خبرگزاری کار ایران

عطوان بررسی کرد:

همزمانی حادثه نفت‌کش ایرانی و اعزام ۳ هزار نیروی آمریکایی به سعودی

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۵۵۲

تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» به حادثه انفجار در نفت‌کش ایرانی در دریای سرخ پرداخته و فرضیه‌هایی درباره طرف‌های مسئول و پیامدهای احتمالی این حادثه پرداخته است.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در ابتدای مقاله نوشت: فکر نمی‌کنیم که همزمانی تجاوز به نفت‌کش ایرانیِ حامل دو میلیون بشکه نفت، که به سمت سوریه حرکت می‌کرد، با بیانیه وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) مبنی بر اعزام  ۳ هزار سرباز و سامانه‌های دفاع موشکی «تاد» به عربستان سعودی تصادفی است. واضح است که این منطقه، چه در خلیج‌فارس یا دریای سرخ، بعد از حملات ویرانگر به تاسیسات نفتی «بقیق» و «خریص» وابسته به شرکت آرامکوی سعودی، در آستانه مرحله جدیدی از تنش است.

حمله‌ای که نفت‌کش ایرانی «سابیتی» را در نزدیکی سواحل شهر «جده» عربستان با استفاده از دو موشک هدف قرار داد، بی‌سابقه بوده است؛ چرا که تمامی نفت‌کش‌هایی که طی ماه‌های اخیر در معرض حملات این‌چنینی قرار گرفته‌اند، حتی یک تانکر نفتی ایران را شامل نمی‌شد.

عطوان با اشاره به این‌که شرکت ملی نفت ایران، که مالک کشتی مذکور است، رد کرد که دو موشک از خاک عربستان سعودی شلیک شده باشند، افزود این موضوع سوالات زیادی را در مورد این‌که چه طرفی موشک‌ها را شلیک کرد، ایجاد می‌کند.

این نویسنده مطرح فلسطینی، که مقیم لندن است، در ادامه فرضیه‌هایی را در مورد طرف‌های مسئول در حادثه نفت‌کش ایرانی مطرح کرده و نوشته است: گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که یک زیردریایی اسرائیلی این دو موشک را شلیک کردند که تهدیدی واضح علیه ایران است، و همین امر باعث شد تا نفت‌کش مسیر خود را تغییر دهد و به خلیج‌فارس بازگردد. اسرائیل طی سال‌های گذشته صدها حمله موشکی و حملات هوایی علیه نیروهای همپیمان ارتش سوریه، از جمله نیروهای ایرانی، انجام داده است. بعید نیست که این رژیم دامنه حملات خود را تا دریای سرخ و همچنین خلیج‌فارس گسترش داده است.

یک روایت دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید نیروی دریایی ایالات متحده همچنین می‌تواند یکی از متهمان باشد یعنی می‌تواند حمله به نفت‌کش ایرانی را در پاسخ به حملات به شش تانکر نفت عربستان سعودی، امارات و نروژ در دریای عمان، و همچنین در واکنش به ساقط شدن پهپاد مدرن «گلوب هاوک» توسط سپاه پاسداران ایران، صورت داده باشد.

حمله بقیق، که ستون فقرات صنعت نفت عربستان سعودی است و جنبش انصارالله یمن مسئولیت انجام آن را بر عهده گرفت، توهینی دوگانه بود: نخست به عربستان سعودی و اعتبار آن از طریق برملا ساختن شکننده بودن اقدامات حفاظتی آن برای تاسیسات نفتی‌اش. دوم: توهینی به سامانه دفاع موشکی و رادارهای آمریکایی، که موشک‌ها و پهپادهای انصارالله موفق شدند به آنها نفوذ کرده، و با دقت بسیار بالای حدود 90 درصدی، به اهداف خود اصابت کنند.

عطوان در ادامه مقاله مدعی می‌شود که اگر ایران بلافاصله و حتی قبل از انجام تحقیقات فنی، دست داشتن عربستان سعودی در حمله به نفت‌کش را رد می‌کند، می‌خواهد این پیام را برساند که در برهه حاضر و در آستانه سفر «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان به تهران، که حامل پیشنهاد سعودی به رهبری ایران برای گفت‌وگو است، خواهان تنش نیست. البته پیام دیگر تهران این است که طرفی که دست به این تجاوز زده است را می‌شناسد.

عطوان مقاله‌اش را این‌گونه خاتمه می‌دهد: آیا ما در برابر تنشی جدید در جنگ نفت‌کش‌ها قرار داریم؟ یا این‌که موضوع عمیق‌تر از آن است؛ یعنی وجود طرح‌های مشترک آمریکایی، اسرائیلی و سعودی برای انجام حملاتی علیه ایران در تلافی حمله بقیق؟ ما هیچ جوابی نداریم اما اعلامیه پنتاگون مبنی بر اعزام 3000 سرباز و سامانه‌های دفاع موشکی «تاد» و پاتریوت به عربستان سعودی برای محافظت از تأسیسات نفتی این کشور حاکی از آن است که ما با تحولات بسیار جدی روبرو هستیم و ممکن است پیامدهای آنها را طی چند روز و ماه‌های آینده شاهد باشیم.. چه‌بسا پس‌لرزه‌های حمله موشکی به «سابیتی» در دریای سرخ و حجم واکنش‌های احتمالی را طی روزها و چند ماه آینده شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز