خبرگزاری کار ایران

اولین نشست خبری دكتر حسن روحانی با اصحاب رسانه/۷/

بودجه تصویب شده در دولت؛ لازم‌الاجراست

کد خبر : ۸۲۴۹۴

بودجه تصویب شده در دولت؛ قانون محسوب می‌شود و لازم‌الاجرا است اما اگر جایی دولت نیاز داشته باشد قطعا لوایحی به مجلس می‌دهیم که درصورت لزوم بیشتر به صورت دوفوریت و حتی به صورت سه فوریت خواهد بود و اعتقاد دارم نمایندگان مجلس هم در این زمینه بهترین همکاری را خواهند داشت.

ایلنا: حسن روحانی در بخش هفتم اولین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد مبنی براینکه باتوجه به اینکه بودجه سالیانه بسته شده، آیا تغییراتی در آن اعمال می‌شود یا خیر؟ گفت: همانطور که گفتم قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را دنبال می‌کنیم و آیین نامه‌های اجرایی مرتبط نوشته خواهد شد.
وی درخصوص اجرای ناقص اصل ۴۴ در دولت گذشته عنوان کرد: اصل ۴۴ به دقت اجرا نشده و باید تمام آن سیاست‌ها به درستی اجرایی شود چون رهبر معظم انقلاب نیز آن را انقلاب اقتصادی نام گذاشتند که اگر روند به صورت گذشته؛ ادامه پیدا کند، معلوم نیست این انقلاب اتفاق بیفتد و به نتیجه برسد. ما سعی می‌کنیم تمام موارد ذکر شده به درستی اجرا شود.
روحانی درخصوص بودجه نیز اظهار کرد: بودجه تصویب شده در دولت؛ قانون محسوب می‌شود و لازم‌الاجرا است اما اگر جایی دولت نیاز داشته باشد قطعا لوایحی به مجلس می‌دهیم که درصورت لزوم بیشتر به صورت دوفوریت و حتی به صورت سه فوریت خواهد بود و اعتقاد دارم نمایندگان مجلس هم در این زمینه بهترین همکاری را خواهند داشت.
رئیس جمهور منتخب مردم در رابطه با تعامل ایران با کشورهای دنیا گفت: همانطور که قبلا گفته بودم اساسا سیاست تعامل سازنده با دنیا تغییر کرده است و شرایط تعامل کشور‌ها در دنیا دچار تغییراتی شده است. افکار عمومی، رسانه‌ها و سیاسیون در نگاه به ایران تغییراتی را ایجاد کرده‌اند و جو حاکم در دنیا تحت تاثیر قرار گرفته است که این تغییرات باعث شده فرصت‌های نویی برای ایجاد تعامل با کشورهای دیگر به وجود بیاید.
وی همچنین درباره فعالیت انجمن‌های صنفی و انجمن روزنامه‌نگاران ایران گفت: مردم با حضور پرشورشان امید را به کشور برگرداند و توانستند با این حضور نشاط را یکبار دیگر در جامعه برپا کنند. ما هرچه داریم از این مردم است و باید خدمتگذار آنان باشیم.
روحانی ادامه داد: نه تنها انجمن روزنامه‌نگاران بلکه تمام انجمن‌های صنفی طبق قانون باید به فعالیت خود بازگردند چون به اعتقاد من؛ بهترین راه برای اداره مسائل جامعه و اصناف این است که اداره مسائل را به خود اصناف و انجمن‌ها واگذار کنیم.
رئیس جمهور منتخب مردم درباره تعامل ایران با کشورهای آمریکای لاتین نیز افزود: کشورهای این حوزه نیز جزء کشورهایی هستند که ما بدنبال توسعه روابط و تعامل با آنان هستیم ولی همانطور که قبلا نیز گفته بودم اولویت ما در تعامل با کشور‌ها در ابتدا همسایگان، کشورهای اسلامی و اعضای غیرمتعهد است و سپس در همین چارچوب رابطه برقرار خواهیم کرد.
روحانی همچنین در رابطه با تشکیل کابینه خود گفت: من پیش‌تر اعلام کرده بودم که دولت من؛ دولت فراجناحی خواهد بود. یعنی از همه نیروهای شایسته از اعتدالگران، اصلاح طلبان و اصولگرایان استفاده خواهد کرد و من هیچ محدودیتی در استفاده از نیروهای کاردان نخواهم داشت. من شعار دولت ائتلافی را نمی‌پذیرم و اعتقاد دارم دولت من یک دولت فراجناحی است.
رئیس جمهور منتخب مردم؛ مساله رابطه ایران و آمریکا را پیچیده و دشوار دانست و گفت: یک زخم کهنه از این رابطه باقی مانده است که باید این زخم با تدبیر درمان شود چراکه ما بدنبال ادامه و توسعه‌ی تنش نیستیم و عقل سلیم حکم می‌کند که دو کشور و دو ملت بیشتر به فکر آینده باشند و گذشته را ترمیم کنند.
وی ادامه داد: هرگونه سخنی باید بر مبنای احترام متقابل و موضع متقابل شکل بگیرد تا دارای شرایط لازم برای برقراری ارتباط باشد.
وی در ادامه گفت: در ابتدا باید آمریکایی‌ها تصریح کنند که در امور داخلی ایران دخالتی نخواهند کرد. آن‌ها موظفند حقوق ملت ایران و هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند. سوم آنکه آن‌ها می‌بایست سیاست‌های زورمدارانه و یکجانبه خود را نسبت به ایران کنار بگذارند که با این شرایط زمینه لازم برای گفتگو با آمریکا را می‌توان فراهم کرد. البته امریکا باید بداند که دولت ایران از حقوق ملتش کوتاه نمی‌آید و بر این مبنا؛ ما به دنبال کاهش تنش هستیم که اگر شرایط فراهم باشد، اقدام می‌کنیم.
رئیس جمهور منتخب مردم ایران در رابطه با برداشتن محدودیت چهره‌های سیاسی و فعال تاریخ ایران گفت: مردم با حضور پرشورشان توانستند فضای کشور را عوض کنند، قرار بود که دولت فضای دوستی و فرهنگی را فراهم کند که این فضا به کمک مردم تغییر یافت.
وی ادامه داد: من مطمئن هستم که در خیلی از امور نباید دخالت کنیم و خیلی از امور نیز تنها توسط رئیس جمهور و یا قوه مجریه به نتیجه نمی‌رسد و لازم است سه قوه با هم همکاری داشته باشند ولی من کاملا امیدوارم که فضا تغییر کند و زمینه بسیاری از این تغییرات فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز