خبرگزاری کار ایران

به دلیل استقبال کم نظیر علاقه مندان و پژوهشگران:

نمایشگاه دستاورد‌های میراثفرهنگی آذربایجان شرقی در حوزه پژوهش تمدید شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۲۲

ضرورت برگزاری یک همایش پژوهشی ملی برای شناخت ابعاد گوناگون کتیبه هخامنشی که به تازگی در استان کشف شده و برای اولین بار در این نمایشگاه در معرض بازدید عموم گذاشته شده است، ضروری است.

ایلنا: به دلیل استقبال کم نظیر علاقه مندان و پژوهشگران، نمایشگاه دستاورد‌ها ی میراثفرهنگی آذربایجان شرقی در حوزه پژوهش تمدید شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در حاشیه جلسه گروه کاری میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملکان در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: این نمایشگاه با اینجامعیت برای اولین بار در استان برگزار می‌شود که وجود برخی آثار به دست آمده از کاوش‌های شاخص و مطرح و همچنین نمایش کتیبه هخامنشی یکی از دلایل عمده این استقبال است.
تراب محمدی خاطرنشان کرد: کتیبه هخامنشی که به تازگی در استان کشف شده و برای اولین بار در این نمایشگاه در معرض بازدید عموم گذاشته شده است، دارای اهمیت‌های فراوانی است که ضرورت برگزاری یک همایش پژوهشی ملی برای شناخت ابعاد گوناگون آن و تفاوت‌هایی که با دیگر کتیبه‌های آن دوران دارد، ضروری است.
وی گفت: این کتیبه هخامنشی پیرو دستگیری سارق اشیای موزه آذربایجان، توسط نیروی انتظامی از سارقان اموال تاریخی در استان کشف و ضبط شده است.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین افزود: این کتیبه با پرداختن به مسائل اجتماعی و حقوق بشر، از حیثاهمیت پس از منشور حقوق بشر کوروش در جایگاهی والا قرار می‌گیرد که در واقع پیام آور صلح و نوع دوستی ایرانیان از هزاران سال پیش است.
محمدی تصریح کرد: این نمایشگاه که از بیست وچهارم آذرماه برپا شده است تا ۱۵ دیماه سال جاری در موزه آذربایجان ادامه خواهد داشت.
وی در پایان از عموم علاقه مندان، کار‌شناسان، پژو هشگران، دانش آموزان، اساتید و دانشجویان برای بازدید از نمایشگاه دستاورد‌ها ی میراثفرهنگی آذربایجان شرقی در حوزه پژوهش دعوت کرد.
یادآور می‌شود، متن این کتیبه هخامنشی که در ۱۷ سطر نوشته شده به شرح زیر است:
۱ -{خدای بزرگ است} اهورامزدا که بزرگ‌ترین
۲ - خدایان{است} که این بوم را آفرید
۳ - که آن آسمان را آفرید که مردم را
۴ -، ۵ - آفرید، که شادی را برای مردم آفرید
۵ -، ۶ - که خشایارشا را شاه کرد
۶ -، ۷ - یک شاه از بسیاری
۷ -، ۸ - یک فرمانروا از بسیاری
۸ -، ۹ - گوید خشایارشا شاه
۹ -، ۱۰ - هنگامی که شادی مردم سرزمین من را ببینی
۱۰ -، ۱۱ - بر تو آشکار خواهد شد
۱۱ -، ۱۲ - که من آنان را خوشنود کردم
۱۲ - پیش از من داریوش
۱۳ - شاه که پدر من بود او به خواست
۱۴ - اهورامزدا مردم بسیاری را
۱۵ - خشنود کرد اهورامزدا
۱۶ - … با{دیگر} خدایان شهریاری مرا
۱۷ - و آنچه را کردم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز