خبرگزاری کار ایران

مهلت ۲ هفته‌ای واشنگتن به آنکارا برای لغو معامله موشکی اس- ۴۰۰

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۰۴۹

شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا به نقل از منابعی در وزارت خارجه این کشور گزارش داد که واشنگتن به ترکیه مهلت داده است تا ظرف مدت دو هفته معامله تسلیحاتی «اس- ۴۰۰» روسیه را لغو کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ شبکه سی‌ان‌بی‌سی به نقل از منابعی در وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که این کشور به ترکیه دو هفته برای لغو معامله خرید سامانه موشکی اس- ۴۰۰ مهلت داده است. 

این منابع تأکید کردند که واشنگتن از آنکارا می‌خواهد این معامله را تا هفته نخست ماه ژوئن لغو کند و این زمان تعیین شده، ‌مهلت نهائی است.

این شبکه به نقل از یکی منابع دیپلماتیک آمریکا گزارش داد:‌ «کشورهای ناتو باید به مکانیسم‌ها و ابزارهای نظامی مجهز شوند که با قوانین این پیمان سازگار باشد،‌ حال آنکه تجهیزات روسیه با این قوانین و معیارها متناسب نیست».

همین منبع افزود: «ما تأکید می‌کنیم که ترکیه در صورت تکمیل این معامله و دستیابی به سامانه موشکی اس- ۴۰۰ با پیامدهای واقعی و منفی مواجه خواهد شد که از آن جمله می‌توان به حذف آنکارا از برنامه خرید جنگنده‌های «اف ۳۵» آمریکا و پرداخت هزینه ۱۰۰ جنگنده از این نوع که ترکیه درخواست خرید آن را داده اما هنوز تحویل نگرفته اشاره کرد. علاوه بر این آنکارا با تحریم‌های آمریکا و کشورهای عضو ناتو مواجه خواهد شد». 

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه گذشته پس از دیدار با  «والنتینا ماتوینکو» رییس مجلس فدرال روسیه از تصمیم کشورش برای اجرای شروط معامله خرید سامانه موشکی اس- ۴۰۰ به رغم اعمال فشارهای بی سابقه بر آنکارا برای لغو آن خبر داد. 

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پیش از این اعلام کرده بود که توزیع موشک‌های اس- ۴۰۰ در ترکیه از اکتبر ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. 

ترکیه اولین کشور عضو ناتو است که این سامانه موشکی روسیه را دریافت می‌کند. 

سامانه اس- ۴۰۰ شامل پدافند هوائی دوربرد و میان‌برد است که برای از بین بردن هواپیماها، موشک‌های بالستیک و بالگردها استفاده می‌شود و می‌تواند اهداف زمینی را نیز مورد هدف قرار دهد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز