خبرگزاری کار ایران

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با الجزیره:

تحریم‌های آمریکا تاثیر سیاسی نخواهد داشت/ ایران به دنبال حذف دلار در مبادلات ارزی است

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۲۳۲

محمد جواد ظریف با محکوم کردن اقدامات آمریکا علیه ایران بر عدم تمایل ایران برای تنش و درگیری تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، شبکه الجزیره متن و ویدئوی مصاحبه اخیر محمد جواد ظریف  با این شبکه خبری را منتشر کرد،.

در این مصاحبه، مجری الجزیره در مورد تروریستی اعلام کردن نظامیان آمریکا از سوی ایران از ظریف سوال پرسید، وی در پاسخ به این سوال گفت: ما این کار را خودمان انجام ندادیم؛ این اقدام ما در واقع واکنشی به تصمیم آمریکا مبنی بر اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان سازمانی تروریستی به حساب می‌آمد.

ظریف افزود:  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که  پیشنهاد او بوده است که دونالد ترامپ، سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. بنابراین ما هم به این تصمیم واکنش نشان دادیم.

وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان آمریکایی توسط سپاه پاسداران ایران را این یک دروغ بی‌پایه دانست و گفت: این یک ادعای کاملا بی‌اساس است این‌ ادعاها دروغ‌هایی هستند که منطبق بر واقعیت نیستند. این نظامیان آمریکا هستند که ایرانی‌ها را کشته‌اند. آن‌ها باعث  سقوط یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی و کشته شدن ۲۹۰ مسافر آن شدند. پس این ما نبودیم که غیرنظامیان آمریکایی را کشتیم.

ظریف همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تروریسم اقتصادی دانست و افزود: آنها به دنبال اعمال فشار بر مردم ایران هستند تا سیاست آنها را تغییر دهند. این شیوه‌ای است که آمریکا از زمان انتخاب ترامپ در پیش گرفته است و کاملا متفاوت با رویه رییس‌جمهور سابق  آمریکا است.

وی افزود: تحریم‌های آمریکا در واقع هیچ تأثیر سیاسی نخواهد داشت و ایران در مشارکت با کشورهای دوست و شریک، طرح‌های زیادی را برای حفاظت از خود دارد.

محمدجواد ظریف همچنین بر عدم تمایل ایران برای شرکت در جنگ و درگیری تاکید کرد و گفت: ما هرگز به دنبال تقابل و تشدید تنش نیستیم اما ما فرار نمی کنیم، ما اگر اهل فرار بودیم هرگز در طول بحران‌های مختلف دوام نمی‌آوردیم. ما بارها  گفته‌ایم که هیچ تمایلی برای افزایش تنش‌ها  نداریم ما می خواهیم خلیج فارس برای ما و همه کشورهایی که از آن عبور می‌کنند، امن باشند. ما در تلاشیم که چیزی امنیت خلیج‌فارس را برهم نزند.

وی هم‌چنین در مورد تهدیدات بستن تنگه هرمز از سوی ایران گفت:  آمریکا باید این تعهد را بدهد که گذرگاه آبی ما را نا امن نکند که اگر بخواهد چنین کاری را انجام دهد قطعا ما اجازه نخواهیم داد و با واکنش ما روبه‌رو خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران هم‌چنین در مورد فروش نفت این کشور خاطرنشان کرد: ما به فروش نفت خود ادامه خواهیم داد و همیشه به یاد خواهیم داشت که چه کسانی در روزهای سخت در کنار ما ماندند.

وی در مورد راه‌هایی که ایران برای فروش نفت خود و تجارت با جهان استفاده می‌کند، گفت: یکی از این راه‌ها عدم استفاده از دلار در مبادلات ارزی است. دومی سازوکاری است که در حال افتتاح  آن با اروپایی‌ها هستیم و پیش از این با همسایگان خود و با چینی‌ها نیز چنین سازوکاری را ایجاد کرده‌ایم.

وی هم‌چنین آمریکا را اجراکننده تمایلات اسراییل دانست و در این باره افزود: آمریکا بیش از آنکه به فکر منافع خود باشد در فکر تأمین منافع اسرائیل است. البته در منطقه ماهم کشورهایی از اعراب وجود دارند که خود را به اسراییل نزدیک کرده‌اند و در پی تامین منافع این رژیم هستند. اما امیدواریم که روابط ما با کل کشورهای منطقه دوستانه و مطلوب باشد. ما همیشه به دنبال ثبات در این منطقه هستیم. ما دوست داریم با عربستان سعودی و امارات متحده عربی روابط بسیار خوبی داشته باشیم؛ ما به این موضوع امیدواریم و توقع داریم چنین اتفاقی بیافتد، اما قبل از هرچیز باید جنگ در  یمن پایان پذیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز