خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

«دستِ حوا» به دلیل بدهی ۱۲ میلیون تومانی اهالی روستا بابت آب مصرفی قطع شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۸۲۹۵

مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دستِ حوا زمانی که برای شستن لباس به کنار رودخانه رفته بود، در پی حمله یک گاندو قطع شد، گفت: به گفته یکی از اهالی، آب مصرفی به دلیل بدهی ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومانی اهالی روستا، قطع شده است.

وحید پورمردان (مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حمله یک گاندو به دختر بچه سیستانی گفت: این حادثه دو روز گذشته اتفاق افتاده است، حوالی ساعت ۵ عصر یک دختر بچه ۹ ساله به نام حوا زمانی که برای شستن لباس به کنار رودخانه رفته بود در کنار رودخانه مورد حمله تمساح قرار می‌گیرد. در زمانی که این اتفاق می‌افتد، خواهر حوا تلاش می‌کند تا او را از دهان گاندو بیرون بیاورد و دست این کودک را که قطع شده بوده با یک پارچه در کنار بدنش می‌پیچد و به منزل می‌رود و با ماشین شخصی این دختربچه را به درمانگاهی در یک روستای دیگر می‌برند و از آنجا با اورژانس تماس می‌گیرند و در نهایت تا اورژانس به این کودک می‌رسد، زمان طلایی برای پیوند دست می‌رود و در حقیقت مسیر ۱۷۰ کیلومتری ۴ الی ۵ ساعت زمان برده است تا به یک مرکز درمانی و بیمارستان برسند.

وی با بیان اینکه تمساح یک حیوان منزوی است، ادامه داد: در برخی فصول مانند زمان جفت‌گیری و زمانی که تمساح از تخم‌هایش محفاظت می‌کند، حالت تهاجمی بسیاری دارد. در محدوده بلوچستان با توجه به قدمتی که در زیستگاه‌‌های تمساح وجود دارد و مردمی که در حاشیه رودخانه به واسطه نیاز آبی همواره حضور دارند، رفتارشناسی خوبی مردم از تمساح دارند و می‌دانند در چه فصلی تمساح مهاجم می‌شود.

مدیر کل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مردم در این منطقه به منابع آبی نیاز دارند، خاطرنشان کرد: یک سری اقدامات در این منطقه برای رفع نیاز آبی مردم انجام شده است و از سه سال پیش که در روستای کشاری یک پسر نوجوان ۱۲ ساله توسط گاندو به زیر آب کشیده شد و دچار خفگی شد، سیستم‌های لوله‌کشی در روستاهایی که در مجاورت رودخانه باهوکلات هستند به دلیل وسعت زیستگاه‌های تمساح انجام شده است و اکثر روستاها در این منطقه دارای آب لوله‌کشی هستند.

پورمردان با بیان اینکه در این روستا نیز لوله‌کشی آب وجود داشته است، گفت: به گفته اهالی روستا آب در این روستا به دلیل بدهی قطع بوده است و مردم مجبور بوده‌اند از رودخانه آب برداشت کنند.

وی یادآور شد: سازمان محیط زیست ارتباط خوبی با مردم محلی دارد و کلاس‌های آموزشی خوبی نیز از سوی سازمان برای مردم محلی برگزار می‌شود. همچنین تابلوهای هشداردهنده در آنجا نصب شده است، اما متاسفانه نیاز آبی مردم منطقه باعث بروز چنین حوادثی شده است.

وی ادامه داد: سیستم آب‌رسانی آن جا احداث شده است و مردم روستا می‌گفتند، برای آنها یک سری پیامک آمده است و به گفته یکی از اهالی این روستا در کل مبلغ ۱۰ الی ۱۲ میلیون بابت آب بدهی دارند و تا این بدهی پرداخت نشود آب روستا وصل نمی‌شود. البته من نمی‌دانم این گفته‌ها چقدر صحت دارد، اما همانطور که گفتم اهالی می‌گویند آبیار روستا گفته است، اهالی بدهی دارند و تا بدهی پرداخت نشود آب هم وصل نمی‌شود، البته دیروز برخی از مسئولان آب روستایی می‌گفتند، آب قطع نبوده است، اما ما دیروز که پرس و جو کردیم متوجه شدیم دیروز هم آب آن روستا قطع بوده است.

مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این دومین موردی است که طی سال‌های اخیر به دلیل نیاز مردم به آب اتفاق افتاده است، ادامه داد: متاسفانه به دلیل دور افتاده بودن روستا و عدم دسترسی سریع به اورژانس زمان لازم برای پیوند از بین رفته و این دختر بچه دست خود را از دست داده است. والدین این کودک با وجود این که دست فرزندشان قطع شده بود اما تمام هم و غم‌شان را مشکل قطعی آب در این منطقه اعلام کردند و تنها درخواست‌شان برطرف شدن مشکل آب در این منطقه بود.

پورمردان تصریح کرد: این کودک امروز مرخص می‌شود و به روستا باز می‌گردد. محیط‌بانان در منطقه حاضر شدند و به روستاییان توضیح دادند که نباید از گاندو بترسند. همچنین انجمن‌های دوستدار محیط‌زیست به ما کمک می‌کنند و اعلام آمادگی کردند که مخازن آب برای مردم روستا را تهیه کنند. اما ممکن است این آخرین باری نباشد که به دلیل مشکلات آب در منطقه شاهد این اتفاق خواهیم بود و ممکن است باز هم تکرار شود.

وی ادامه داد: ما به دکتر کلانتری نیز نامه‌ای نوشتیم تا در صورت امکان به این کودک کمک شود و امیدوارم همه سازمان‌ها و نهادهای مردمی و دولتی به این کودک کمک کنند، چراکه دست این دختر بچه نیاز به پروتز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز