خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزیر اوقاف هند با سرپرست حجاج ایرانی مطرح شد؛

تأکید بر گسترش تعاملات ایران و هند در زمینه حج و اوقاف

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۳۰

هندوها اشعار زیادی به زبان فارسی در رابطه با اهل بیت پیامبر علیهم السلام سروده‌اند و احترام خاصی به مسلمانان دارند. این امر نشان می‌دهد که زمینه‌های فرهنگی زیادی برای تعمیق مناسبات ایران و هند وجود دارد.

ایلنا: وزیر اوقاف ایالت اوتارپرادش هند با حضور در بعثه مقام معظم رهبری با نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد، در این دیدار بر گسترش تعاملات و همکاری‌های دو کشور در زمینه حج تأکید شد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر در دیدار با محمد اعظم خان مناسبات ایران و هند را بسیار صمیمانه و برادرانه خواند و ابراز امیدواری کرد این روابط در تمامی زمینه‌ها به ویژه امور فرهنگی گسترش یابد.

وی به دیدار هیأت بلندپایه هند به ریاست نخست وزیر این کشور از ایران برای شرکت در نشست غیر متعهدها اشاره کرد و گفت: هند و جمهوری اسلامی ایران دارای تمدن دیرینه و درخشانی هستند. این دو تمدن دیرینه نقش مهمی در معادلات بین المللی و منطقه‌ای دارند.

حجت الاسلام قاضی عسکر با اشاره به زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف در هند گفت: اینکه پیروان اقوام و ادیان مختلف در هند بصورت آرام و مسالمت آمیز زندگی می کنند نشان از تدبیر و مدیریت موفق دولتمردان هند دارد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: هندوها اشعار زیادی به زبان فارسی در رابطه با اهل بیت پیامبر علیهم السلام سروده‌اند و احترام خاصی به مسلمانان دارند. این امر نشان می‌دهد که زمینه‌های فرهنگی زیادی برای تعمیق مناسبات ایران و هند وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری در ایران گفت: انتخابات ریاست جمهوری با سربلندی و حضور چشمگیر مردم ایران برگزار شد و رئیس جمهور منتخب، عالم دین و سیاستمداری فهیم است. و انشاءالله در دولت جدید گام های جدی تری در رابطه با هند برداشته خواهد شد.

سرپرست حجاج ایرانی با تشریح عناوین برنامه‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در امور آموزش حجاج و کارگزاران فرهنگی حج با بهره گیری از فناوری‌های جدید گفت: در حوزه حج و زیارت، ایران و هند تجربیات موفقی دارند. بعثه مقام معظم رهبری در گذشته همایش موفقی را در زمینه حج در هند برگزار کرده است و آمادگی داریم تجربیات خود را در امور حج و زیارت با مسلمانان هند تبادل کنیم.

حجت الاسلام قاضی عسکر تحرکات تکفیری‌ها در کشورهای اسلامی را یک خطر بزرگ برای مسلمانان دانست و گفت: اسلام دین سهولت، همکاری و زندگی مسالمت آمیز است. اما برخی از عناصر وابسته به دشمنان تحت پوشش اسلام جمع زیادی از مسلمانان بیگناه را در پاکستان، عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و مصر می کشند و از اسلام چهره ای خشن به نمایش می‌گذارند.

وی با اشاره به زندگی مسالمت آمیز اهل سنت و تشیع در ایران افزود: در مراسم حج باید تمرین کرد که مسلمانان در سراسر دنیا به صورت مسالمت آمیز کنار هم زندگی کنند. در حج این فرصت فراهم است که نمایندگان جوامع اسلامی با تقویت همدلی و اتحاد خود مسلمانان را توجیه کنند تا با تحکیم وحدت زمینه رشد مسلمانان در حوزه های مختلف را فراهم نمایند.

وی در پایان آمادگی بعثه مقام معظم رهبری را برای امضای تفاهم نامه همکاری های فرهنگی ایران و هند به ویژه در امور حج و زیارت اعلام داشت.

محمد اعظم خان وزیر اوقاف ایالت اوتارپرادش هند نیز با ابراز خرسندی از حضور در بعثه مقام معظم رهبری گفت: روابط ایران و هند ریشه در تاریخ دارد و ایران در گذشته بر فرهنگ هند اثرات زیادی داشته است.

وی افزود: مردم هند علاقه زیادی به انقلاب اسلامی و رهبری آن دارد و معتقدند مردم ایران با ایمان و مقاومت خود در جنگ سیاسی و اخلاقی تحریم‌ها سربلند و پیروز شده است.

وی گفت: مردم هند با گرایش‌های قومی و دینی مختلف در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند و به هیچ وجه با کشتار مردم در کشورهای اسلامی موافق نیستند.

وزیر اوقاف ایالت اوتارپرادش با تبریک به‌مناسبت برگزاری شکوهمند انتخابات ریاست جمهوری ایران خواستار ابلاغ سلام از طرف مردم و دولتمردان هند به رئیس جمهور منتخب مردم ایران شد.

وی که همزمان ریاست یک دانشگاه اسلامی را در هند بر عهده دارد خواستار همکاری آموزشی و علمی دانشگاه های ایران و هند شد.

حجت الاسلام قاضی عسکر نیز در پاسخ، آمادگی دانشکده علوم حدیث و سایر مؤسسات آموزشی عالی ایران را برای همکاری‌های علمی و آموزشی با هند اعلام داشت.

وزیر اوقاف ایالت اوتارپرادش هند در پایان از نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برای انجام دیدار رسمی از هند و بازدید از مراکز آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی مسلمانان این کشور دعوت کرد.

هیات هندی پس از پایان این دیدار از موزه حج و زیارت دیدن کرد.

وزیر اوقاف ایالت اوتارپرادش هند عصر روز یکشنبه دوم تیرماه 92 برای انجام دیداری رسمی وارد تهران شد.

وی طی پنج روز اقامت در ایران با معاونان امور بین الملل و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین با دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) دیدار و گفت‌و گو می‌کند.

ایالت اوتارپرادش در شمال هند قرار دارد. سالانه 170 هزار نفر از مسلمانان هندوستان در مراسم حج حضور دارند حدود 20 درصد از یک میلیارد و 210 میلیون و 726 هزار نفر جمعیت هند مسلمان هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز