خبرگزاری کار ایران

در دومین کارگاه آموزشی شفافیت و سیاستگذاری عمومی مطرح شد:

بخش مهمی از سیاستگذاری برای مبارزه با فساد، سیاست‌های اخلاقی و وجدانی است

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۴۲۸

دبیر کمیسیون اجتماعی دولت گفت: یکی از راه‌های افزایش شفافیت، حرکت به سمت دولت الکترونیک است.

به گزارش ایلنا، «کیومرث اشتریان» در دومین کارگاه آموزشی «شفافیت و سیاستگذاری عمومی» گفت: پاسخ ساده‌ای که به سیاستگذاری و شفافیت می‌توان داد این است که به سوی دولت الکترونیک به مثابه plat form  اطلاعاتی حرکت کنیم که مفهوم نسبتا جدیدی در ادبیات دولت الکترونیک و سیاستگذاری است.

وی با بیان این که این‌گونه سیاستگذاری‌ها به پیش زمینه اخلاقی و وجدانی نیز نیاز دارند، خاطرنشان کرد:  هم اکنون فضای عجیبی در میان برخی وجود دارد و این گونه مطرح می‌شود که همه متاسفانه کار خلاف انجام می‌دهند و فساد در کشور وجود دارد؛ طبیعتا در پاسخ به این افراد باید بخشی از این سخنان را تایید کرد؛ اما اگر تمامی این سخنان واقعیت داشته باشد، خطر بزرگی همین افراد را تهدید می کند؛ چرا که امکان دارد آنها هم در آینده و بر اثر فشارهای زندگی و یا به خاطر رفع نیازهایشان دست به چنین اقدامات نادرستی بزنند و در عین حال این رفتارشان را نیز طبیعی جلوه دهند که این بزرگترین خطر است.

اشتریان با تاکید بر ایجاد اصول اخلاقی و وجدانی تصریح کرد:  بخش مهمی از سیاستگذاری برای مبارزه با فساد سیاست‌های اخلاقی و وجدانی است؛ در این راستا نیز فضای مجازی هم مزید بر علت شده که گویا برخی فقط بدی ها را می بینند همانند پست‌هایی که در صفحه اینستاگرام برخی دیده می‌شود.

دبیر کمیسیون اجتماعی دولت، مساله اخلاقی را بسیار مهم خواند و اظهارکرد: همواره ما خود و فرزندان‌مان را نهیب می‌زنیم که بی‌وجدان نشویم؛  لذا در این موارد لازم است که نقد، نقل و افشاگری کنیم اما نباید این مسایل عادی شود .

وی نکته اصلی در این خصوص را دولت به مثابه platform  دانست که باید این مفهوم را بشناسیم و مفهوم هویتی را بیان کنیم.

اشتریان معتقد است: دولت به مثابه platform  از ایده کسب و کارهای جدید تغذیه می‌کند و این اتفاقی است که در کسب و کار امروز افتاده است و نیازهای مردم را هم برطرف می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مفهوم دولت به معنای platform و توسعه خواه و مدرن بسترهای اساسی را فراهم می‌کنند، همانند راه اندازی شبکه برق و سدسازی.

وی خاطرنشان کرد: مفهوم اداری دولت مدرن، همان دولت متمرکز است، همانند ایجاد ارتش متمرکز، نظام سلامت متمرکز ، ایجاد نظام هویتی متمرکز.

اشتریان ادامه داد: یکی از اقدامات دولت مدرن این است که برای مردم شناسنامه با هدف شناسایی مردم صادر کرد تا  بر اساس فعالیت اقتصادی و اجتماعی آنان خدمات ارائه کنند.

وی ادامه داد: خدمات هویتی و صدور شناسنامه به عنوان یک platform اساسی جامعه مدرن بود.  اما دولت به مثابه platform اطلاعاتی می‌گوید که در گذشته تنها جامعه فیزیکی داشتیم اما هم اکنون یک جامعه سایبری نیز داریم، پس دنیای جدید و کشوری جدید وجود دارد.

دبیر کمیسیون اجتماعی دولت با تاکید بر این که دولت به مثابه  platform ایجاد برنامه امن برای شهروندان است، اظهار کرد:  وظیفه دولت این است در عصر جدید و دیجتال که به آن عصر انقلاب چهارم صنعتی نیز می گویند که platform اطلاعاتی درست کنند.

وی ادامه داد: در این راستا باید زمینه‌ای بوجود بیاید که اطلاعات رد و بدل شود و تسهیل کننده تبادل اطلاعات شهروندان یا بیزنس ها یا دولت شود.

اشتریان بیان کرد: در عصر جدید تکنولوژی دولت باید  platform را آماده کند؛ به عنوان مثال در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی کاریابی الکترونیکی وجود دارد که باید بستری فراهم کند که از تخلفات کاریابی های سنتی پیشگیری کند.

وی ادامه داد: دولت در این راستا موظف است این platform را بوجود بیاورد و تسهیل کننده آن بر اساس مفهوم یا تکنیکی به نام Open دیتا باشد.

وی تاکید کرد: اما متاسفانه در این راستا برخی از مدیران و کسانی که درگیر منطق اجتماعی آن هستند خیلی از آن اطلاعاتی ندارند.

وی با بیان این که دیتا و داده‌های دولت باید احیا و تقویت شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه بده بستان‌هایی هم وجود دارد.

اشتریان یکی از مهمترین Platform ها را هویتی خواند و گفت: صدور شناسنامه اطلاعاتی هویتی برای شهروندان یک اقدام بسیار مناسب Platform است که خیلی برای مردم لازم است.

وی با بیان این که Platform هویتی زمینه ساز شفافیت است ، گفت: یکی از رکن‌های اصلی هویت است و رکن دیگر open data به مثابه دیتاست و به معنی داده گشایی برای مردم است.

دبیر کمیسیون اجتماعی دولت تاکید کرد: راه حل شفافیت راه حل پیچیده ای نیست و این ابزارها باعث می‌شود که جهش‌های بزرگی داشته باشیم البته در این حوزه ها حکومت باید بخواهد که این اتفاق بیفتد البته بخش اعظمی از حکومت می‌خواهد چنین اتفاقی بیفتد چون همه فاسد نیستند.

 وی ادامه داد: اما حکمرانان، مدیران و کارشناسان ذهن خود را درگیر این موضوعات نمی‌کنند. مدیر ارشد باید به درک و فهم این پدیده نائل شوند.

اشتریان با بیان این که درک و فهم عمیقی باید نزد دولتمردان بوجود بیاید، اظهار کرد: در بدنه دولت از شخص عالی وزارت تا مدیران پایین دستی نیز باید  زمینه برای اراده سیاسی فراهم شود تا گفتمان اجتماعی و مدیریتی شکل بگیرد و در عین حال مدیران ارشد باید همسطح خود را آگاه کنند. 

وی با بیان این که دولت به مثابه Platform یعنی ایجاد بستر و شبکه اطلاعات است، بیان کرد: در این خصوص اطلاعات ایجاد کردن برای شهروندان، برای دولت و برای شهروندان با یکدیگر، برای ارتباط برقرار کردن بیزنس‌ها با هم، برای ارتباط برقرار کردن دولت با دولت باید وجود داشته باشد و این Platform اطلاعاتی باید ایجاد شود؛ در این Platform چندین Platform دیگر مهم هستند که یکی از آنها هویت دیجیتال یا هویت هوشمند است که همه‌جا و در هر زمانی می‌توانید از خدمات دولت الکترونیک استفاده کنید و خود نیز در معرض رصد قرار دارید.

دبیر کمیسیون اجتماعی دولت تاکید کرد: در این راستا باید از مدیران ارشد تا کارمندان ساده به فهم این اتفاق بزرگ تاریخی بیفتند و این اتفاق بزرگ تاریخی همان انقلاب چهارم صنعتی است و تحول بزرگی در کسب و کارو حقوق مزایا ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز