خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای البرز خبرداد:

تکمیل ظرفیت سدهای کرج و طالقان/ تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه کرج

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۳۸۰

مدیرعامل آب منطقه ای البرز از تکمیل ظرفیت سدهای کرج و طالقان خبرداد.

به گزارش ایلنا، داود نجفیان گفت: امسال بیشترین ذخیره سازی آب‌های سطحی انجام شده و حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب در سطح استان باران بارید و تخمین ما از تغذیه سفره‌های زیرزمینی ۳۰ میلیون مکعب است که هنوز فاصله زیادی با پر شدن ذخایر زیرزمینی داریم.
 
وی که این نشست خبری را به مناسبت شروع هفته صرفه جویی آب برگزار کرده بود با اشاره به اینکه با مدیریت مصرف و صرفه جویی می‌شود گره کم آبی استان را حل کرد، گفت: بیش از ۲ برابر حداکثر حد مجاز و استانداردهای بین المللی در کشور آب مصرف می‌شود.
 
نجفیان افزود: هفته صرفه جویی آب فرصت مناسبی برای فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب است و در این هفته نیز برای هر روز یک شعار مثل مدیریت آب و خانواده با این هدف نامگذاری شده است.
 
مدیرعامل آب منطقه ای البرز افزود: در استان البرز باید با مدیریت آب ۳۵ درصد از مصارف خود را کم کنیم، برخی از مسئولان بعد از بارش‌های زیاد ابتدای سال از برطرف شدن مشکل منابع آبی سخن گفتند در حالیکه آب استان البرز نیازمند جدی به برنامه ها و اقدامات تمامی دستگاه ها و بخش ها مثل کشاورزی و خدمات دارد.
 
وی اضافه کرد: خوشبختانه استان البرز آب خوان های بسیار خوبی دارد و می‌توانیم با برنامه های مدیریت مصرف آنها را به حالت تعادل برسانیم.
 
نجفیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۴۰ ساخت و ساز غیر مجاز حاشیه رودخانه کرج تا آخر هفته تخریب می شود.
 
مدیر عامل آب منطقه ای استان با اشاره به عملیات آزاد سازی بستر رودخانه کرج گفت: در ۴ کیلومتر از رودخانه کرج در منطقه شهر کرج ساخت و سازهای غیر مجاز شناسایی شده و در هفته جاری با دستور قضایی ساخت و سازهایی که مانع عبور جریان رودخانه خواهد شد تخریب خواهند شد.

وی با بیان اینکه ده درصد از چاه‌های غیر مجاز استان حدود ۹۰ درصد از آب‌های زیرزمینی را برداشت می‌کنند، گفت: حدود 700 چاه غیرمجاز شناسایی شده و مسدود کردن این چاه‌ها اولویت اصلی ما برای آب منطقه ای در سال جاری است.
 
مدیرعامل آب منطقه‌ای البرز اضافه کرد: در استان البرز بعد از بستن چاه‌های غیر مجاز، چاه‌هایی پروانه دار را هم با برنامه‌ای مشخص محدود خواهیم کرد.
 
نجفیان افزود: در استان البرز حدود ۴ درصد از ذخایر آبی در بخش صنعت مصرف می‌شود و باید به فکر سوق دادن آب در مصارف بخش هایی که ارزش افزوده بالایی دارد باشیم، مثلا بخش کشاورزی را از سنتی به مدرن ارتقا دهیم.
 
وی افزود: باید محصولاتی که مصرف بالایی دارند را کنار بگذاریم، در البرز بالای ۵ هزار متر مکعب کاشت کاهو انجام می‌شود، میزان بالایی از آب خوان ها برای کشت این نوع محصولات خالی شدند. این نوع کشاورزی با مصرف آب بالا هیچ توجیهی در کشاورزی ندارد.
 
نجفیان اضافه کرد: امسال هیچ محدودیت اعتباری برای مسدود کردن و تخریب کردن چاه ها و ساخت و سازهای غیرمجاز نداریم و مجموعا ۳ میلیارد تومان تاکنون در این زمینه سرمایه گذاری شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز