خبرگزاری کار ایران

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جعبه سیاه پرونده زنجانی؛

متهم: به پیشنهاد مهدی شمس متواری بودم/ داشتن پاسپورت دیپلماتیک برایم ارزش داشت/ هیچ نفتی نفروختم

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۱۶۴

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیباحالت‌منفرد در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در ابتدای دادگاه، قاضی صلواتی از نماینده و وکیل شرکت نفت خواست برای ارائه شکایت موکل خود در جایگاه حاضر شود.

وکیل شرکت نفت گفت: بنده شکایت موکل خود را طی لایحه‌ای به دادگاه ارائه داده‌ام و عمده ادله اثبات جرم هم در کیفرخواست به خوبی بیان شده است. ‌

در ادامه صلواتی از زیباحالت‌منفرد خواست برای ادامه دفاعیات خود در جایگاه حاضر شود.

به پیشنهاد مهدی شمس متواری بودم

متهم با حضور در جایگاه گفت: بیش از نیمی از کیفرخواست ١٠٨ صفحه‌ای قرائت شده مربوط به اقدامات بابک زنجانی و شرکای وی بود که بارها از آنها نام برده شد و نام من تنها چند بار ذکر شده بود. این خود دلیلی بر بی‌گناهی من است. من به پیشنهاد مهدی شمس (شریک بابک زنجانی) متواری بودم. آنها می‌خواستند با عدم حضور من، عمده اتهامات را به من نسبت دهند.

آقایان فکر نمی‌کردند که من توسط پلیس اینترپل به کشور بازگردانده شوم

زیبا حالت منفرد تاکید کرد: شمس در تماس تلفنی به من گفت زور گربه بیرون قفس بیشتر از شیر داخل قفس است. آقایان فکر نمی‌کردند که من توسط پلیس اینترپل به کشور بازگردانده شوم.

وی ادامه داد: اظهارات و اقاریر متهمان علیه بنده کذب محض است و من هم پس از دستگیری با ضابطان همکاری لازم را داشته‌ام که ان‌شاءالله آنها هم تایید می‌کنند.

کیفرخواست متناقض و حاوی مطالب کذب است

متهم گفت: اظهارات زینب مددی هماهنگ‌کننده امورات بابک زنجانی در خصوص بنده هم کذب است. ایشان اظهار داشته که بنده چندین بار در سال به دفتر بابک زنجانی رفت و آمد داشتم این در حالی است که در طول مدت آشنایی‌ام فقط سه بار به آنجا مراجعت کردم و می‌توانید این را از اداره گذرنامه استعلام کنید.

وی افزود: همچنین طبق اظهارات خانم مددی، مدیریت آی‌بَن با بنده بوده در حالیکه طبق بررسی‌ها مشخص شد بنده هیچ نقشی چه در مراحل ثبت و چه در مدیریت آن نداشتم. همچنین تأسیس بانک CIMB که ٤٠ سال پیش در مالزی تأسیس شد، را بر عهده من گذاشتند، کیفرخواست متناقض و حاوی مطالب کذب است.

دلیل اعتماد بابک زنجانی به من حسن انجام کار و امانتداری‌ام بود

زیبا حالت منفرد گفت: حدود ٤ هزار حواله به نام بابک زنجانی انجام دادم و به ازای هر حواله ٥٠ دلار می‌گرفتم، حواله‌جات ارسالی از بانک FIIB بوده است اما بازپرس نتیجه‌گیری ناثوابی کرده است مبنی بر اینکه این درآمدها از شرکت آی‌بَن است.

وی افزود: آقای مالاژ مدیرعامل گرین مالین فردی مالزیایی تبار است و دو کشتی برای انبارداری نفت ایران قرار می‌دهد و قرار بر این می‌شود که این موضوع مخفی و پوشیده بماند تا ردی از نفت ایران نماند، ماهانه یک دلار و ١٠ سنت بابت هر بشکه نفت آن را اجاره دادند و آقای شمس و زنجانی با آقا موافقت کردند و بنده از جهت دلسوزی به چانه‌زنی ادامه دادم و آن را به ٩٥ سِنت رساندم.

وی ادامه داد: برآیند تمام تحقیقات این بود که اینجانب با جان و دل مسئولیت حسن انجام کار از طریق دو کشتی را فراهم کردم، دلیل اعتماد بابک زنجانی به من حسن انجام کار و امانتداری من بود.

نام من در بانک FIIB افتخاری بود تا در مواقع لزوم برای نفوذ در مقام‌های مالزی استفاده شود

متهم زیبا حالت منفرد در ارتباط با مشارکت در ارسال حواله از ایران به مالزی گفت: حدود ۴ هزار حواله به نام زنجانی انجام دادم، به ازای هر حواله ٥٠  دلار می گرفتم، ١٠٠ درصد تراکنش‌ها موفقیت‌آمیز بود؛ فلاح هروی در اظهارات خود بیان داشته است که ٩٠ درصد منابع بابک زنجانی از مالزی حواله شده و حساب‌های منفرد بوده است و خرید و اداره بانک FIIB توسط اینجانب عنوان شده است این در حالیست که در چارت سازمانی این بانک، بنده یکی از اعضای کمیته حسابرسی بودم و نام من در آنجا افتخاری بود تا در مواقع لزوم برای نفوذ در مقام‌های مالزی استفاده شود.

وی بیان داشت: اعضای هیأت مدیره بانک FIIB فلاح هروی، ساروخانی، سعیدی، بابک زنجانی، علی دیوان‌دره‌ای، غفاری بوده‌اند.

زیباحالت گفت: بازپرس پرونده نظر خود را از در کنار هم قرار دادن اقاریر و با استفاده از کلماتی همچون «به نظر می رسد»، «ظاهرا»، «شنیده ام» بیان کرده که قانونی نیست.

متهمان در نبود من در کشور و تحت جو ناشی از بازجویی اقدام به بیان اقاریر کذب کرده‌اند

وی افزود: ادعاهای آقای شمس در بیانات خود دروغ‌های فاحشی است که من به آن اعتراض دارم. بازپرس وانمود می‌کند من در تاسیس شرکت ایزو نقش موثری داشتم. این شرکت برای به کار گیری در ارسال حواله‌ها ثبت شده بود و آن زمان چه ربطی به نفت داشت.

متهم ادامه داد: درباره شرکت یورونست در تحقیقات مقدماتی در تاریخ ٣ آبان ٩٢ بازپرسی شخصی اقرار داشته که از این شرکت خبر ندارم و وجود نداشته است. من می‌پرسم چطور وجود خارجی ندارد و این شخص ادعا کرده به نام من ثبت شده است.

وی با اشاره به انبارداری نفت بیان کرد: در جلسه بازپرسی از مهدی شمس درباره نحوه آشنایی با بنده تحقیق شده که نامبرده درباره خود و وصول ٨ میلیون مطلبی را مطرح کرده است. آنها با درنظر گرفتن نبود من در کشور و تحت جو ناشی از بازجویی اقدام به بیان اقاریر کذب کرده‌اند که تقاضای برخورد حضوری با ایشان را داشتم که متوجه شدم شما او را به دادگاه دعوت کرده‌اید.

اجازه ندارید در دفاعیات خود به بازپرس توهین کنید

زیباحالت گفت: آقای قاضی شما حکم زنجانی، شمس و فلاح هروی را انشا کرده‌اید. شما می‌توانید کذب گفتارهای من با مهدی شمس را درک کنید. حسب اظهارات شمس در تاریخ ٢٦ دی ٩٦ مبنی بر هزینه انبارداری باید بگویم تفاوت، تناقض و افترا در این اقاریر مشهود است. تناقضات فاحش مهدی شمس در طرح اطلاعات واهی بی اساس بوده و هیچ یک از آنها در مسیر تحقیقات مقدماتی راستی آزمایی به دلیل نبود من، قابل قبول نیست و من خواهان بررسی این موارد هستم.

وی ادامه داد: او در اقاریر خود بیش از ١٠ مرتبه از شخصی بدون نام به عنوان نماینده سنگاپوری شرکت ایزو یاد کرده که نماینده خود اظهاراتی داشته و اجازه بدهید در خصوص نام نماینده سنگاپوری اطلاعات بدهم. نماینده ایزو آقای بجنوردی معروف به کاپیتان بجنوردی کارمند اخراجی شرکت نفتکش بوده و بعد دستگیری زنجانی به خانم یو طی تماس تلفنی پیشنهادی را می‌دهند که صدای این نفت را در نیاورید و در یک اقدام بی‌شرمانه به من گفتند پول آن تا ٥٠، ٥٠ با هم تقسیم خواهیم کرد.

قاضی صلواتی در این بخش به متهم تذکر داد و گفت: شما اجازه ندارید در دفاعیات خود به بازپرس توهین کنید!

داشتن پاسپورت دیپلماتیک برای من ارزش داشت

متهم گفت: درباره کیفرخواست من با نماینده دادستان مکاتبه داشتم و نقایص آن را بیان کردم. تعجب می‌کنم کیفرخواستم به پرونده ٥ جلدی تبدیل شده است. درباره اتهام خرید ٥ فروند کشتی به شخص اول دومینیکا این موضوع بدون هیج ادله‌ای فقط براساس شنیده‌ها مطرح شده است.

قاضی مجددا گفت: دفاعیات خود را بهتر بخوانید که مشخص است متعلق به شما نیست.

زیباحالت گفت: من به خط خودم آن را نوشتم.

وی خطاب به صلواتی گفت: سوابق شما نشان می‌دهد شخص با تجربه‌ای هستید آیا کیفرخواست با این میزان تناقض دیده‌اید. من از ایران مهاجرت کردم اما همواره قلبم برای ایران می‌تپید. داشتن پاسپورت دیپلماتیک برای من ارزش داشت اما ایرانی بودن برایم بیشتر ارزش داشت.

کار من دکوراسیون ساختمان در مالزی بود

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان خطاب به علیرضا زیبا حالت منفرد گفت: در کدام حوزه با بابک زنجانی فعالیت اقتصادی داشتید؟

متهم گفت: در ٢ حوزه ثبت شرکت‌های صوری در مالزی برای انجام حواله‌جات و پیدا کردن مخازن نفتی.

نماینده دادستان پرسید: شغل شما در مالزی چه بود و چند شرکت تأسیس کردید؟

متهم پاسخ داد: کار من دکوراسیون ساختمان در مالزی بود و به هیچ عنوان در نفت و بانک تخصص نداشتم. شرکت‌هایی که تأسیس کردم. این شرکت‌ها به نام خودم و برای انجام حواله‌جات از ایران ثبت کردم و برای استفاده بابک زنجانی بوده است و در تمام شرکت‌ها رئیس هیأت مدیره بودم.

نماینده دادستان گفت: در دفاعیات خود مطالب را طوری بیان کردید که انگار شما نقشی نداشته‌اید. شما در کدام شرکت امضای مجاز داشتید؟

متهم گفت: در شرکت آی‌بن نقشی نداشتم و در بانک FIIB امضا داشتم.

نماینده دادستان گفت: آیا از طرف این بانک به عنوان نماینده به بانک دیگر معرفی شدید؟

وی گفت: از طرف بانک ارزش طی یک نامه‌ای معرفی شدم، چون زنجانی مسلط به زبان انگلیسی نبود به من معرفی‌نامه دادند تا مراحل خرید بانک را تمام کنم.

نقشی در شرکت اس‌تی‌تی‌بنکرز نداشتم

وکیل شرکت HK از متهم پرسید: بانک FIIB در این میان نقش مهمی داشته است و ال‌سی‌ها را تائید می‌کرده  بابک زنجانی در تأسیس آن نقش مهمی داشته است، ال‌سی‌ها را شرکت اس‌تی‌تی بنکرز بازگشایی می‌کرد، نقش شما در تأسیس این شرکت چه بوده است؟ به اظهارات خانم مهربانی هم در این زمینه اشاره شود.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: شرکت اس‌تی‌تی بنکرز چند سال قبل در اقلیم کردستان ثبت شده بود و به نام  اس‌تی‌تی بود که در دوبی شرکت اس‌تی‌تی‌بنکرز ثبت شد و کار صرافی را از کیش به دوبی انجام می‌دادند. زنجانی به من گفت توسط وکلایش در مالزی توانسته‌اند بانکی تأسیس کنند اما چون تابعیت ایرانی داشتند در نهایت موفق به تأسیس بانک نشدند، بنده نقشی در شرکت اس‌تی‌تی‌بنکرز نداشتم.

در عملیات بانک FIIB هیچ سمتی هم نداشتم

نماینده دادستان گفت: ارتباط اس‌تی‌تی بنکرز را با FIIB توضیح دهید.

متهم گفت: بنده اصلاً در عملیات بانک FIIB نقشی و هیچ سمتی هم نداشتم.

نماینده دادستان گفت: مستندات در پرونده موجود است، شما به بازپرس توهین می‌کنید، گردش کار و نتیجه پرونده اصلی به پرونده شما ضمیمه شده است.

متهم پاسخ داد: زمانی که FIIB ثبت شد نام من در چارت سازمانی به عنوان افتخاری و مشاور بوده است تا از نفوذم برای رفع مشکل استفاده کنم. وقتی FIIB به بانک ملت منتقل شد چارت عوض شد.

اگر اقدامات شما نبود بابک زنجانی هیچوقت نمی‌توانست به عملیات مجرمانه برسد

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما در FIIB مشاور ویژه بوده‌اید، نقش خود را کمرنگ نشان می‌دهید در صورتیکه اگر اقدامات مجرمانه شما نبود بابک زنجانی هیچوقت نمی‌توانست به عملیات مجرمانه برسد.

نماینده دادستان گفت: حلقه نهایی جهت اینکه بابک زنجانی به نیت مجرمانه خود برسد شما هستید، اگر متواری نبودید در پرونده اصلی به پرونده شما رسیدگی می‌شد.

متهم گفت: بنده متواری نبودم، ١٥ سال است که خارج از کشور هستم و مقیم کشور مالزی هستم.

نماینده دادستان گفت: شما از جریان تشکیل پرونده مطلع بودید.

متهم گفت: قطعاً از تشکیل پرونده اطلاع داشته و پیگیر هم بودم اما فکر نمی‌کرردم به بنده ارتباطی داشته است.

قاضی صلواتی گفت: شما از بانک منابع سرشاریی داشتید، کارمندها را شما استخدام کردید و امکانات را برای کارهای مجرمانه بابک زنجانی فراهم کردید، شما همه کاره FIIB و شرکت‌های صوری بابک زنجانی بودید.

در خرید بانک گرجستان نقشی نداشتم

متهم پاسخ داد: وجود خارجی در ساختار بانک نداشتم، هیچکدام از ۴ هزار حواله نیز به مشکل نخورد، بنده چطور می‌توانستم حدس بزنم بابک زنجانی می‌خواهد کاری کند آن هم وقتی که در روند کار مشخص شد وی شخصی است که مورد وثوق وزیران وقت بوده است.

نماینده دادستان پرسید: شما سهامدار کدام بانک بودید و نقش خود را در خرید بانک گرجستان توضیح دهید.

متهم گفت: به هیچ عنوان سهامدار نبودم و در خرید بانک گرجستان نقشی نداشتم.

هیچ نفتی نفروختم

نماینده دادستان گفت: چه میزان نفت تحویل شما شد؟

متهم گفت: ۵ فروند کشتی نفتکش میعانات گازی پارس جنوبی که مدت‌ها روی کشتی مانده بود و هیچکس به خاطر مسائل زیست محیطی انبارداری آن را قبول نمی‌کرد.

نماینده دادستان گفت: در اظهارات خود گفتید ۲۰ میلیون بشکه بوده است.

متهم گفت: تا آنجایی که خاطرم است حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون بشکه بوده است، زمانی که شرکت ایزو تحریم شد آقای زنجانی با HK در این زمینه صحبت کردند.

نماینده دادستان گفت: شما هیچ نفتی از طرف شرکت ایزو نفروختید؟ جمع کل کسری نفت چقدر بود؟

متهم گفت: هیچ نفتی نفروختم، تنها مورد کسری که شمس نیز به آن اشاره کرده کشتی‌ به نام هرکولس بوده است که قرارداد آن با شرکت گرین مارین بود که کشتی را از آنجا به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در ماه اجاره کردم.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود برده‌ام

نماینده دادستان گفت: طبق گزارش بازرسان بانک مرکزی شما مجوزی برای فعالیت بانکی نداشتید.

متهم پاسخ داد: بانک اس‌تی‌تی بنکرز مجوز برای فعالیت نداشته است.

نماینده دادستان گفت: آیا اس‌تی‌تی بنکرز بانک بوده است؟

متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: اس‌تی‌تی یک جواز مشاوره صرافی برای نقل و انتقال حواله‌جات ارزی داشته که جواز آن از بانک مرکزی اقلیم کردستان عراق بوده است.

نماینده دادستان گفت: انگیزه شما در تأسیس شرکت‌ها برای دور زدن تحریم‌ها قابل پذیرش نیست.

قاضی صلواتی گفت: شما کارمند زنجانی بوده‌اید، چه منفعتی از ذخیره نفت‌ها بردید؟

متهم گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود برده‌ام.

از دانشجویان مقیم مالزی کلاهبرداری می‌کردی

قاضی صلواتی گفت: شما ۶۰ میلیون دلار بابت ذخیره نفت‌ها به جیب زده‌اید، به هیچ عنوان خودت را به تحریم وصل نکن، حتی وقتی در مالزی بودی از دانشجویان مقیم مالزی کلاهبرداری می‌کردی و در اظهارات شمس و بابک زنجانی به این مورد اشاره شده است.

متهم پاسخ داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود بردم، در این زمینه اگر اسناد و مدارکی وجود دارد حتماً می‌پذیرم.

نماینده دادستان پرسید: چقدر به خانم (یو) بابت انبارداری نفت دادید؟ در اظهاراتتان گفته‌اید که شناختی از وی ندارید.

در ادامه نماینده دادستان از مهدی شمس پرسید: شما در اظهارات خود گفته‌اید خانم یو را نمی‌شناسید در حالی که آقای بجنوردی وی را معرفی کرده و شما قرارداد داشتید.

متهم پاسخ داد: نه نداشتم.

قرارداد پیش فروش نفت را امضا کردم

نماینده دادستان پرسید چرا خانم یو به شما سود حاصل از فروش نفت را به صورت ٥٠، ٥٠ می‌دهد

متهم گفت: آقای مهدی شمس با من تماس گرفتند که این محموله برای خانم یو است.

نماینده دادستان پرسید: پس شما خانم یو را می‌شناختید چطور با شما تماس گرفت؟

متهم منفرد پاسخ داد: از طرف کاپیتان بجنوردی با من تماس گرفتند و کاپیتان گفتند فروش آن ٥٠،٥٠ بین ما تقسیم می‌شود.

نماینده دادستان پرسید: شما قرارداد فروش نفت را امضا کردید؟

متهم گفت: نه من قرارداد پیش فروش نفت را امضا کردم.

در این لحظه قاضی صلواتی مهدی شمس را که از محکومین پرونده است خواست تا در جایگاه حاضر شود و درباره اظهارات زیبا حالت منفرد توضیحاتی ارائه کند.

صرفاً مدارکی که به من داده بودند را ترجمه کرده‌ام

شمس در جایگاه حاضر شد و گفت: من منفرد را انسان گرفتاری می‌دانستم ولی الان با اتهاماتی که او به من زده من این حق را برای خود قائلم که علیه او به دلیل نشر اکاذیب شکایت کنم و برای صحبت‌هایم هم مدرک دارم.

شمس که به عنوان مطلع حاضر شده بود، گفت: تخصص من در کشتیرانی، هواپیمایی و مسائل بانکی است و دکترای اقتصاد دارم، تأسف می‌خورم که مسائل را به من اتهام زده‌اند در حالیکه صرفاً مدارکی که به من داده بودند را ترجمه کرده‌ام. با او هیچ ارتباطی نداشتم چون می‌خواستم خود را درگیر مسئله‌ای نکند که برای منفرد مشکلی ایجاد کند، اما الان چیز دیگری می‌بینم.

به منفرد گفتم اگر ریگی به کفش نداری، ایران نیا

شمس گفت: آقای منفرد می‌گوید من به او گفتم ایران نیا در حالیکه آن موقع به او گفتم اگر ریگی به کفش نداری، ایران نیا؛ بنابراین اگر نصیحت من قابل تفسیر توسط او بود اول خودم به ایران نمی‌آمدم تا گرفتار نشوم. درباره انبارها باید بگویم زنجانی به من زنگ زد و من این مطالب را ٦ سال قبل هم گفته‌ام البته شاید به دلیل مشکلات روحی و داروهایی که مصرف کرده‌ام الان حضور ذهن نداشته باشم اما طبق پرونده بررسی‌های اغماری یک میلیون و یکصد هزار تن در ذخایر چین تخلیه شد که همه اینها را منفرد امضا کرده بود.

در این هنگام شمس یکی از این اسناد را به دادگاه نشان داد و گفت: آقای منفرد ادعا می‌کند هیچ قراردادی امضا نکرده باید بگویم امضا کرده‌ است و شرکت کشتیرانی هرکولس نیز منفرد امضا کرد.

شمس ادامه داد: تمام بارنامه‌ها که جعلی صادر شده اشتباه است. شرکت آی‌اس‌آ برای شما بود و امضاهای شما اینجا هست. این بارنامه‌های جعلی نشان می‌دهد که شما نماینده آی اس آ بوده اید و امضا می کردید؟

در این لحظه شمس به قراردادهای نفتی اشاره کرد که با امضاء منفرد بوده است.

موضوع آب در نفت محرز و مدارک آن موجود است

شمس گفت: آقای بابک زنجانی به مشکلاتی در مالزی پی برده بود که ما کاپیتان بجنوردی را در آنجا گذاشتیم و خانم یو همان است که دکل به زنجانی داد او نماینده ارتش چین است و هنوز هم با او کار می‌کنند.

شمس گفت: هر آنچه که من گفتم مستند است و تمام سوئیفت‌های شرکت‌ها موجود است که تقدیم دادگاه می‌کنم.

قاضی صلواتی در این هنگام از مهدی شمس پرسید: درباره فروش نفت به سریلانکا توضیح دهید.

شمس توضیح داد: طبق قرارداد در سربرگ آی‌سی‌سی به مالزی فروخته شده و صد هزار تن به سریلانکا با سربرگ ایزو فروخته شده است که مجری این کار کاپیتان بجنوردی بود.

شمس گفت: موضوع آب در نفت محرز و مدارک آن موجود است. آقای منفرد، آقای مالاژ را معرفی کرد.

در این هنگام همزمان با پخش اذان ظهر به افق تهران قاضی صلواتی ختم رسیدگی را در این جلسه اعلام و ادامه دادگاه را به روز یکشنبه ٥ خرداد موکول کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز