خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان بازرسی کل کشور:

پرونده‌های ایجاد شده در قوه قضائیه محصول عملکرد قوه مجریه است

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۵۸۰

مدیرکل توسعه نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور گفت: پرونده‌های ایجاد شده در قوه قضائیه محصول عملکرد قوه مجریه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینعلی احمدی گرجی مدیرکل توسعه نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور در نخستین نشست مشترک هم اندیشی حمایت حقوقی و قضایی از تجارت خارجی کشور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: آیت الله رییسی به تکرار به سازمان بازرسی کل کشور دستور داده‌اند که دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری تقویت شده و از سه بعد حمایت دینی و قانونی، حمایت مالی و اقتصادی و حمایت قضایی قوه قضاییه وارد این عرصه شود.

وی با اشاره وظایف متعدد سازمان بازرسی کل کشور در راستای تولید اشتغال و سرمایه‌گذاری تصریح کرد: نظارت بر دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای صحیح قوانین و مقررات براساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی، اهتمام لازم در زمینه برنامه‌ریزی و اقدام نسبت به کشف سوء جریان‌های احتمالی در روند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نظارت بر شفاف‌سازی و ساده‌سازی اقتصاد و .... از جمله اقدامات و برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور در خصوص حمایت از تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری است.

گرجی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی در زمینه سرمایه‌گذاری توسط سازمان بازرسی کل کشور احصا شده است این است که سرمایه‌گذاران ما در کشور نیاز به آموزش دارند به ویژه ممکن است این شبهه ایجاد شود که تخصص در این زمینه هم نداشته باشد بنابراین ایرادی ندارد که دولت یا قوه قضاییه در این زمینه سرمایه‌گذاری کند ما نیز در این خصوص حدود سه سال پیش اقدام مناسبی انجام داده است و عملکرد وزارت امور خارجه را از حیث دیپلماسی اقتصادی ارزیابی کرده و بارها به وزارت خارجه اعلام کردیم سفرای ما نمایندگان بازرگانی و اقتصادی ما به عنوان یک واسط باید به میدان بیایند در برخی کشورها رییس‌جمهور برای سرمایه‌گذار تا پای هواپیما می‌آید. البته در کشور ما بیشتر سرمایه‌گذاری بر عهده دولت است و این بر خلاف اصل ۴۴ است و ما را با بحران‌هایی که در حال حاضر با آن دچار هستیم مواجه می‌کند.

گرجی تصریح کرد: پرونده‌هایی که در قوه قضائیه تشکیل می‌شود در واقع محصول عملکرد قوه مجریه است براساس قوانینی که قوه مقننه تصویب می‌کند قوه مجریه عمل می‌کند و ایراداتی که پیش می‌آید همین پرونده‌هایی است که در قوه قضائیه تشکیل می‌شود و ما در مقابل کار انجام‌شده قرار می‌گیریم.

معاون سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: قوه قضاییه در یک دهه اخیر جنبه‌های نظارتی و قضاوتی را کنار گذاشته و به جنبه حمایتی در این زمینه پرداخته است. همچنین ریشه بخشی از مشکلاتی که ما در حوزه سرمایه‌گذاری داریم به بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری اقتصادی بر می‌گردد امروز یک سیاست جدید در برخی مسائل اقتصادی و پولی و بانکی وضع می‌شود و یک تنش ایجاد می‌شود معلوم نیست این قانون تا کی دوام می‌آورد، دوباره یک قانون جدید وضع می‌شود. قوه مقننه هم تا اینجا مطلوب عمل نکرده البته عملکرد خوب بوده اما مطلوب نبوده است. باید قانون به طوری تصویب شود که سرمایه‌گذاران تکلیف خود را بدانند.

وی با بیان اینکه شرایط برای توسعه تجارت خارجی مهیا است، ادامه داد: وظیفه قوه قضاییه به‌طور عام و وظیفه سازمان بازرسی کل کشور به‌طور خاص واقعا حمایت از بخش پولی و سبد سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بوده است. در قوه قضائیه قبل از ورود آقای رییسی سند تحول تقدیم رهبر انقلاب شد یعنی قوه قضاییه در این زمینه نگاه تحولی دارد و ما به این نتیجه رسیدیم که شرایط، شرایط اضطراری است و طبیعی است که در شرایط بحرانی نمی‌توان برنامه‌ریزی بلندمدت داشت.

وی با بیان اینکه مجبوریم مشکلات دست و پاگیر را با مدیریت جهادی برطرف کنیم، گفت: ما در برنامه‌ریزی‌مان مشخص کردیم منابع‌مان ثابت است از آن طرف اولویت‌ها و نیازمندی‌های‌مان مشخص است. ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور گویای این است که کمتر از ۲۵ درصد برنامه پنجم توسعه محقق شده است. در سازمان بازرسی کل کشور تاکید آقای سراج  براین است که سازمان بازرسی کل کشور بیش از گذشته تقویت شده و ما هم با تمام توان به میدان بیاییم. و همه به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: اخیرا نیز طرحی در مجلس با کمک ما تهیه شده با عنوان مطلعین فساد و امیدواریم که در کمیسیون قضایی تصویب شود و ما بتوانیم از همه امکانات مردمی استفاده کنیم. همچنین در حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ صفحه طرح حمایت از سرمایه گذاران را تقدیم رییس قوه قضاییه کردیم همچنین در چند ماه گذشته آسیب شناسی جدی از دستگاههای اجرایی ذیربط در حوزه اقتصاد بانکها بیمه و... صورت گرفته است.

وی ادامه داد: قطعا سرمایه گذار در مسیر کار خود با سازمانهای متولی مانند گمرک یا قاچاق کالا و ارز مشکل خواهد داشت و این مشکلات زحمات سرمایه‌گذاران را از بین می برد ما سازمان بازرسی کل کشور با این مشکلات برخورد کردیم و برخورد می کنیم و حمایت خواهیم کرد. در حوزه دیپلماسی اقتصادی نیز همانطور که گفتم ۶۴ منطقه آزاد داریم و آنها رصد می کنیم اخیرا نیز توسعه ساحل مکران نیز مطرح شده است و ما رصد همه اینها را در دستور کار داریم. در حوزه ثبت شرکتها نیز اقدامات به سرعت انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز