خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

اعتصاب کارگران «گیلانا» وارد چهارمین روز شد / از توهین کلامی تا تهدیدات قضایی

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۱۳۹

«کارگران کارخانه کاشی گیلانا در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۶ ماه حقوق در فاصله سال‌ ۸۸ تا کنون و همچنین پرداخت نشدن حدود ۴ سال بیمه، از تاریخ سه شنبه ۲۵ شهریوماه دست از کار کشیده و در محل کار تحصن کرده‌اند.»

نماینده کارگران کارخانه کاشی گیلانا از تحصن ۱۶۰ کارگر این واحد تولیدی برای چهارمین روز خبر داد.

این کارگر که نخواست نامش فاش شود در توضیح دلیل اعتراض کارگران گیلانا به ایلنا گفت: کارگران کارخانه کاشی گیلانا در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۶ ماه حقوق در فاصله سال‌ ۸۸ تا کنون و همچنین پرداخت نشدن حدود ۴ سال بیمه، از تاریخ سه شنبه ۲۵ شهریوماه دست از کار کشیده و در محل کار تحصن کرده‌اند.

او در تشریح معوقات حقوقی کارگران گفت: کارگران در مسیر پی‌گیری قانونی مطالبات معوقه خود سه پرونده شکایت در مراجع قضایی و اداره کار تشکیل داده‌اند که متاسفانه هیچکدام تا به امروز منجر به دریافت مطالبات‌شان نشده است.

نماینده کارگران کاشی گیلانا درباره موضوع اولین شکایت گفت: پرونده نخست مربوط می‌شود به شکایت ۱۹۴کارگر کاشی گیلانا به اداره کار رودبار بابت پرداخت حقوق، اضافه کار و سایر مزایا همانند حق لباس.. که از سال ۸۸ تا فروردین ۹۲ رقمی حدود ۹۴۱ میلیو‌ن تومان می‌شود.

او درباره سایر پی‌گیری‌های قانونی کارگران افزود: پرونده دوم و سوم نیز مربوط به شکایت ۱۴۹ کارگر در دو مرحله در قوه قضائیه و اداره کار رودبار است که کارگران بابت حقوق سه ماهه پاییز و زمستان سال ۹۲ مبلغ ۵۱۳ و ۶۰۰ میلیون تومان مطالبه کرده بودند که بدون پی گیری در این ادارات مسکوت مانده است.

این کارگر همچنین در خصوص معوقات بیمه‌ای کارگران کاشی گیلانا گفت: با وجود اینکه کارفرما ماهانه ۷ درصد از کل حقوق کارگران بابت پرداخت بیمه تامین اجتماعی را کسر می‌کند اما از ۴ سال پیش پولی به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است و میزان بدهی کارفرما به تامین اجتماعی به بیش از ۳ میلیارد تومان رسیده است.

او همچنین در این زمینه تصریح کرد: با اصرار کارگران و همکاری تامین اجتماعی شهرستان رودبار صرفا برای تمدید دفترچه‌های درمانی خانواده‌های کارگران، کارفرما هر ۵ الی ۶ ماه مبلغی را به حساب تامین اجتماعی واریز کرده است.

این کارگر در خصوص بخش دیگری از مطالبات کارگران کاشی گیلانا گفت: بخش دیگری از مطالبات کارگران کاشی گیلانا مربوط می‌شود به کارگران بازنشسته که از سال ۹۰ تا سال ۹۳ در این کارخانه بازنشسته شده‌اند. این کارگران بازنشسته هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان خدمتشان را از کارفرما بگیرند. در ضمن مقرری بازنشستگی این ۷۰ کارگر به دلیل افزایش بدهی‌های کارفرما به تامین اجتماعی هنوز برقرار نشده است.

به گفته وی هریک از کارگران بازنشسته بر اساس سوابق خدمت‌شان مبلغی بیش از ۱۵ میلیون از کارفرما طلبکارند که مجموع مطالباتشان حدود ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود.

این کارگر کاشی گیلانا درباره اعتراض ۴ روزه اخیر همکارانش گفت: کارگران کارخانه کاشی گیلانا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه(۲۵ و ۲۶شهریور) در مقابل فرمانداری شهرسستان رودبار تجمع کرده بودند، روز پنجشنبه در واکنش به بی‌توجهی به اعتراضاتشان با حضور در داخل کارخانه تولید را متوقف کردند. کارفرما در واکنش پس از اخراج دو نفر از کارگرانی که در بخش کوره و لعاب کار می‌کردند، از ۱۰ کارگر به جرم ایجاد اغتشاش به مراجع قضایی شکایت کرده است.

او با بیان اینکه کارگران علاوه بر دریافت مطالبات، خواستار تغییر کارفرمای کارخانه کاشی گیلانا هستند افزود: مهم‌ترین مشکل کارگران با کارفرمای جدید توهین‌های کلامی مکرر وی به کارگران است که کارگران را با اسامی حیوانات صدا می‌زند.

به گفته وی کارفرمای سابق کارخانه کاشی گیلانا در پی شکایت کارگران مبنی بر عدم پرداخت حقوق و بیمه با حکم مراجع قانونی شهرستان رودبار آبان ماه سال گذشته بازداشت وزندانی شده است.

او گفت: پس از بازداشت کارفرمای سابق کارخانه، کارفرما جدید هفتم مردادماه سال جاری با تقبل بدهی‌های کارخانه به کارگران و سایر طلب کاران با عقد قرار داد سه ساله به صورت مستاجر وارد کارخانه شد، اما از آن روز به بعد این کارفرما به تعهدات خود در قبال کارگران عمل نمی‌کند.

این کارگر همچنین اظهار داشت: کارگران کاشی گیلانا که تعدادشان ۱۶۰ نفر است از روز سه شنبه(۲۵ شهریور) تولید در کارخانه را تا مشخص شدن تکلیفشان متوقف کرده‌اند اما دخالت یکجانبه مسئولان استانی باعثنگرانی و عصبانیت کارگران شده است.

او در مورد دخالت برخی مسئولان شهرستان رودبار توضیح داد: رئیس دادستانی با تهدید کارگران سعی در خاتمه دادن به اعتراض کارگران را دارد اما کارگرانی که در شرایط سخت روزگار می‌گذرانند نمی‌‌توانند تحت تاثیر این تهدید‌ات قرار بگیرند.

این کارگر گفت: آقای دادستان رودبار از روز سه شنبه که کارگران تولید را متوقف کرده‌اند پیغام داده است که اگر ظرف سه روز به اعتصاب خود پایان ندهید با ارسال نیروهی یگان ویژه به کارخانه کارگران اعتصابی را اخراج می‌کنم و نیروی کار جدید به کارخانه وارد می‌کنم.

همچنین تهدیداتی درباره بازداشت ۱۰ نفر از کارگرانی که به عقیده ایشان اغتشاش‌گر هستند مطرح شده و در مرحله نخست تعدادی از کارگران عصر روز سه شنبه(۲۵ شهریور) برای ارائه توضیحاتی در خصوص مشکلاتشان به پاسگاه نیروی انتظامی فرا خوانده شده‌اند.

به اعتقاد این کارگر کاشی گیلانا، مسئولان قضایی و دولتی گیلان با حمایت یکجانبه از کارفرما باعثگسترده‌تر شدن اعتراضات کارگران می‌شوند.

[اخبار کارگری ایلنا را درfacebook،twitterو+ googleدنبال کنید]

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز