خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

ارقام اعلامی با عنوان درآمدهای مدارس غیرانتفاعی فقط حدس و گمان‌های ناصواب است/به خود اجازه‌ نمی‌دهیم درباره درآمدهایشان بپرسیم

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۴۵۱

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ارقام اعلامی با عنوان درآمدهای مدارس غیرانتفاعی را فقط حدس و گمان‌های ناصواب دانست.

مجتبی زینی‌وند (معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تجهیز کامل مدارس غیردولتی آموزش از راه دور گفت: مدارس آموزش از راه دور سه حوزه عملکردی آموزش حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری دارند. در آموزش حضوری و نیمه‌حضوری به بسترهای هوشمندسازی و بحث سخت‌افزاری نیاز است. ما اعلام کردیم که مدارس آموزش از راه دور باید تا سال ۱۴۰۰ خودشان را به بسترهای سخت‌افزاری و اتصال به LMS (سیستم آموزش مجازی) مجهز کنند.

وی درباره تاثیر شرایط اقتصادی کشور بر تجهیز کردن مدارس آموزش از راه دور گفت: در حال حاضر از نظر سخت‌افزاری خرید یک دستگاه کامپیوتر کار سختی است به طور مثال زمانی که ما می‎خواستیم یک دستگاه ایکس ویژن برای آموزش مناطق سیل‌زده تهیه کنیم، نتوانستیم آن را در کشور پیدا کنیم، متاسفانه این مشکلات به دلیل وضعیت فعلی کشور وجود دارد. در حالت عادی صنایع و تجهیزات از لحاظ قیمت بالا هستند و مدارس برای تجهیز به سختی می‌افتند، اما باید متناسب با برنامه پیش بروند، گرچه ممکن است ضعف داشته باشند.

زینی‌وند افزود: آن دسته از مدارس غیردولتی آموزش از راه دور که باید امسال  تجهیز شوند، مشخص شده و آنهایی که وضعیت مالی بهتری دارند باید به هر طریق این کار را انجام دهند. فعلا برآوردی برای تجهیز کردن مدارس غیرانتفاعی آموزش از راه به دست ما نرسیده است. البته هزینه تجهیزات باید از سوی موسسان مدارس تامین شود، زیرا آنها سرمایه‌گذار هستند. این تجهیزات بی‌تاثیر در میزان شهریه‌ها نیست، ولی تاثیر آن نمی‌تواند خیلی هم زیاد باشد.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: سال گذشته یک زمانی را مشخص کردیم تا کل استان‌ها براساس آن از وضعیت گرمایشی مدارس به ما گزارش بدهند. متناسب با همان زمان، تیم‌هایی را مشخص کرده بودیم از مدارس غیردولتی کشور به ما آمار دادند که کدام یک از مدارس نیاز به تسهیلات گرمایشی دارند، که پس از آن نیز ما برای آنها تسهیلات ایجاد کردیم. این کمک‌ها تحت عنوان تجهیزات به مدارس بوده است. به عنوان مثال به یک استان حدود ۲۵ وام ۱۵ میلیون تومانی برای تجهیز مدرسه دادیم. فکر می‌کنم، حدود ۱۰۰ وام ۱۵ میلیونی به آن دسته از مدارس غیردولتی جهت تجهیز کردن ارائه شد تا بتوانند سیستم‌های گرمایشی مدرسه را تعویض کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر استفاده از این تسهیلات انجام شد تا ببینید، وام‌هایی که ارائه کردید واقعا صرف تجهیز مدارس شده است یا نه؟ گفت: بله، وام‌های ارائه شده برای تجهیزات و سیستم‌های گرمایشی صرف شده است. گزارشی که استان‌ها به ما دادند، رضایت‌بخش بوده، گرچه در آن زمان امکان نداشت تا پایان سال مدارس بخاری‌ها را بردارند، اما حداقل مکلف‌شان کردیم که بخاری‌های استاندارد با ویژگی‌هایی که سازمان نوسازی اعلام کرده بود، تهیه کنند.

زینی‌وند درباره برخورد با استان‌هایی که طبق مصوبات مدارس غیرانتفاعی رفتار نمی‌کردند، گفت: در میان استان‌ها فقط استان مازندان شهریه اضافی گرفته و دچار تخلف شده بود که البته آن مقدار شهریه اضافی را بازگرداند. انتظار ما از سایر استان‌ها این بود که تیم‌های نظارتی مستقر داشته باشند و همین گلایه‌مندی‌ها باعث شد ما چند شخص مجرب بازنشسته را به عنوان بازرس انتخاب کنیم، آنها تا پایان شهریور ماه به مدارس غیرانتفاعی استان‌ها نظارت داشتند و بعد از قانون منع به کاری گیری بازنشستگان این اقدام را لغو کردیم، اما مجدد مجوزی گرفتیم تا بازنشستگان بتوانند با استفاده از قانون یک سوم (۳۰ درصد ازکل زمان) مشغول به کار شوند.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره مدارسی که شهریه اضافه گرفته بودند و می‌بایست شهریه اضافه گرفته شده را بازگردانند، گفت: مدارس متخلف در تهران ۳۶ مدرسه بودند که تعداد بیشتری از آن‌ها شهریه اضافی که از والدین گرفته بودند را بازگرداندند، اما خیلی‌های دیگر شهریه‌هایی که گرفته بودند را به عنوان فوق برنامه تلقی کرده بودند و برای این کارشان فرم رضایت از اولیا گرفتند.

وی در رابطه با پیگیری لیستی از مدارس با شهریه نجومی که با نام اشخاص مطرح کشور در یکی از روزنامه‌ها منتشر شده بود، گفت: قرار بود این روزنامه برای لیستی که منتشر کرده به ما اسناد و مدراک بدهد که ندادند.گزارش دیگر این روزنامه درباره مدارس لاکچری بود که ما درخواست کردیم نام مدارس لاکچری را به ما بدهند که آن را نیز ندادند. البته برخی از این اشاخص که نامشان در لیست آمده مدرسه دارند و مدرسه‌داری هم تخلف نیست.

زینی‌وند افزود: ما برای جلوگیری از تخلفاتی که سال گذشته شاهد آن بودیم امسال دو کار انجام دادیم؛ اول اینکه دو سامانه راه‌اندازی کردیم و سپس یک تیم ناظر را در منطقه مستقر کردیم و سوم اینکه ناظران سیار را برای رسیدگی به وضعیت مدارس غیردولتی در نظر گرفتیم خوشبحتانه در این راستا ارتباط و هماهنگی خوبی بین ما و آموزش و پرورش شهر تهران ایجاد شده است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تصریح کرد: امسال مصوب کردیم که شهر تهران خارج از نوبت تخلفات مدارس غیردولتی در زمینه شهریه را به شواری نظارت ببرد و همان لحظه در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این پیش بینی را دارید که به علت وضعیت اقتصادی کنونی آمار ثبت‌نام در مدارس غیردولتی کاهش یابد؟ گفت: آن افرادی که نگران فرزندان خود هستند، هر طور شده این سختی را تحمل می‌کنند، اما این شرایط بی‌تاثیر هم نیست. هم مدیران مدارس غیردولتی باید با مردم کنار بیایند و هم به هر طریق باید نظارت‌های ما  جدی تر باشد تا از مصوب شهریه عدول نشود.

زینی وند در پاسخ به این سوال که برآورد شما از درآمد سال تحصیلی اخیر در مدارس غیرانتفاعی چقدر بوده است؟ گفت: من هیچ برآوردی ندارم، زیرا مدارس متفرق هستند و ما به درآمدهای مدارس دسترسی نداریم. تمام آماری که از طریق برخی افراد سیاسی و غیرسیاسی داده می‌شود، سندیت ندارد. باید پرسید بر چه مبنایی درآمد مدارس غیردولتی را اعلام می‌کنند؟ هیچ ملاکی برای این مساله وجود ندارد. من به عنوان رییس سازمان مدارس غیردولتی هیچ گونه دسترسی به میزان درآمد مدارس غیردولتی ندارم چه برسد به افرادی که خارج  از آموزش و پرورش هستند.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در پایان اظهار داشت: همه این ارقامی که با عنوان درآمد مدارس غیرانتفاعی منتشر می‌شود، حدس و گمان‌هایی ناصوابی است. ما دسترسی به این امر نداریم، زیرا قانون به ما اجازه نداده میزان درآمد مدارس را بررسی کنیم، زیرا خیلی از مدارس درآمدشان صرف آموزش می‌شود و بعضی هم ممکن است فعالیت‌های انتفاعی هم مدنظرشان باشد. به هر حال مدارس غیردولتی قصد خدمت به نظام تعلیم و تربیت را دارند و ما هم این اجازه را به خود نمی‌دهیم که از آنها بپرسیم شما چقدر درآمد داشته‌اید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز