خبرگزاری کار ایران

واگذاری مدیریت و راهبری حرفه‌ای معلمان به گروه‌های آموزشی

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۱۷۷

معاون آموزش متوسطه از واگذاری مدیریت و راهبری توسعه حرفه‌ای معلمان به گروه‌های آموزشی و حوزه‌های تربیت و یادگیری (گروه‌های درسی) خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا کمرئی در سومین جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری و دومین دوره از مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی استان‌های سراسر کشور اظهار کرد: 20 درصد دبیران متوسطه با علاقه‌مندی وارد فعالیت و فرایند توسعه حرفه‌ای شده‌اند و درصدد توسعه شایستگی‌های شغلی هستند که سرمایه بزرگی است و اقدام آنان فوق‌العاده ارزشمند و شایسته تقدیر است.

وی رخوت و رکود نیروی انسانی و بی‌انگیزگی آنان را آفتی برای نظام آموزشی برشمرد و افزود: در طراحی برنامه‌های آموزش متوسطه در دوره جدید، گروه‌های آموزشی کانون توسعه معلمان تلقی شده و مدیریت و راهبری توسعه حرفه‌ای معلمان در متوسطه به گروه‌های آموزشی و حوزه‌های تربیت و یادگیری واگذار می‌شود.

معاون متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: از میان یازده فعالیتی که در راستای کیفیت‌بخشی به آموزش صورت می‌گیرد حداقل هفت مورد ناظر به ابعاد حرفه‌ای معلمان و مدیران است و این فعالیت‌ها حول محور گروه‌های درسی یا در شرایط جدید حوزه‌های تربیت و یادگیری متمرکزشده و راهبرد اصلی ما در بهبود مهارت‌های معلمان بشمار می‌آید.

وی بر تقویت ابعاد مثبت داوری تأکید و تصریح کرد: خوشبختانه آنالیز تدریس معلمان، بیانگر روندی رو به رشد درزمینه بهبود مهارت‌های تدریس است اما در سیاست‌های اجرایی جشنواره، تلاش خواهیم کرد مکانیزم هایی پیش‌بینی کنیم تا معلمان در فرایند طراحی برای تدریس، ساحت‌های تربیتی و تلفیق حوزه‌های تربیت و یادگیری را که اساس سند تحول بنیادین است مدنظر قرار دهیم.

کمرئی اظهار کرد: معلمان باید به چنان شناخت و تسلطی در راهبردهای تدریس دست یابند که قادر باشند در طراحی روزانه تدریس و آموزش؛ در صورت لزوم روش‌های تدریس فعال را بکار گیرند و با شناختی که از راهبردهای تدریس دارند به‌طور خلاقانه‌ای از میان روش‌های موجود اعم از روش همیاری، بارش مغزی، روش ایفای نقش، روش نمایش، روش حل مسئله، روش استقرایی، روش اکتشافی و غیره، متناسب با نوع درس و کلاس خود، در همه ساعت‌های آموزش در هفته از آن بهره گیرند.

وی اضافه کرد: وقتی برای خلق  و ضبط یک جلسه آموزش و یادگیری گفته می‌شود ماه‌ها وقت برده است که این برداشت تقویت می‌شود لذا میزان تسلط و مهارت‌های معلمان به راهبردهای تدریس و نیز به‌کارگیری آن‌ها در تدریس باید بیش از این تقویت شود.

معاون متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: ضروری است معلمان همواره به نقش خویش به‌عنوان تسهیل گر، در جریان یاددهی و یادگیری، توجه کنند.

وی افزود: تسهیل گری نقش معلم بدان معنا است که برداشت شئ گونه از دانش‌آموز و شئ انگاری متربی کنار گذاشته شود و رابطه معلم از انتقال‌دهنده صرف اطلاعات به ذهن دانش‌آموز و تنزل جایگاهش در حد دریل، برای شکافتن و ریختن اطلاعات به ذهن وی فاصله بگیرد و نقش سنتی او که به مفهوم schooling نزدیک‌تر است، زدوده شود و معلم به جایگاه تسهیل گر در جریان یاددهی و یادگیری تبدیل شود و سرانجام این تسهیل گری، در قالب جریانی دائمی، در کلاس درس بکار گرفته شود. 

کمرئی خاطرنشان کرد: این نوع رابطه معلم با دانش‌آموز، همان چیزی است که با مفهوم تعلیم و تربیت و معنای educatiom سازگارتر است زیرا طی آن دانش آموزان دارای استعدادهای بالقوه فراوانی فرض می‌شوند که در جریان تسهیل گری معلم، به شکوفایی می‌رسد و توسعه می‌یابد.

وی گفت: در مرحله کشوری به رتبه‌بندی آثار معلمان نپرداختیم و سعی کردیم  در سه گروه کلی بیش از 100 اثر را به روش کارگاهی با حضور همه حاضران و داوران خبره و متخصص  مورد نقادی حرفه‌ای قرار دهیم و از آن به‌عنوان فرصتی برای فهم کاربردی راهبردهای تدریس استفاده کنیم.

معاون متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ارزیابی اولیه نشان می‌دهد این تغییر رویکرد  مورد استقبال معلمان شرکت‌کننده در جشنواره کشوری قرارگرفته است.

شایان‌ذکر است؛ حدود 19507 نفر در جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری شرکت کردند که 265 نفر به مرحله کشوری رسیدند و در مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی نیز حدود 7492 دبیر علوم تجربی وارد فرایند مسابقه و آموزش شدند که 64 نفر آن‌ها به مرحله کشوری راه یافتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز