خبرگزاری کار ایران

یوآن در مبادلات پاکستان و چین جایگزین دلار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۳۸۴

در پی مبادلات گسترده تجاری و پروژه های مشترک عمرانی بین چین و پاکستان دو کشور تصمیم به استفاده از یوآن به جای دلار برای تبادلات ارزی خود گرفتند

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، پاکستان و چین در نوامبر گذشته تصمیم بر عدم استفاده از دلار و جایگزینی یوآن در مبادلات بین بانکی خود گرفتند.

با گسترش طرح جاده‌سازی بین چین و پاکستان و استفاده از ارز یوآن در این پروژه این دو کشور تصمیم به جایگزینی این ارز به جای دلار آمریکا گرفتند.

به‌رغم افزایش استفاده از یوآن چین در بین کشورهای جنوب شرق آسیا، با توجه به برخی اقدام‌های سختگیرانه کشورهای معامله کننده، این ارز هنوز نتوانسته است به جایگاه بین‌المللی خود برسد.

«ژو یو»  مدیر مرکز تحقیقات اقتصاد بین‌الملل شانگهای در این‌باره گفت: «ارز یوآن در بین کشورهای مورد معامله چین به سرعت در حال گسترش بوده است و آن را به عنوان ارز مورد معامله پذیرفته‌اند. یکی از این کشورها سنگاپور است.»

چین و پاکستان بر سر جایگزینی ارز یوآن در مقابل اسکناس سبز دلار در نوامبر ۲۰۱۸ به توافق رسیده بودند.

«فواد چودهری» وزیر اطلاعات پاکستان در این‌باره گفت که این توافق یکی از توافقات صورت گرفته بین دو کشور برای حفظ منابع ارزی پاکستان بوده است.

بانک مرکزی پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارز یوآن به دلیل جایگاه بین‌المللی خوب نزد صندوق بین‌المللی پول و همترازی نسبی آن با ارز دلار، یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس می‌تواند در تمامی مبادلات این کشور معامله شود.

همچنین چین قصد دارد در مقابله با دلار ارزش پولی خود را افزایش دهد و حتی در برهه‌ای ذخایر طلای خود را به صورت بی‌سابقه افزایش داد.

افزایش ذخایر طلای چین در راستای اقدام بانک‌های مرکزی تعداد زیادی از کشورهای جهان در جهت استقلال بیشتر نسبت به دلار انجام گرفته است.

بر اساس گزارش بانک خلق چین، این بانک ۱۰ طلا تن در فوریه و ۱۱ تن و ۸۰۰ کیلوگرم نیز در  ماه ژانویه به ذخایر خود اضافه کرده و توانست ذخایر خود را به هزار و ۸۷۸ تن برساند.  چین در ماه ژانویه ششمین ذخایر طلای جهان را داشت که با اختلاف اندکی پس از روسیه قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز