خبرگزاری کار ایران

به منظور تهیه و تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشوری؛

بررسی و شناسایی باستان‌شناسی شهرستان قیر و کارزین آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۱۳۵

برنامه بررسی و شناسایی باستان شناسی شهرستان قیر و کارزین استان فارس در راستای تهیه و تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشوری آغاز شد.

به گزارش ایلنا، سعید صفرزاده (سرپرست هیأت باستان شناسی) گفت: شهرستان قیر و کارزین با وسعتی معادل ۳۴۰۲ کیلومتر مربع، ۷/۲ درصد از وسعت استان فارس را به خود اختصاص داده است.

او افزود: این شهرستان به لحاظ تقسیمات سیاسی مشتمل بر ۲ بخش، ۵ دهستان و ۵ شهر بوده و ۵/۱ درصد کل جمعیت استان فارس را در خود جای داده است.

این باستان شناس اظهار داشت: شهرستان قیر و کارزین به دو بخش مرکزی و افزر تقسیم شده که به دلیل وسعت این شهرستان در فاز نخست بررسی و مطالعه بخش مرکزی پیشنهاد شد.

صفر زاده با بیان اینکه این شهرستان با آب و هوایی گرمسیری در مسیر ارتباطی مرکزی استان فارس و استانهای یزد و اصفهان به استان های هرمزگان و بوشهر قرار گرفته و از دیر باز مورد توجه انسان‌ها و حکومت‌ها بوده تصریح کرد: پژوهشگران بسیاری از این منطقه بازدید و آثاری از دوره‌های مختلف را شناسایی و معرفی کرده‌اند اما تا پیش از این برنامه مطالعاتی، بررسی جامع و فشرده ای برای شناسایی آثار باستانی و تاریخی این استان انجام نگرفته است.

او گفت: از قدیمی ترین آثار ثبتی برجای مانده در محدوده شهرستان قیر و کارزین نقش برجسته پارتی است که به دوره اشکانی تعلق دارد، این اثر در بین گردنه گلومشک و کارزین و به شکل تخته سنگی مکعبی با ابعاد ۴ متر است که بر یک طرف سنگ، نقش یک کماندار اشکانی حجاری شده است.

این باستان شناس افزود :تپه شاه بربر، آسیاب تاریخی شهر قیر و تل شاه پریون نیز از دیگر آثار مهم در این شهرستان بشمار می‌آید  که پیشتر شناسایی و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گفته وی، در کل ۵۲ اثر از آثار شناسایی شده این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده که ۲۹ اثر از این تعداد در بخش مرکزی آن قرار دارد.

او در پایان با بیان اینکه برنامه بررسی و شناسایی باستان شناسی بخش مرکزی شهرستان قیر و کارزین تا یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت: این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اعتبار مصوب در دستور کار میراث فرهنگی استان فارس قرار گرفته و در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز