خبرگزاری کار ایران

گردشگران پرتغالی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کردند:

ایرانی‌ها بر خلاف روس‌ها همیشه لبخند می‌زنند/ مردم ایران خیلی پولدار هستند/ جذابیت‌های ایران به عنوان بخشی از فرهنگ اسلام قابل توجه است

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۰۰۴

درحالیکه هر روزه تعداد زیادی از گردشگران خارجی به ایران سفر می‌کنند، هریک از آنها در ابتدای سفر خود نظر و تصویری خاص درباره کشورمان دارند که با دیدن فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری این نگرش به تدریج تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گردشگری سال‌هاست به عنوان یک صنعت در دنیا شناخته شده و هر ساله بر تعداد گردشگران بین‌المللی افزوده می‌شود. در این میان انتخاب مقصد سفر بر اساس تبلیغات، معرفی جاذبه‌ها و ارائه تصویری جذاب و زیبا محقق می‌شود.

با وجود تبلیغات منفی که این روزها درخصوص ایران وجود دارد هنوز هستند تعدادی از گردشگران خارجی که ایران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. این درحالی است که همین تعداد محدود با نخستین سفر به ایران،‌ تصویر ذهنی‌شان نسبت به ایران تغییر می‌کند و در همان آغاز با کشوری پهناور، زیبا و مملو از جذابیت‌های خاص روبه‌رو می‌شوند.

دیانا مادروگا (دانشجوی ایران شناسی دانشگاه لیسبون پرتغال) که مطالعات آسیایی با گرایش ایران‌شناسی را پشت سر می‌گذارد، ۲۹ ساله است و برای نخستین بار است که به ایران سفر کرده و درخصوص فرهنگ و هنر و تاریخ و زبان حوزه آسیا تحصیل کرده است.

از آنجا که رشته او درخصوص ایران‌شناسی است با زبان و فرهنگ ایران آشنایی دارد و باتوجه به علاقه‌ای که به شعر دارد درصدد خرید کتاب‌های شعرای ایرانی مانند مثنوی معنوی برآمده است.

ایرانی‌ها بر خلاف روس‌ها همیشه لبخند می‌زنند/ مردم ایران خیلی پولدار هستند/ جذابیت‌های ایران به عنوان بخشی از فرهنگ اسلام قابل توجه است

مادروگا درخصوص چگونگی آشنایی با زبان فارسی و نحوه علاقه‌مند شدن به فرهنگ ایران گفت: از آنجا که مطالعات زیادی در حوزه خاورمیانه داشتم، فرهنگ اسلام مورد توجه‌ام بود و از آنجا که ایران اسلامی بخشی از فرهنگ اسلام است به این حوزه ورود کردم و یادگیری زبان فارسی را در پیش گرفتم. درعین حال به مطالعه تاریخ و فرهنگ ایران پرداختم.  

این ایران‌شناس پرتغالی اظهار کرد: یکی از مواردی که مرا به فرهنگ ایران علاقه‌مند کرد، زبان فارسی بود. یکی از زبان‌هایی که در بخش شناخت اسلام دانشگاه تدریس می‌شد نیز زبان فارسی بود، از این رو درصدد یادگیری آن برآمدم. البته زبان عربی را نیز آموخته‌ام و آن را خیلی هم دوست دارم.

ایرانی‌ها همیشه لبخند می‌زنند و این برعکس تجربه‌ای‌ست که به طور مثال در سفر به روسیه داشتم. این تفاوت مردمان ایران با سایر مردمان کشورها و ملل دیگر است.

به گفته مادروگا، هرچند که زبان عربی و زبان فارسی الفبای تقریبا یکسانی دارند اما این زبان‌ها تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. در این میان با توجه به آنکه بیش از ۶ ترم عربی خوانده‌ام و در حوزه زبان فارسی در سطح ۴ قرار دارم، از این رو فهم زبان عربی برایم ساده‌تر و راحت‌تر است.

این گردشگر تصریح کرد: طی سال‌های گذشته مطالعات زیادی درخصوص تاریخ ایران داشتم و البته آموختن زبان فارسی را از آن جهت در پیش گرفتم که بتوانم بهتر تاریخ و فرهنگ ایران را درک کنم، تا حین خواندن تاریخ ایران‌ و مواجهه با اسامی و نام‌های ایرانی، گیج نشوم.

او معتقد است: فرهنگ و زبان ایران بسیار جذاب و قابل توجه است. زبان فارسی گسترده است و دوست دارم اشعار شعرای فارسی زبان را بخوانم و آن را درک کنم. فرهنگ ایران نیز بسیار زیباست و البته که غذاهای ایرانی لذیذ و خوشمزه هستند.

مادروگا خاطرنشان کرد: ایران دارای فرهنگ‌های مختلفی است که از شرق به غرب و شمال به جنوب کشور ایران تفاوت دارد. در این میان مهمان‌نوازی ایرانیان برایم بسیار مهم است. وقتی درباره ایران مطالعه می‌کردم، به موضوعاتی رسیدم که اکنون وقتی آن را از نزدیک می‌بینم برایم بسیار جذاب است. ایرانی‌ها همیشه لبخند می‌زنند و این برعکس تجربه‌ای‌ست که به طور مثال در سفر به روسیه داشتم. این تفاوت مردمان ایران با سایر مردمان کشورها و ملل دیگر است.

او با اشاره به بازدید از موزه جواهرات گفت: معتقد هستم که ایرانی‌ها خیلی پولدار هستند. در موزه جواهرات بانک ملی، با اشیاء و جواهراتی روبه‌رو شدم که مانند آنها در دنیا وجود ندارد. بسیار زیبا بودند و البته بارها دیدم که مردم ایران سوار ماشین‌های لوکس و گرانقیمت می‌شوند و تمام آنچه دیده‌ام نشان از ثروتمند بودن مردم ایران دارد.

هوگو مونتس نیز دانشجوی رشته ایران‌شناسی دانشگاه لیسبون پرتغال و همکلاسی دیانا مادروگا است. او با تاکید بر علاقه‌ای که به فرهنگ و هنر ایران دارد، گفت: تعارفات ایرانی‌ها برای ما جالب توجه است و البته که معنای خاصی ندارد. به طور مثال در بازار تهران وقتی با مردم روبه رو می‌شدیم با لبخند ما را به داخل مغازه خود دعوت می‌کردند تا بنشینیم و باهم صحبت کنیم.

ایرانی‌ها بر خلاف روس‌ها همیشه لبخند می‌زنند/ مردم ایران خیلی پولدار هستند/ جذابیت‌های ایران به عنوان بخشی از فرهنگ اسلام قابل توجه است

او ادامه داد: حتا یکی از آنها خودکاری که برای نوشتن به من داده بود را به من هدیه کرد و از من پس نگرفت. این رفتار ایرانی‌ها برایم جالب و البته عجیب است.

مونتس با تاکید برآنکه ایران کشوری غنی در حوزه فرهنگ و هنر است، گفت: دیدن ساختمان‌های بلند و بزرگ در ایران برایم جذاب است چراکه اصلا چنین تصوری نسبت به ایران نداشتم. آنچه اکنون در بازدید از ایران شاهد هستم با تصویری که از ایران در ذهن داشتم، متفاوت است. ایران کشوری پهناور است که زیبایی‌های خاص خود را دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز