خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های ۶ گانه وزارت صمت برای بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۳۳۴

وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۵ برنامه مهم و راهبردی در هفت محور محور تدوین کرده است که بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت در قالب ۶ برنامه یکی از این محورها است.

به گزارش ایلنا، در این راستا اصلاح فرآیندها و دستورالعمل‌ها و حذف یا کاهش زمان صدور مجوزها، تنقیح قوانین و مقررات مانع تولید با هدف کلی مقررات‌زدایی و رفع موانع تولید و تجارت و شفاف‌سازی و ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات برای عموم ذینفعان و مبارزه با فساد اداری در دستور کار واقع شده است.

همچنین ایجاد و توسعه سامانه‌های جامع اطلاعاتی با پروژه تبادل اطلاعات با دستگاه های اجرایی کشور با هدف کلی جمع آوری و یکپارچه سازی اطلاعات مرتبط با حوزه صنعت، معدن و تجارت از دستگاه‌های متولی تولید کننده اطلاعات در راستای پایش وضعیت فعالیت واحدهای حوزه و پروژه توسعه سامانه اطلاعات مکانی (WebGIS) با هدف کلی تکمیل گزارش های مکان محور، بکارگیری اطلاعات مکانی در راستای آمایش صنعتی، قرار دادن اطلاعات مکانی در معرض استفاده عموم نیز برنامه سوم در این راستا است.

در راستای این محور سیاست‌های صنعتی، معدنی و تجاری با هدف آسیب‌شناسی و تعیین مشکلات بخش صنعت، معدن و تجارت باید تدوین و ابلاغ شود و برنامه راهبردی که در آن سیاست ارزی، سود بانکی و اهداف کلان اقتصادی در زمینه حمایت از تولید تعیین شود نیز باید مورد تدوین قرار بگیرد و دستگاه‌های دیگر نیز از اجرای این برنامه حمایت کنند.

همچنین در این راستا رتبه بندی و تکریم سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برتر با هدف کلی واحدهای صنعتی توانمند فعال در عرصه ملی و بین المللی و یا بنگاه‌هایی که قابلیت فعال شدن را داشته باشند، شناسایی و رتبه بندی می‌شوند، تا با ایجاد بستر پشتیبانی توسط دولت برای واحدهای صنعتی که مزیت رقابتی دارند امکان رشد فراهم شده و شاهد حضور فعال آنها در بازارهای بین المللی باشیم.

ساماندهی لجستیک تجاری و زنجیره‌های تأمین کشور

همچنین مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری نیز یکی دیگر از محورهای تدوین شده توسط وزارت صمت است که خود مشتمل بر 3 برنامه راهبردی متفاوت است.

ساماندهی لجستیک تجاری و زنجیره‌های تأمین کشور با هدف کلی توانمند سازی و توسعه لجستیک تجاری،تدوین سند جامع نظام توزیع، ساماندهی و توسعه مراکز ذخیره‌ سازی و لجستیکی، ساماندهی وبهبود عملکرد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای اولین برنامه ای است که در این راستا به اجرا در می آید.

تکمیل ارتباطات سامانه جامع تجارت با سایر دستگاهها از جمله گمرک، سازمان بنادر و دریانوردی و حذف ارتباطات کاغذی و حمایت از توسعه فروشگاهها و بازارهای الکترونیکی کالا و خدمات دو برنامه دیگر ارایه شده است.

بکارگیری ابزارهای نوین تامین مالی با هدف جذب نقدینگی سرگردان

اما هفتمین و آخرین محور تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری است که 4 برنامه راهبردی دارد. جذب سرمایه‌گذاری با هدف ساخت داخل کالاهای منتخب وارداتی دارای قابلیت صادرات با هدف کاهش واردات کالا‌های دارای مزیت ساخت در داخل کشور،تعمیق ساخت داخل در واحدهای صنعتی و معدنی موجود،حمایت از تولید کالاهای دارای مزیت صادراتی و تکمیل زنجیره ارزش صنایع مهمترین این برنامه های چهارگانه است.

بکارگیری ابزارهای نوین تامین مالی با هدف جذب نقدینگی سرگردان با هدف شناسایی و تشخیص ابزارهای نوین تأمین مالی و بسترسازی و حمایت از راه اندازی هلدینگ های سرمایه گذاری استانی و رشته ای با همکاری سازمان بورس (3 هلدینگ) با هدف جذب سرمایه‌های مردمی به پروژه‌های توجیه پذیر در ظرفیت‌های اقتصادی دو برنامه دیگر است.

اما آخرین برنامه تدوین شده سرمایه گذاری و اجرای طرحهای توسعه‌ای در مناطق محروم و کمتر برخوردار با هدف کمک به توسعه متوازن و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و کمتر برخوردار از طریق توسعه صنایع و ایجاد اشتغال صنعتی می باشد.

امسال در هیات دولت، چگونگی تحقق شعار رونق تولید با محوریت تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر، مورد توجه قرار گرفته است.

نحوه اجرای این برنامه‌ها در چارچوب محور های مطروحه به صورت منظم و مداوم مورد رصد و پایش قرار می گیرد و گزارش‌های تکمیلی به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز