خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پایش مدیریت استان اصفهان به ایلنا خبر داد؛

تداوم خشکسالی و بحران آب شدید در اکثر مرزهای کشور

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۸۷

مشابه ماه گذشته همچنان کرانه‌های دریای عمان و خلیج فارس، بخش‌های غربی دریای خزر و حواشی کشور بارشی کمتر از میانگین و بخش‌های شمال غربی، مرکز به سمت غرب و جنوب بارشی بیش از میانگین درازمدت را به خود دیده است.

ایلنا: رئیس مرکز پایش مدیریت استان اصفهان گفت: خشکسالی متوسط در تمام نقاط کشور به جز بخش مرکزی به صورت پراکنده با وسعتی در حدود ۳ /۱۵ درصد دیده می‌شود.

مرتضی خداقلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: نتایج مطالعات و بررسی‌های انجام گرفته در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی پایگاه مدیریت خشکسالی کشاورزی استان اصفهان حاکی از آن است که تغییرات بارش در سطح کشور شدید نبوده و عمدتا بارش‌ها به فاصله نزدیکی حول میانگین درازمدت آن نوسان دارد.

وی ادامه داد: به طوری که بارش حدود ۷۳ درصد از مساحت کشور بین ۱۰درصد کمتر و بیشتر از میانگین دراز مدت تغییر می‌کند.

خداقلی افزود: مشابه ماه گذشته همچنان کرانه‌های دریای عمان و خلیج فارس، بخش‌های غربی دریای خزر و حواشی کشور بارشی کمتر از میانگین و بخش‌های شمال غربی، مرکز به سمت غرب و جنوب بارشی بیش از میانگین درازمدت را به خود دیده است.

خداقلی در توضیح وضعیت خشکسالی ایران تا پایان اردیبهشت ۹۲ خاطر نشان کرد: خشکسالی متوسط در تمام نقاط کشور به جز بخش مرکزی به صورت پراکنده با وسعتی در حدود ۳ / ۱۵ درصد دیده می‌شود به طوریکه در کرانه‌های خلیج فارس حاشیه غربی دریای خزر، شهرستان زاهدان، خاش و ایرانشهر و همچنین دو نواری که از بجنورد به سمت قم و اراک و از بجنورد به سمت طبس کشیده شده نمود پیدا کرده است. همچنین شهرستان‌های زهک و کنگان جم و نیز شهرستان‌های زابل ونهبندان به ترتیب باخشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره بیش از ۴۰ درصد از مساحت کشور بارشی بیش از میانگین درازمدت دریافت کرده‌اند بیان کرد: طی ۸ ماه گذشته از سال آبی جاری از نظر آمار بارش ثبت شده در ایستگاه‌های سپنوپتیک کشور تقریبا شرایط نرمال بوده و در حقیقت در سال آبی جاری خشکسالی هوا‌شناسی به وقوع نپیوسته است.

به گفته خداقلی این در حالیست که با طولانی شده بازه زمانی مورد بررسی و توجه به آمار بارش طی چند سال گذشته خشکسالی با شدت بالا اکثر مرزهای کشور را در بر گرفته است. خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، کاهش دبی رودخانه‌ها، کاهش بی‌سابقه ذخایر برخی سد‌ها و افت شدید و نگران کننده آب‌های زیرزمینی همه نشان از تداوم خشکسالی و بحران آب در اکثر مرزهای کشور است.

رئیس مرکز پایش مدیریت استان اصفهان لزوم مقابله با خشکسالی را جدی تلقی کرده و ادامه داد: مقابله و آمادگی در برابر خشکسالی نیازمند ارائه راهکارهای کوتاه و بلندمدت علمی و توجه به مدیریت ریسک خشکسالی است تا بتوان منابع آبی کشور را در دراز مدت حفظ کرد و این مهم نیازمند همکاری منسجم و یکپارچه تمامی نهادهای درگیر در امر خشکسالی و توجه به مدیریت یکپارچه حوزه‌های آبخیز کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز