خبرگزاری کار ایران

رایزنی ریاض و بغداد برای ارتقای سطح همکاری امنیتی

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۹۹۸

عربستان سعودی سطح هماهنگی امنیتی با عراق را پس از همگرائی دو کشور در دو سال اخیر افزایش داده و شورای وزیران این کشور با رایزنی با طرف عراقی در زمینه طرح توافق همکاری امنیتی دوجانبه موافقت کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از واس، «قحطان الجنابی» سفیر عراق در عربستان سعودی گفت: «ریاض و بغداد» مسیر زیادی را در زمینه همکاری امنیتی ویژه برای تبادل اطلاعات امنیتی و مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته پیموده‌اند. 

وی تأکید کرد که دیدارهای دو جانبه و متقابل بین طرفین از سوی رؤسای بخش‌های مختلف امنیتی صورت گرفته و کشورش آماده امضای تفاهم نامه همکاری از طریق کانال‌های رسمی در عربستان سعودی است. 

سفیر عراق در بغداد گفت: «روابط دو جانبه با عربستان دوره خوبی را پیش رو دارد و در همه زمینه‌ها بهبود و تقویت شده است، ‌به گونه‌ای که شورای هماهنگی عراق- عربستان دو سال پیش تأسیس شد و این شورا دو دوره در ریاض و یک دوره در بغداد برگزار کرده است».

جنابی در زمینه همکاری و امضای یادداشت تفاهم بین دو کشور گفت: «منطقه از تروریسم و مواد مخدر رنج می‌برد و این مسائل، موضوعات مشترکی است که نیازمند تبادل اطلاعاتی و هماهنگی در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته و قاچاق است».

وی با اشاره به اهمیت همکاری دو کشور برای برگزاری دوره‌های آموزشی در ریاض برای افسران پلیس و نیروهای وزارت کشور عراق و همچنین عکس آن تأکید کرد که نیروهای عراق مهارت و تخصص فراوانی در زمینه مبارزه با تروریسم دارند. 

شورای وزیران عربستان،‌ وزیر کشور یا نماینده او را موظف به رایزنی با طرف عراقی در زمینه طرح توافق همکاری امنیتی بین دو کشور و انجام مراحل مورد نیاز آن کرده است. 

جنابی در پاسخ به این پرسش که آیا تنش‌های اخیر منطقه عامل امضای چننی توافق امنیتی بوده، گفت: «این همکاری هیچ ارتباطی با تنش‌های اخیر ندارد، ‌بلکه تلاش می‌شود همکاری و روابط بین عراق و عربستان که از دو سال پیش آغاز شده است، تقویت شود» .

وی تأکید کرد که این توافق از تمایل بسیار جدی دو کشور برای تقویت روابط و گسترش آن نشأت می‌گیرد و تنش‌های اخیر هیچ تأثیری بر این روابط نخواهد داشت.

روابط عربستان و عراق اخیرا شاهد دیدارهای متقابل بین رؤسا و وزرای هر دو کشور بوده که آخرین مورد آن دیدار هیأت عراقی در ماه آوریل گذشته به ریاست «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق از ریاض و امضای ۱۳ توافقنامه و یادداشت تفاهم بین دو کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز