خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن پیشگیری از آسیب های اجتماعی درگفتگو باایلنا:

متهم ردیف اول شیوع ایدز در کشور نهادهای فرهنگی هستند

کد خبر : ۸۳۲۸۹

از سال 80 تا 86 رشد بیماری های آمیزشی در کشور، افزایش یافته است. دانشمندان براین باورند فاصله شیوع بیماری های آمیزشی مثل سوزاک و سفلیس و... با همه‌گیری ایدز، یک دوره ده ساله است.

ایلنا: مدیر عامل انجمن پیشگیری از آسیب های اجتماعی متهم ردیف اول شیوع ایدز در کشور را دستگاه‌های فرهنگی اعلام کرد.

ابراهیم ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شناسایی حدود 26 هزار نفر مبتلا به بیماری ایدز در کشور گفت: البته براساس برآوردی که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت سال های پیش ارائه داده اند حدود 83 هزار نفر در کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند که به اعتقاد بنده این آمار درستی نیست و به نظر می‌رسد آمار واقعی بیشتر از این‌ها باشد.

وی در ادامه با اشاره به رشد بیماری ایدز در کشور افزود: به عنوان نمونه در گذشته انتقال HIV از مادر به فرزند یک درصد بود اما اکنون به 8 /3 درصد افزایش پیدا کرده است و این زنگ خطری برای گسترش ایدز در کشور است.

ترکی ابتلا به بیماری ایدز از طریق عدم آگاهی نسبت به روابط درست جنسی را رو به رشد دانست و افزود: متاسفانه در کشور اطلاع رسانی مطلوبی در مورد پیشگیری از ایدز انجام نمی‌شود و به دلیل شرم و حیای کاذبی که در این زمینه وجود دارد خانواده‌ها به فرزندانشان آموزش‌های لازم را نمی‌دهند. علاوه بر این در مدارس و دانشگاه‌ها نیز فعالیت مؤثری در زمینه آموزش پیشگیری از ایدز از طریق رابطه جنسی انجام نمی‌شود، رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی هم دچار سکوتی مرگبار شده‌اند.

وی به رشد بیماری‌های مقاربتی در کشور اشاره کرد و افزود: از سال 80 تا 86 رشد بیماری‌های آمیزشی در کشور، افزایش یافته است. دانشمندان براین باورند فاصله شیوع بیماری‌های آمیزشی مثل سوزاک و سفلیس و... با همه‌گیری ایدز، یک دوره ده ساله است.

ترکی ادامه داد:  امکان بازگشت موج دوم ایدز از طریق سرنگ مشترک نیز وجود دارد. این نشان می دهد که نهادهای فرهنگی از جمله رسانه ها، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، صدا و سیما و سایر دستگاه های فرهنگی در این زمینه کم کاری کرده اند.

وی در مورد فعالیت های انجمن پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیز گفت: توجه و تمرکز این انجمن بر این است که با آموزش، اطلاع رسانی و اقدامات فرهنگی از ابتلا شدن افراد جدید به ایدز جلوگیری کنیم.

ترکی در ادامه به انتقاد از عدم حمایت دولت نهم و دهم از سازمان های مردم نهاد و انجمن‌های تخصصی پرداخت و افزود: متاسفانه مدت‌هاست دستگاه‌های دولتی دیگر حمایتی از سازمان‌های مردم نهاد نمی‌کنند اما امیدوار هستیم دولت تدبیر و امید رویکرد جدیدی به فعالیت سازمان های غیردولتی داشته باشد.

مدیرعامل انجمن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی افزود: البته این موضوع تنها درمورد انجمن ما صدق نمی‌کند بلکه انجمن‌های دیگر نیز چنین وضعیتی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که درچنین وضعیتی هزینه فعالیت های فرهنگی و تبلیغاتی انجمن برای پیشگیری از ایدز از کجا تامین می شود، افزود: سازمان های بین المللی، دولتی و خیرین به ما کمک می کردند اما این روزها خیرین اوضاع مالی خوبی ندارند و خودشان گرفتار هستند. سازمان های بین المللی هم با توجه به شرایط بین المللی با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستند.

ترکی تصریح کرد: سازمان‌های دولتی نیز چنان که گفتم سازمان های مردم نهاد را فراموش کرده اند و همین مسائل باعث شده است که فعالیت های تخصصی غیردولتی نسبت به گذشته کمرنگ تر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز