خبرگزاری کار ایران

«نقش به دیوار» روایتی از آثار تاریخی در حال فراموشی

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۱۶۵

امید غریبی، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «نقش به دیوار»، در این اثر به واکاوی سردرهای قدیمی تهران و رمزگشایی از آنها پرداخته است که امروز در قالب جشنواره مستند روی آنتن می‌رود.

امید غریبی، کارگردان مستند «نقش به دیوار» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ایده ساخت فیلم خود توضیح داد: روزی در منیریه تهران با یک سردر مواجه شدم که حاوی یک تراژدی برای معماری تهران بود. سردر آجری زیبایی که یک در آهنی زیر آن قرار داشت و تصویری از یک خانم با لباس سنتی بر آن نقش بسته بود. اما پشت این سردر یک ساختمان چند طبقه جدید ساخته شده بود. از آنجا که قبلا برای شهرداری درباره سردرها تحقیق کرده بودم، طرحی برای ساخت فیلم مستند تهیه کردم و به مدیر گروه شهروندی شبکه پنج سیما ارائه دادم که پس از تایید، برای مضمون آن داستانی نوشته شد، تا به این بهانه، سردرهای قدیمی تهران به نمایش درآمده و تا حدودی رمزگشایی شود. به نوعی باید بگویم که بررسی آثار تاریخی در حال فراموشی، یکی از دغدغه‌های اصلی‌ام به شمار می‌آید.

این مستندساز در معرفی عوامل فیلم خود گفت: فیلمبردار این مستند، آقای مجید باقرزاده و تدوینگر آن خانم محبوبه گلباز بودند. مرحله پژوهش را خودم به همراه خانم پروین آریادوست انجام دادیم. همچنین بازیگران اثر آقایان احمد دهبان، فرهاد سرمدی و مرحوم امیر آتشی بودند. گویندگی کار را هم مرحوم آتشی انجام دادند.

کارگردان مستند نقش به دیوار در خصوص جشنواره مستند سیما بیان داشت: با توجه به وجود تعداد زیاد فیلم در فراخوان جشنواره و انتخاب شصت و هفت فیلم برای نمایش در بخش رقابتی جشنواره، تنوع بیشتری نسبت به  دیگر جشنواره‌ها در آثار دیده می‌شود. این یعنی خروجی جشنواره مستند سیما از جشنواره‌های دیگر بیشتر است. از نکات مثبت دیگر این جشنواره، اجرای خوب، آیتم‌های جانبی و معرفی کامل فیلمسازان در کنار نمایش آثار است.

وی در ادامه افزود: همین که مردم آثار را ببینند برای فیلمسازان کفایت می‌کند و حالا با به کارگیری آرای مردمی در داوری آثار این امر تقویت شده است. بسیاری از فیلم‌ها مانند نقش به دیوار بخشی از خاطرات مردم است و دیده شدن آنها در ایجاد انگیزه برای فیلمساز اثرگذار خواهد بود.

غریبی در پایان درباره سابقه هنری خود گفت: متولد ۱۳۵۸ هستم و در سنندج به دنیا آمدم. در رشته کارشناسی عکاسی تحصیل کرده‌ام و در مدرسه عالی فیلم تهران و همچنین انجمن سینمای جوان، دوره‌های تخصصی فیلمسازی را گذرانده‌ام. ساخت تعدادی فیلم کوتاه، مستند، داستانی و تلویزیونی را در کارنامه دارم. مستند داستانی آخرین داستان و مستند آبیدر را برای شبکه کردستان ساخته‌ام. همچنین مستند مجموعه پل‌های تاریخی ایران را به سفارش سیمای استان‌ها تولید کرده‌ام.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از پانزده تیر ماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است. فیلم مستند «نقش بر دیوار» نیز روز یکشنبه سیزدهم مرداد ماه، ساعت ۱۹.۳۰ از شبکه مستند روی آنتن می‌رود و ساعت ۳۰ دقیقه بامداد و ۱۱.۳۰ صبح روز بعد بازپخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز