خبرگزاری کار ایران

اولین دانش آموخته دکتری فوتونیک دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شد

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۲۹۴

حامد ستاری، دانشجوی دکتری فوتونیک دانشگاه تبریز با دفاع از رساله دکتری خود تحت عنوان «بررسی اثر آلایش اتمهای ناخالصی بر انتشار موج الکترومغناطیسی در سیستم‌های لایه‌ای» موفق به فارغ التحصیلی شد.

ایلنا: حامد ستاری، اولین دانشجوی دکتری فوتونیک دانشگاه تبریز با دفاع از رساله دکتری خود تحت عنوان «بررسی اثر آلایش اتمهای ناخالصی بر انتشار موج الکترومغناطیسی در سیستم‌های لایه‌ای» با راهنمای مصطفی صحرایی، رییس پژوهشکده فیزیک کاربردی وستاره‌شناسی دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد ستاری، نخستین دانش آموخته دکتری فوتونیک دانشگاه تبریز این رساله را طی هفت نیمسال تحصیلی در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی این دانشگاه به انجام رسانده و طی آن یک روش کاربردی برای نحوه کنترل انتشار امواج الکترومغناطیسی در ساختار بلور فوتونی و متا مواد ارائه داده است.
این پژوهشگر با بیان اینکه رشته فوتونیک یکی از مهم‌ترین علوم بین رشته‌ای بین فیزیک و الکترونیک است و در خصوص اندرکنش نور با ماده در مفهوم عام صحبت می‌کند، تصریح کرد: در واقع فوتونیک به فرآیندهایی اطلاق می‌شود که طی آن امواج الکترو مغناطیس تولید، کنترل و آشکارسازی می‌شوند. براین اساس تولید امواج الکترو مغناطیس می‌تواند در منابع نوری نظیر لیزر‌ها و نیز سیستم آنتن‌های فرستنده حائز اهمیت باشد و همچنین کنترل یا انتشار نور می‌تواند انتقال اطلاعات را در سیستم‌های مخابراتی تسهیل نماید همچنین انتقال اطلاعات بین ایستگاههای زمینی و ماهواره‌ای و نیز ارسال پیام‌های صوتی وتصویری از طریق رسانه‌های جمعی نیز می‌تواند در این شاخه از علم قرار گیرد.
وی یادآور شد: سیستم‌های آشکار سازی نیز شامل گیرنده‌ها و سایر سیستم‌های مخابراتی در حوزه فوتونیک قرار می‌گیرند که انتظار می‌رود در ۲۰ سال آتی رشد روز افزون رشته فوتونیک کلیه مراحل زندگی بشر را تحت پوشش قرار دهد.
ستاری با بیان اینکه مطالعات بنیادی و کاربردی در زمینه کنترل انتشار فراسرعت و نیز فروسرعت نور در سیستم‌های گازی توسط گروه متخصص پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی انجام گرفته که نتایج این تحقیقات در قالب ده‌ها مقاله در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسیده است، گفت: کنترل انتشار موج الکترومغناطیسی دارای کاربردهای فراوانی در طراحی و بهینه سازی ادوات فوتونیکی مانند مدولاتورهای نوری، لیزرهای بدون جمعیت وارونی جمعیت و مخابرات ماهواره‌ای دارد.
اولین دانش آموخته دکتری فوتونیک دانشگاه تبریز یاد آور شد: با در نظر گرفتن کاربردهای گسترده سیستم‌های لایه‌ای در مخابرات نوری و ادوات الکترواپتیکی و نیز لیزر‌ها، در این رساله سعی شده است که کنترل خواص انتشاری امواج الکترومغناطیس در سیستم‌های مذکور با استفاده از ایده‌های اپتیک کوانتومی صورت بگیرد و بر این اساس سرعت نور عبوری و بازتابی از سیستم لایه‌ای به صورت فعال و تمام نوری سوئیچ زنی و کنترل گردیده است.
‎ستاری تصریح کرد: بر اساس نتایج این رساله طراحی فیلترهای نوری بسیار حساس و لیزرهای نیم رسانا با کنترل پذیری فعال توان خروجی امکان پذیر شد که در زمینه گسترش پهنای باند انتقال اطلاعات و نیز کاربردهای لیزری حائز اهمیت است.
لازم به ذکر است که مقطع دکتری فوتونیک با موافقت قطعی سازمان گسترش آموزش عالی از سال ۸۹ برای اولین بار در دانشگاه تبریز در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی پایه گذاری شد و هم اکنون بیش از سی دانشجو در مقطع دکتری مشغول انجام کارهای پژوهشی خود هستند.
خاطرنشان می‌شود: راهنمایی و مشاوره این رساله را مصطفی صحرایی و حبیب خوش سیما از دانشگاه تبریز و داوری آن را عبدالرحمان نامدار و رضا خردمند از دانشگاه تبریز و محمد محمدی از دانشگاه زنجان بر عهده داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز