خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی استان خبرداد:

بازسازی 3 آب انبار تاریخی قزوین

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۵۸۰

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از بازسازی3 آب انبار تاریخی قزوین شامل آب انبارهای حکیم، حاج کاظم و زنانه بازار از محل اعتبارات میراث فرهنگی خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، احسان نورانی با اعلام این خبر گفت: آب‌انبارهای تاریخی حکیم، حاج‌کاظم و زنانه‌بازار واقع در بافت تاریخی شهر قزوین از آثار ارزشمند دوره قاجار هستند که ساماندهی و مرمت بخش‌هایی از آنها در اواسط تیرماه سال جاری تحت نظارت کارشناسان مرمت این اداره کل آغاز شد.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی استان با اشاره به اقدام‌های مرمتی انجام شده در این سه بنای تاریخی اظهار کرد: در آب‌انبار زنانه‌بازار اقدام‌های مرمتی چون مرمت طاق راه‌شیر، ساماندهی بام، بندکشی طاق و ساماندهی تجهیزات الکتریکی، در آب‌انبار حاج‌کاظم مرمت کاشی‌کاری‌های نما و در آب‌انبار حکیم مرمت بخش‌هایی از بام آب‌انبار شامل اصلاح نورگیرها، برداشت و اجرای مجدد قسمت‌های آسیب‌دیده کف‌بام، عایق‌کاری‌بام، ساماندهی سر در آب‌انبار شامل دانه‌گذاری آجری و ساماندهی راه شیر شامل بندکشی و مرمت تویزه‌ها انجام شده است.

آب انبار حکیم در سال ۱۲۴۴ ه.ق توسط حاج میرزا آقای حکیم در انتهای بازارچه خیابان سپه ساخته شده و با سی‌وشش پله به راه شیر می‌رسد.

گنجایش مخزن آن حدود ۹۰۰ متر مکعب است و رسمی‌بندی و کاشی‌کاری سر در و کاربندی سقف راه شیر از جمله ویژگی‌های این بنا به‌شمار می‌رود. این بنای تاریخی در تاریخ ۸/۶/۱۳۵۵ با شماره ۱۳۳۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آب‌انبار زنانه‌بازار توسط مرحوم حاج ملاعبدالوهاب از علمای به‌نام دوره قاجار قزوین در کنار مسجد النبی (ص) بنا شده و با ۴۳ پله به راه‌شیر می‌رسد. مخزن گنجایش ۲۳۵۰ متر مکعب آب را داراست و با طاق و تویزه پوشش داده شده است. پنج بادگیر، ده گنبد و دو راه شیر شمالی و جنوبی از ویژگی‌های این آب انبار محسوب می‌شوند. این بنای تاریخی در تاریخ ۵/۱۱/۱۳۷۸ به شماره ۲۵۶۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آب‌انبار حاج کاظم در سال ١٢٥٦ه.ق در خیابان تبریز بنا شده و دارای سردری زیبا مزین به کاشی‌کاری و رسمی‌بندی است، راه‌شیر آب انبار با چهل پله به مخزنی با گنجایش ۲ هزار متر مکعب می‌رسد. دارای سقفی با قوس جناقی است. از ویژگی‌های دیگر این آب‌انبار وجود دو بادگیر به ارتفاع هشت متر مزین به کاشی و آجرتراش، دو کتیبه مرمرین به نستعلیق ممتاز و دوکاربندی نیم کار در سقف راه شیر است. این بنا در تاریخ ۱۳/۸/۱۳۵۱ با شماره ۹۳۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز