خبرگزاری کار ایران

در شهر جدید صدرا انجام شد:

افتتاح اولین جشنواره صنایع دستی و بوم گردی

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۷۷۱

اولین جشنواره صنایع دستی و بوم گردی شهر جدید صدرا با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، مدیر عامل شرکت عمران صدرا و معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس و جمعی از مسئولان و هنرمندان استان فارس افتتاح شد.

به گزارش ایلنا خلیل حاجی پور مدیر عامل شرکت عمران صدرا در آیین افتتاحیه این جشنواره گفت: از دو الی سه سال گذشته سیاستی در معاونت شهرسازی شرکت شهرک های جدید دنبال شد و صدرا نیز به عنوان یکی از 17 شهر جدید این سیاست را دنبال کرد و بر این اساس سیاست توسعه اجتماعی و فرهنگی را به کار گرفت و استفاده از ابزار هنر را برای ابراز هویت در شهر جدید در دستور کار قرار داد.

وی ضمن تبریک هفته دولت، این هفته را بهانه ای برای عرضه عملکرد دولت دانست و گفت: شرکت عمران صدرا نیز پروژه های فاخری را به همین مناسبت برای نیمه دوم شهریور ماه در نظر گرفته است که با حضور معاون وزیر راه، استاندار فارس و مدیران افتتاح و یا رونمایی خواهند شد.

حاجی پور ادامه داد: در راستای سیاست توسعه فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد ثبت روز تولد ملاصدرا فیلسوف ایران و جهان از سوی شرکت عمران صدرا به شورای شهر داده شد و با تصویب شورا این روز در تقویم فرهنگی شهرستان شیراز و شهر صدرا ثبت شد و مقرر شد در این روز که اول خرداد خواهد بود به مدت یک هفته برنامه‌های فرهنگی اجتماعی در قالب هفته فرهنگی صدرا به صورت منسجم تر و دقیق تر اجرا شود.

وی به تشریح برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در شهر صدرا پرداخت و بیان کرد: در سال گذشته نمایشگاه آثار نقاشان معاصر، جشنواره فیلم و عکس صدرا داشتیم و در ابتدای امسال نیز نمایشگاه آثار سه تن از خوشنویسان معاصر برگزار شد، اما هدف مورد نظر این مناسبت ها به صورت صد در صد محقق نشده است.

حاجی پور تاکید کرد: هدف ما مشارکت و درگیر کردن عموم مردم در این برنامه‌ها و ایجاد خلاقیت در فضای فرهنگی و هنری است، اما زیر ساخت ها مناسب نیست که امیدواریم با تلاش بیشتر بتوانیم گام های اساسی در این مسیر برداریم و از طریق رویدادهای فرهنگی و هنری بتوانیم در سطح شهر با مشارکت مردم و شهروندان موثر باشیم.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا در ادامه با اشاره به اولین جشنواره صنایع دستی و بوم گردی شهر جدید صدرا گفت: این جشنواره که به مدت سه روز برگزار می شود؛ شامل ورکشاپ، عرضه و نمایش آثار هنرمندان شیراز ایران و صدرا خواهد بود.

حاجی پور همچنین با اشاره به سکونت هنرمندان بزرگ شیراز در شهر صدرا گفت: یکی از اهداف این جشنواره می‌تواند این باشد که بانک اطلاعاتی هنرمندان شاخص شهر صدرا را جمع آوری کنیم.

صدرا یک‌ پایلوت خوب برای فعالیت‌های خلاقانه صنایع دستی 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این مراسم گفت: ما معتقدیم صنایع دستی یک جاذبه گردشگری تجربه محور است که در شرایط تحریم می تواند از داخل کشور ارزآوری داشته باشد.

حیدرعلی زاهدیان افزود: توریست‌ها با حضور خود در کشور و‌ خرید صنایع دستی زمینه را برای صادرات صنایع دستی از داخل کشور فراهم می کنند و این موضوع می‌تواند در کنار کاهش هزینه‌های حمل ونقل و ‌ترانسفر موجب تحقق رونق تولید و اشتغال بومی شود.

وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره صنایع دستی و ‌بوم گردی شهر جدید صدرا گفت: شهر صدرا یک‌ پایلوت خوب برای فعالیت های خلاقانه صنایع دستی است به دلیل اینکه بسیاری از هنرمندان و ‌اساتید بین المللی در این شهر ساکن هستند و چنین جشنواره هایی موجب می شود پتانسیل هایی از جمله نیروی انسانی ماهر زنجیره ای برای ارزش ارزآوری از صنایع دستی را فراهم کند و انتقال دهنده هنر در شهر صدرا باشد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه شهر شیراز در آینده نزدیک به شهر جهانی صنایع دستی تبدیل خواهد شد، ادامه داد: نگاه به صنایع دستی تنها در بخش فروش و‌ ارزآوری نیست، بلکه به دنبال برند سازی هستیم.

افتتاح اولین جشنواره صنایع دستی و بوم گردی

زاهدیان با بیان اینکه شهر صدرا در حوزه فروش محصولات دستباف دارای هنرمندان بسیاری است، گفت: در حال حاضر در بخش  صادرات فرش دستباف عشایری حرف اول را در دنیا می زنیم.

وی عنوان کرد: در شهرهای جدید طبق برنامه ریزی صورت گرفته هدف این است که از تک تک هنرمندان کمک بگیریم تا اصالت و اثر گذاری در کنار مسائل اقتصادی موثر باشد و برندسازی فرهنگی داشته باشیم و با ایجاد این نمایشگاه ها می توان نشان دهیم که صنایع دستی می تواند حتی در خانه ها تولید داشته باشد.

زاهدیان ابراز داشت: تسهیلات ارزان قیمت می تواند کمک شایانی برای رونق صنایع دستی باشد.

فارس قابلیت های خوبی در بخش صنایع دستی و‌ بوم‌گردی دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم در ادامه این مراسم با اشاره به اولین جشنواره صنایع دستی و ‌بوم گردی در شهر جدید صدرا عنوان کرد: استان فارس قابلیت های خوبی در بخش صنایع دستی و ‌بوم‌گردی دارد و از مجموع 217 رشته  صنایع تعداد بیش از ۵۰ صنعت  در استان فعال است که باید فرصت های خوبی با ارائه تسهیلات برای به دست آوردن درآمدهای پایدار برای افراد فعال در این حوزه ایجاد کرد.

یدالله رحمانی خاطرنشان کرد: در بحث بوم گردی حدود ۴هزار آبادی داریم  که ‌۲هزار آبادی جمعیت بالای ۲۰خانوار دارند و مهمترین جاذبه های بوم گردی در استان فارس است و در حال ۱۰۵مجوز بوم گردی صادر شده است و بیش از ۲۵مورد به زودی صادر می شود و تلاش می شود از این ظرفیت نهایت استفاده صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: در سال ۹۴تعداد بوم گردی به تعداد انگشت های یک دست نمی رسید.

رحمانی تصریح کرد: صنایع دستی جاذبه گرشگری و مکمل خوبی برای گردشگری اشتغال ناشی از آن است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز