خبرگزاری کار ایران

سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده ارسباران آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۵۷۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: از صبح روز یکشنبه 27 آذرماه کار سرشماری حیات وحش در پارک ملی و منطقه حفاظت شده ارسباران آغاز شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی، شهنام اشتری با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای انجام تحلیل های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه های استان، گفت: مقایسه میانگین جمعیت حیات وحش هدف در دوره های بلندمدت و کوتاه مدت، کارشناسان محیط زیست را از چالش ها و پتانسیل های زیستگاه های حیات وحش آگاه می کند.

وی برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای بکارگیری در سیاست گذاری و مدیریت وحوش شاخص مناطق تحت مدیریت از جمله قوچ میش و کل و بز را از اهداف اصلی اجرای این طرح بیان کرد.

وی با اشاره به انجام سرشماری حیات وحش مناطق مذکور در مدت 3 شبانه روز گفت: تعداد 12 اکیپ عملیاتی شامل یک کارشناس و دونفر محیط بان در 3محور دارآغزی، آنزا و وینق نسبت به سرشماری گونه های کل و بز به عنوان حیات وحش هدف و سایر پستانداران بزرگ جثه ( خرس، پلنگ، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال، خرگوش، و...) مورد مشاهده اقدام خواهند نمود.

اشتری اغفزود: سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS در مسیرهای تثبیت شده عنوان و تشریح کرد: آمار هر مسیر با آمار مسیر سالهای قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر مورد تحلیل قرار می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت 86437 هکتار در شهرستانهای کلیبر و خداآفرین قرارداشته و از سال 1346 به عنوان منطقه ممنوعه شکار و در سال 1352 به عنوان منطقه حفاظت شده ارسباران و از سال 1355 به عنوان ذخیرگاه زیستکره تحت مدیریت قرار گرفته است و بخش مرکزی آن با وسعت 9000 هکتار در سال 91 به پارک ملی ارتقا یافته است.

وی اضافه کرد: منطقه حفاظت شده ارسباران دارای تنوع گونه های گیاهی و جانوری و زیستگاههای جنگلی منحصر به فرد بوده و در حدود 1073 گونه گیاهی و 320گونه جانوری 215 گونه پرنده، 29 گونه خزنده، 5 گونه دوزیست، 48 گونه پستاندار و 17 گونه ماهی در آن وجود دارد.

محیط زیست آذربایجان شرقی مناطق حفاظت شده، ارسباران، سهند، کاغذکنان و پناهگاه حیات وحش کیامکی، پارک ملی ارسباران و سهند را مناطق هدف سرشماری حیات وحش استان آذربایجان شرقی درسال 95معرفی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز