را با اشعارش بدرقه می‌کرد.

قلیزاده با اشاره به همایش بین‌المللی فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار، گفت: این همایش به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شاعران جوان تبیین می‌کند که برای تاثیرگذاری و ماندگاری باید شاعر زمان خود باشند. چرا که اگر شاعر با زمانه خود ارتباط داشته باشد، چون شهریار که حقیقتا شاعر زمان خود و متعهد به مردم، میهن و اعتقادات دینی‌اش بود، بی‌گمان گذر زمان نیز یاد و خاطر و آثارش را حفظ می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همایش بزرگداشت استاد شهریار، با هدف آشنایی با افکار و اندیشه، شعر و هنر وی برگزار شده و بزرگداشت شهریار درواقع بزرگداشت ادبیات و هنر متعهد است.

قلیزاده، گفت: هر سال بیش از پیش تلاش می‌شود تا ناشناخته‌هایی از ادبیات و شعر شهریار معرفی و شناخته شود، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند «شهریار در آینده بیش از عصر خود به دنیا معرفی خواهد شد»، امسال نیز این مراسم با محوریت فرهنگ مردم و فولکلور برگزار می‌شود.

مصطفی قلیزاده، در سال ۱۳۴۰ متولد شده و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در تبریز ادامه داده و در تبریز و حوزه علمیه قم به تحصیلات حوزوی پرداخته است.

آثار قلمی وی به دو زبان فارسی و آذربایجانی و در موضوعات ادبی، دینی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و‌گاه در عالم مطبوعات سیاسی نزدیک به بیست عنوان کتاب در داخل و خارج از کشور به چاپ رسیده است.

قلیزاده در حال حاضر پنج جلد کتاب زیر چاپ و سه عنوان نیز در دست تحقیق و تألیف دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز