خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

مبادلات تجاری آذربایجان شرقی با ترکیه به ۸۵۴ میلیون دلار رسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۷۹

استاندار آذربایجان شرقی از تجار ترکیه برای سرمایه گذاری دعوت کرد. / اجلاس مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با حضور تجار، بازرگانان، فعالان اقتصادی، صاحبان صنایع و کارآفرینان دو کشور در هتل بین قاره‌ای جیلان استانبول برگزار شد.

ایلنا: استاندار آذربایجان شرقی برگزاری اجلاس مشترک بازرگانی ایران و ترکیه را فرصتی برای معرفی نعمت‌های الهی و امکانات بزرگ جمهوری اسلامی ایران به کشور دوست و همسایه ترکیه دانست.
به گزارش ایلنا اسماعیل جبارزاده که در رأس هیأتی از فعالان اقتصادی و تجاری استان آذربایجان شرقی در این اجلاس شرکت کرده است، تسهیل قوانین و مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری و تجارت و بهبود فضای کسب و کار از مهم‌ترین برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد و گفت: ایران به دلیل برخورداری از منابع طبیعی متعدد، ذخیره‌های بزرگ انرژی، دانش فنی بومی در زمینهٔ علوم و تکنولوژی‌های پیشرفته و روز دنیا و داشتن جمعیت جوان فعال و تحصیل‌کرده، بستر بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی است و آماده است سرمایه‌گذاران و تجار را جهت فعالیت‌های تولیدی و تجاری پذیرش کند.
وی ادامه داد: خوشبختانه پس از تصویب قانون سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۰۱ میلادی بستر قانونی برای این امر مهم فراهم شد. علاوه بر این، ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی زمینه را از هر نظر برای سرمایه‌گذاران خارجی آماده کرده است.
جبارزاده افزود: البته برای سرمایه‌گذاران خارجی علاوه بر قوانین و مقررات، عوامل دیگری مانند دسترسی به بازار ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، دسترسی به نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر با قیمت مناسب، دسترسی به مواد اولیه انرژی ارزان مورد توجه است که همگی در کشور ما فراهم است.
استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مسؤولان جمهوری اسلامی ایران به جذب سرمایه‌های خارجی و استفاده از توانمندی‌های سرمایه‌گذاران خارجی، اعم از ایرانیان مقیم خارج یا خارجی‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران توجه ویژه دارند و اقدامات زیادی در جهت تسهیل امر سرمایه‌گذاری خارجی و رفاه حال سرمایه‌گذاران در کشور انجام داده‌اند که می‌توان از آن جمله به اصلاح و تسهیل قوانین مرتبط با سرمایه‌گذاری، ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متعدد در کشور در سال‌های اخیر، تسهیل ورود و خروج سرمایه‌گذاران خارجی، تضمین سرمایه‌های سرمایه‌گذاران خارجی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران، ایجاد مراکز و ستادهای سرمایه‌گذاری با مسؤولیت مستقیم استانداران در همه استان‌ها برای راهنمایی و رسیدگی ویژه به مشکلات سرمایه‌گذاران و برگزاری همایش‌های جذب سرمایه‌گذاری اشاره کرد که استان آذربایجان‌شرقی با برگزاری چهار همایش و ایجاد اولین مرکز سرمایه‌گذاری در کشور از پیشتازان عرصه جذب سرمایه‌گذاری در کشور است.
جبارزاده ادامه داد: به یقین وجود چنین امکانات شایان توجه از سویی و منابع غنی انرژی و نیروی کار مجرب از سوی دیگر باعثگردیده سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری در ایران به فعالیت پرداخته و اظهار رضایت نمایند. به طوری که این فعالیت در آذربایجان‌شرقی و منطقه آزاد ارس، به واسطه برخورداری از بسترهای وسیع و غنی سرمایه‌گذاری، گردشگری و تجاری جلوه پررنگ‌تری دارد.
وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از جاذبه‌های اقتصادی و گردشگری و تاریخی یکی از استان‌های مستعد برای سرمایه‌گذاری اقتصادی و تجاری است، به پیشینه تاریخی شهر تبریز، مرکز این استان اشاره کرد و گفت: تبریز ضمن دارا بودن مزیت‌های اقتصادی، دارای پیشینه‌ای فراموش نشدنی در حوزه تبادلات تجاری است که بهترین نمونه آن بازار تبریز به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده حال حاضر جهان است که در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان یونسکو در لیست میراثجهانی جای گرفته و ثبت جهانی شد.
جبارزاده افزود: علاوه بر این تبریز در بستر تاریخ در مسیر جاده ابریشم، یک مرکز تجاری بزرگ محسوب می‌شده است و در حال حاضر نیز علی‌رغم طراحی و ساخت مراکز مدرن تجاری و مراکز خرید و فروش، اهمیت بازار بزرگ سرپوشیده تاریخی تبریز به قوت خود باقی است و همچنان یک مرز بزرگ تجاری محسوب می‌شود.
استاندار آذربایجان شرقی ضمن دعوت از سرمایه گذاران کشور ترکیه برای حضور در این استان، به سابقه فعالیت تجار و سرمایه گذاران ترک در استان اشاره کرد و گفت: وجود امکانات گسترده اقتصادی در آذربایجان رقی باعثجلب توجه سرمایه گذاران خارجی به ویژه سرمایه‌گذاران ترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی شده و چند شرکت هواپیمایی از جمله شرکت هواپیمایی ترکیش در این استان فعالیت دارند و پروازهای مستقیم از شهرهای مختلف ترکیه به مقصد تبریز و بالعکس در حال انجام است.
وی میزان صادرات از گمرکات استان آذربایجان‌شرقی در سال ۲۰۱۲ میلادی را قریب ۵۱۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۲۱۱ میلیون دلار صادرات به کشور ترکیه بوده است که در مقابل ۶۴۳ میلیون دلار واردات نیز از ترکیه صورت گرفته و مجموع مبادلات تجاری ما را با ترکیه به ۸۵۴ میلیون دلار رسانده است.
جبارزاده با تاکید بر اینکه باید این رقم را به دو میلیارد دلار در سال برسانیم، گفت: طبق تعهدات فی‌مابین ایران و ترکیه، چشم انداز مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلار ترسیم و هدف گذاری شده است که حتماً ۱۰ درصد آن مختص مبادلات با استان آذربایجان‌شرقی خواهد بود.
استاندار آذربایجان شرقی در پایان روابط اقتصادی و مبادلات تجاری را زمینه‌ساز و ضامن اتحاد ملت‌های مسلمانان جهان دانست و افزود: بدون برقراری ارتباط و بحثو گفتگو در مورد نقاط مشترک و تفاوت‌ها، هرگز ارتباطی برقرار نمی‌شود که از آن انتظار بهره‌برداری نیز داشت.
وی افزود: خوشبختانه در راستای تحولات عظیمی که در نوع روابط بین‌المللی در طی ماه‌های اخیر در کشور ما رخ داده است شاهد رشد تجارت و مراودات بین‌المللی ایران خواهیم بود.
جبارزاده همچنین با ابراز امیدواری نسبت به گسترش روابط بین دو کشور دوست، برادر و هم‌آیین ایران و ترکیه، توسعه و پیشرفت هر دو کشور و موفقیت هر دو ملت را آرزو کرد.
شایان ذکر است در راستای توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی و نیز افزایش حجم مبادلات تجاری، اجلاس مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از ۱۹ الی ۲۲ آذر ماه سال جاری در استانبول برگزار می‌شود.
در این همایش، فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع و بازرگانان به تبادل اطلاعات، بررسی موانع و بهره گیری از پتانسل‌های تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری‌های مشترک در پانل‌های تخصصی و همایش عمومی و نیز دیدارهای دو جانبه خواهند پرداخت.
انرژی، صنایع پتروشیمی و برق، بازرگانی عمومی تجارت مرزی و فاینانس، حمل و نقل ترانزیت، لجستیک و گمرک، توریسم گردشگری سلامت و تجهیزات پزشکی، صنایع فلزی و معادن، صنایع خوروسازی و قطعات خودرو، سرمایه گذاری، کشاورزی تجهیزات کشاورزی و صنایع غذایی و رسانه و تبلیغات از زمینه‌های کاری این اجلاس عنوان شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز