خبرگزاری کار ایران

هشدار واشنگتن به بروکسل به دلیل معیارهای مالی پروژه‌های دفاعی

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۵۵۳

واشنگتن با انتقاد شدید از اتحادیه اروپا هشدار داد که طرح‌های این اتحادیه برای تقویت همکاری دفاعی بین اعضای آن ممکن است قراردادهای همکاری دو سوی اقیانوس اطلس را در معرض خطر قرار دهد و به پیمان آتلانتیک شمالی آسیب وارد کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دو مقام وزارت دفاع آمریکا روز اول ماه می با ارسال نامه‌ای به «فدریکا موگرینی» رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا به شدت از معیارهای این اتحادیه برای تأمین مالی طرح‌های اروپایی که شرکت‌های آمریکایی را از این منابع مالی محروم می‌کند،‌ انتقاد کردند. 

در این نامه آمده است: «معیارهای پپیشنهادی نه تنها به روابط سازنده بین ناتو و اتحادیه اروپا آسیب می‌رساند، بلکه می‌تواند کشورهای سوم متحد اتحادیه اروپا چون آمریکا را از طرح و پروژه‌های اروپایی دور کند».

این نامه آمریکا به همراه هشدار «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا به موگرینی تحویل داده شد و از وی خواسته تا تاریخ دهم ماه ژوئن با توجه به هشدارهای آمریکا به اقدام‌های تنبیهی پاسخ دهد.

سفیر آمریکا در این نامه خطاب به موگرینی نوشته است: «قدردان پاسخ شما در تاریخ ۱۰ ژوئن خواهم بود». برخی مقام‌های اروپایی این ادبیات سفیر آمریکا را کاملا غیر دیپلماتیک توصیف کرده‌اند.

ساندلند در هشدارش به این حد اکتفا نکرده و با اشاره به اعمال اقدام‌های تنبیهی انتقام‌آمیز گفته است:‌ «امیدوارم بتوانیم از فکر کردن به مقابله به مثل دوری کنیم». 

پاسخ موگرینی

موگرینی نیز به نوبه خود در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «اتحادیه اروپا پاسخ کاملا واضحی را به نامه آمریکا ارائه خواهد داد و بازار اروپا همچنان به روی شرکت‌های دفاع آمریکا باز خواهد بود». 

وی گفت: «در حقیقت اتحادیه اروپا در حال حاضر به روی صادرات دفاعی آمریکا بسیار بیشتر از آن باز است که بازار آمریکا راه را پیش روی شرکت‌ها و تجهیزات اروپائی باز گذاشته است». 

موگرینی توضیح داد که اتحادیه اروپا قانونی با عنوان «ساخت اروپا را بخر» ندارد و امروز حدود ۸۱ درصد قراردادهای بین المللی در اروپا به شرکت‌های آمریکایی می‌روند.

نامه هشدار آمریکا پس از تصمیم بروکسل به ایجاد صندوق دفاعی اروپایی به ارزش ۱۳ میلیارد یورو به منظور تأمین مالی صنایع نظامی در دوره ممتد بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۷  مطرح شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز