خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

همکاری ایران و چین، تاثیری بر رونق اینستکس ندارد/ احمدی‌نژاد رفرنس خوبی برای موضوع نیست

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۲۰۱

سفیر سابق ایران در چین اظهار داشت: همکاری ایران و چین نمی‌تواند تحریکی برای اروپا برای راه‌اندازی و رونق اینستکس باشد.

محمدحسین ملائک در گفت‌وگو با ایلنا در مورد توافق همکاری 25 ساله ایران و چین اظهار داشت: این تفاهم در سفر سال 2015 آقای شی جین پینگ به ایران پیشنهاد شد تا در قالب طرح جاده ابریشم یک همکاری گسترده‌ای بین دو کشور صورت بگیرد اما چون در آن زمان دولت وقت برجام را امضا کرده بود، آلترناتیوهای دیگری مانند اروپا را داشت بنابراین این پیشنهاد انجام نشد. اما پس از روی کار آمدن آقای ترامپ و اتفاقات بعدی، دوباره ایران به این فکر افتاد تا در این چارچوب همکاری‌های بلندمدتی داشته باشد تا اتحاد دو کشور نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: زمانی که بعدا آقای ظریف به پکن سفر کردند، این پیشنهاد را به دولت چین ارائه کردند و اخیرا نیز در هیات دولت ایران تایید شده است.

سفیر سابق ایران در چین در مورد ارتباط این همکاری با خبر سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران که سال گذشته مطرح شده بود، گفت: این خبر ابتدا در یک رسانه نفتی منتشر که بعدا از سوی برخی افراد به آن دامن زده شد که از نظر محتوا، خبر و شکل اصلا درست نبود. براساس این سرمایه‌گذاری، ایران ترجیحاتی در امور نفتی به چین ارائه می‌کرد در حالی که در این همکاری 25 ساله چنین موضوعی مطرح نیست و بیشتر موارد همکاری و تعهدات در آن تعریف شده است.

وی در مورد مطرح شدن این موضوع از سوی آقای احمدنژاد گفت: البته باید توجه داشت که آقای احمدی‌نژاد که این موضوع را مطرح کرده، هرچند رییس جمهور سابق کشور بوده‌اند اما نمی‌تواند یک رفرنس خوبی برای یک موضوع یا اتفاق باشد.

ملائک در پاسخ به این سوال که بیشتر همکاری‌ها در این قرارداد در چه حوزه‌هایی خواهد بود، گفت: طبیعتا قدرت اقتصادی ما در بحث نفت و گاز است و بنابراین دور از انتظار نیست که بازی در این حوزه صورت بگیرد به همین دلیل تمرکز روی بخش انرژی است.

وی متذکر شد: البته این موضوع نمی‌تواند تحریکی برای اروپا برای راه‌اندازی و رونق اینستکس باشد و اروپایی‌ها نیز به خوبی با قدرت اقتصادی ما آشنا هستند.

به گزارش ایلنا، محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی اخیر خود نسبت به این موضوع اعتراض و گفته بود:« هر قراردادی که مخفیانه و بدون درنظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت. نمایندگان مجلس که این قرارداد را مورد تأیید قرار دادند از متن آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و اکنون نیز شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچکس هم خبر ندارد»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز