خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در پاسخ به ایلنا:

رشد 85 درصدی ورود کشتی‌های حامل کالاهای اساسی/ دپوی 103 هزار تنی شکر در بندر امام

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۵۴۰

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: روزانه هفت الی هشت هزار تن کالا در بندر امام تخلیه می‌شود که البته ما رکورد تخلیه 31 هزار تن کالا در روز را هم داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عادل دریس در نشست خبری امروز در بندر امام با بیان اینکه عمده کالاهای اساسی و نهاده‌ها از بندر امام وارد می‌شود، اظهار داشت: بندر امام و تخلیه کالاهای اساسی در این بندر ارتباط مستقیم با امنیت غذایی مردم کشورمان دارد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط کنونی کشور میزان تخلیه کالاهای اساسی به هیچ وجه کاهش پیدا نکرده و اتفاقا نسبت به سال گذشته آمار صعودی بوده است، گفت: در دو ماه امسال نسبت به سال گذشته تعداد کشتی‌های تخلیه‌شده در بندر امام بیش از 85 درصد افزایش داشته است و در تناژ کشتی‌های تخلیه‌شده هم رشد 90 درصدی داشته‌ایم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان افزود: در بخش موجودی کالا هم رشد 60 درصدی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت‌زمان مشابه به سال گذشته داشته‌ایم.

دریس با اشاره به تعداد کشتی‌های تخلیه‌شده با بار کالای اساسی اظهار داشت: در این دو ماه بار 63 کشتی حامل کالاهای اساسی تخلیه شده است که این رقم در سال گذشته 34 فروند کشتی بوده است.

وی با اشاره به تناژ بار کشتی‌های تخلیه‌شده در بخش کالاهای اساسی اظهار داشت: امسال 3 میلیون تن کالای اساسی تخلیه شده است که سال گذشته این رقم یک میلیون و 600 هزار تن بوده است.

وی با اشاره به موجودی انبارهای بندر امام از کالاهای اساسی گفت: در این دو ماه موجودی بندر امام از کالاهای اساسی 2 میلیون و 800 هزار تن بوده است در حالی که این رقم در سال گذشته یک میلیون و 800 هزار تن بود.

دریس ادامه داد: در دو ماه ابتدای سال به طور کلی 5 میلیون و 380 هزار تن کالای اساسی تخلیه و بارگیری شده که رشد 26درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

وی با اشاره به توسعه بندر امام اظهار داشت: برای 5000 هکتار از اراضی بندر امام در حال مذاکره هستیم تا با رعایت الزامات زیست محیطی برنامه جامع آن تهیه و تامین شود.

دریس با بیان اینکه در حال حاضر 1300 هکتار از بندر امام عملیاتی است، گفت: 600 هکتار از این اراضی را در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌ایم تا سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در این منطقه انجام شود.

وی با اشاره به ظرفیت بندر امام اظهار داشت: برای کالاهای غلات 3 میلیون تن ظرفیت وجود دارد و ظرفیت بندر امام برای کالاهای اساسی 18 میلیون تن است که اگر سیلوها را هم به آنها اضافه کنیم به 21 میلیون تن می‌رسد.

دریس ادامه داد: ظرفیت مخازن روغن هم 400 هزار تن و مخازن مواد نفتی 300هزار تن است.

دریس در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت‌های کالاهای اساسی در طول یک سال گذشته به کاهش واردات کالاهای اساسی مربوط است، گفت: در حال حاضر عمده کالاهای اساسی از بندر امام وارد می‌شود به طوری که حدود 80 درصد کالاهای اساسی کشورمان در بندر امام تخلیه و وارد بازار می‌شود اما در تمام طول این مدت ما کاهش تخلیه کالاهای اساسی نداشتیم که برروی بازار تاثیرگذار باشد و تمام آمارها نشان می‌دهد که تخلیه و واردات کالاهای اساسی رو به افزایش بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه دپوی شکر و روغن خوراکی در حال حاضر در بندر امام چقدر است، اظهار داشت: در حال حاضر موجودی شکر در انبارهای بندر امام 103 هزار تن و موجودی روغن 180 هزار تن است.

وی ادامه داد: همچنین در این دو ماه 27 هزار تن برنج و 13700 رأس دام از بندر امام وارد شده است.

دریس در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اقدامات دولت برای کاهش توقف کالای اساسی در بندر امام گفت: در حال حاضر تخلیه و ارسال محموله یک کشتی 70هزار تنی دو ماه طول می‌کشد که اگر این کالا برای بخش دولتی باشد، مدت‌زمان توقف و ارسال به بیش از دو ماه خواهد رسید.

وی ادامه داد: اقداماتی از جمله بررسی استانداردها، نمونه‌برداری از محموله‌های وارداتی و کشت آن در آزمایشگاه‌ها و بررسی‌های وزارت بهداشت و قرنطینه وجود دارد که یک استاندارد جهانی است و بخشی از توقف کالا مربوط به این اقدامات است.

وی تاکید کرد: حال اینکه بخشی از موضوعات قابل حذف است تا مدت‌زمان توقف کالا در بندر کاهش پیدا کند. کمیته‌ای در این رابطه تشکیل شده و مذاکراتی را در این مورد انجام دادیم و مدت‌زمان توقف کالا به چیزی حدود 45 روز کاهش پیدا کرده که در تلاش هستیم این مدت‌زمان را هم کاهش دهیم اما توقف 45 روزه کالا در بندر یک نرم جهانی است و ما خارج از این نرم جهانی نیستیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، درباره تخلیه و بارگیری همزمان کشتی‌ها در بندر امام گفت: معمولا پنج الی شش کشتی به صورت همزمان می‌توانند در بندر امام تخلیه و بارگیری داشته باشند اما در حال حاضر برای سرعت‌بخشی به واردات کالاهای اساسی این عدد را به 9 الی 10 فروند کشتی در روز رسانده‌ایم.

دریس ادامه داد: روزانه هفت الی هشت هزار تن کالا در بندر امام تخلیه می‌شود که البته ما رکورد تخلیه 31 هزار تن کالا در روز را هم داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز