خبرگزاری کار ایران

جزئیات همکاری ویلموتس با ایران؛ از شرایط قرارداد تا اعضای کادرفنی

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۹۹۳

سرمربی جدید تیم ملی 2 دستیار بلژیکی در کادرفنی خود خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، مارک ویلموتس،  مربی بلژیکی و 50 ساله‌ای که برخلاف وعده مدیران فدراسیون فوتبال، نه بزرگ‌تر از کی‌روش است و نه یک برند بین‌المللی محسوب می‌شود قرار است بعد از مذاکرات روی نیمکت تیم ملی بنشیند.

اینکه فدراسیون فوتبال تحریم‌ها را شکسته و قرار است ویلموتس را با رقمی بالغ بر 1.2 میلیون دلار در سال جذب کند، نکته اصلی ماجرا است.  آیا برای جذب ویلموتس، نیاز به شکستن تحریم‌ها و انجام یک انتقال خارق‌‌العاده و خلاف تصورعمومی بود؟

از اینها که بگذریم می‌رسیم به تفاهم مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال.  قراردادی که 3 ساله است و تا پایان جام جهانی 2022 قطر.  اگر غیر از این بود باید تعجب می‌کردیم، چون قراردادها در تمام دنیا از پایان جام جهانی تا پایان جام جهانی بعدی امضا می‌شود.  در تفاهم ویلموتس و فدراسیون فوتبال که برخی‌ها معتقدند در ترکیه نهایی شده و به امضای طرفین هم رسیده، نکته‌هایی وجود دارد.  از جمله حضور دو دستیار در کنار سرمربی سابق تیم ملی بلژیک و ساحل‌عاج.  

فدراسیون فوتبال با حضور دو دستیار موافقت کرده و البته از ویلموتس خواسته تا یک مربی ایرانی نیز کنارش حضور داشته باشد.  مربی ایرانی و جوانی که نامش جواد نکونام است.  سرمربی سابق خونه به خونه و نساجی که سال‌ها کاپیتان تیم ملی ایران بود و بعد از پایان دوره بازی نیز در کنار کارلوس کی‌روش فعالیت کرد و یکی از اعضای کادرفنی او بود.  

اما دو دستیار مارک ویلموتس چه کسانی هستند و آیا رزومه‌شان پربار است؟ انگار نام آنها نیز در قوطی مانده و بیرون نیامده اما کنجکاوی‌ها نشان می‌دهد که ویلموتس دستیار اول و مربی دروازه‌بان‌ها را همراه خود می‌آورد تا از آنها روی نیمکت تیم ملی ایران استفاده کند.  مربیانی که در بلژیک نیز کنار ویلموتس بودند و البته سابقه بازی برای تیم ملی این کشور را در کارنامه دارند.  

نخستین نامی که برای همکاری در ایران به ذهن ویلموتس رسید، ویتال بورکلمانس بود.  مربی 55 ساله‌ای که در وارژیم، بروژ و گنت بازی کرده و مربیگری را هم از سال 2005 با بلکنبرگ شروع کرده.  بورکلمانس که حدفاصل سال‌های 1989 تا 1998 سابقه انجام 22 بازی ملی برای بلژیک را در کارنامه دارد، بعد از بلکنبرگ هدایت دندر را بر عهده گرفت و در 85 بازی روی نیمکت این تیم نه چندان مطرح بلژیکی نشست.  از سال 2012 تا 2016 بورکلمانس روی نیمکت بلژیک حضور داشت و دست راست ویلموتس در این تیم بود.  او همراه با ویلموتس 48 بار هدایت بلژیک را بر عهده گرفته و تجربه مربیگری در جام جهانی 2014 و یورو 2016 را نیز در کارنامه دارد.  

وقتی مارک ویلموتس از هدایت تیم ملی بلژیک اخراج شد، بورکلمانس نیز مدتی بیکار بود تا اینکه 8 مه 2018 به پیشنهاد تیم ملی اردن پاسخ مثبت داد تا این تیم را در جام ملت‌های آسیای 2019 هدایت کند.  نتایج بورکلمانس در اردن درخشان بود، هر چند او نتوانست همراه این تیم به مراحل بالاتر جام ملت‌ها صعود کند.  اردن در مرحله گروهی بالاتر از استرالیا، فلسطین و سوریه ایستاد و به‌عنوان تیم نخست راهی مرحله حذفی شد.  در این مرحله، اردن مقابل ویتنام به تساوی یک بر یک رسید اما در ضربات پنالتی مغلوب شد تا رویای بورکلمانس نقش بر آب شود.  

این مربی بلژیکی که علاقه ویژه‌ای به استفاده از سیستم 1-3-2-4 دارد همچنان با فدراسیون فوتبال اردن قرارداد دارد اما بعید نیست شناخت او از فوتبال آسیا و اشراف بالایش در این بخش باعث شود تا قید سرمربیگری در اردن را بزند و برای همکاری دوباره با ویلموتس دست به کار شود.  مگر اینکه اتفاق دیگری رخ بدهد و فدراسیون فوتبال اردن با جدایی بورکلمانس مخالفت کند که احتمالا همینطور هم خواهد شد.  

گزینه دیگری که گفته شده همراه مارک ویلموتس به تیم ملی ایران می‌آید، اروین لمانس است.  مربی 43 ساله‌ای که دروازه‌بان باشگاه‌هایی نظیر بورن و والوژیک در بلژیک، ریسینگ سانتاندر و اسپانیول در اسپانیا و المپیاکوس در یونان بوده و یک بازی ملی نیز در کارنامه دارد.  لمانس 31 مارس سال 2004 و در زمان مربیگری ون‌در هاگ در تیم ملی بلژیک، 32 دقیقه مقابل آلمان بازی کرد اما هرگز انتظارها را برآورده نکرد.  

لمانس دوران مربیگری خود را از گنک آغاز کرد و سپس به تیم ملی بلژیک و لوکرن رسید.  این مربی که در کار با دروازه‌بان‌ها تخصص دارد، در 82 بازی مربی دروازه‌بان‌های گنک بوده، 60 بار این تجربه را در لوکرن به‌دست آورده و 78 بار هم در این پست روی نیمکت تیم ملی بلژیک نشسته.  35 بار با روبرتو مارتینس و 43 بازی نیز همراه با مارک ویلموتس.  

اروین لمانس با سابقه مربیگری دروازه‌بان‌های بزرگی چون تیبو کورتوا و مینیوله، می‌تواند در ایران هم روزهای موفقی را سپری کند.

او که در هیچ باشگاهی فعالیت نمی‌کند، برخلاف بورکلمانس مشکلی برای حضور در تیم ملی ایران ندارد.  تا این لحظه حضور لمانس قطعی شده و ویلموتس به دنبال راهی است تا بورکلمانس را از اردن جدا کند.  اگر این اتفاق رخ ندهد باید شاهد حضور یک مربی بلژیکی دیگر در تیم ملی ایران باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز