خبرگزاری کار ایران

عابدی جعفری:

سازمان‌های مردم‌نهاد برای مبارزه با فساد به کمک قوای قضاییه، مجریه و مقننه بشتابند

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۱۶۵

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: سازمان‌های مردم نهاد باید برای اصلاح ساختار و مبارزه با فساد و گسترش شفافیت به کمک قوه قضاییه، مجریه و مقننه بشتابند.

به گزارش ایلنا، حسن عابدی جعفری (عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، مدیر عامل مرکز غیردولتی توسعه فراگیر سلامت اداری و رئیس هیات مدیره انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی) در اولین کارگاه آموزشی "شفافیت و سیاست‌گذاری عمومی" فساد را به موریانه‌ای تشبیه کرد که اگر کنترل نشود می‌تواند بسیار مخرب باشد.

وی افزود: تنها کشور ما نیست که درگیر این چالش است بلکه در دنیا بسیاری از کشورها گرفتار آن هستند. جدیدترین تحقیقات در دنیا به دنبال آسیب شناسی چرایی شکست راهکارهای مبارزه با فساد در کشورها هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی تصریح کرد: ما در ابتدا باید بدانیم مشکل فساد چیست و سپس به دنبال راهبرد، راهکار و درمان آن باشیم. اکنون در کشورهای مختلف در حال تحلیل این نکته هستند که چرا راهبردها و هزینه‌های سنگینی که برای مبارزه با فساد به کار گرفته شد همه با شکست مواجه شده است و امروز موضوع بحث در حوزه مبارزه با فساد در دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا، تحقیق در چرایی شکست سیاست‌های مبارزه با فساد در کشورهاست. ما نیز باید به دنبال راهکارهای درست باشیم و راهکاری برای این بیماری مهلک پیدا کنیم، ساکت ننشینیم و باور کنیم که فساد ابر چالش کشور ماست، چراکه اگر باور کردیم، نوع برخوردمان متفاوت و متناسب با میزان وخامت این بیماری خواهد بود.

مدیر عامل مرکز غیردولتی توسعه فراگیر سلامت اداری اضافه کرد: باید رویکردی جامع‌تر اتخاذ کرد؛ بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد را در کنار دولت به کمک فراخواند. اگرچه خود بخش خصوصی و دولت بخشی از مساله هستند اما بخشی از راه حل هم می‌توانند باشند، همه باید وارد صحنه شوند.

وی ادامه داد: برای مثال، باید شایسته سالاری حاکم باشد و وقتی آدم‌ها با تخصص سرکار خود قرار بگیرند، فساد هم کاهش خواهد یافت.

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اشاره کرد: دانشمندان و دانشگاهیان نیز باید به کمک بخش اجرایی بیایند و به طور متمرکز کار را دنبال کنند و با تدوین مدل‌ها به مهم‌ترین متغیرها بپردازند و بقیه جزئیات را کنار بگذارند.

عابدی جعفری گفت: با روشن کردن نورافکن‌های شفافیت در  محیط، می‌توان از بروز و کشت فساد جلوگیری کرد.

وی بر نقش دانشگاهیان در استخراج مدل‌ها و ارائه تجزیه و تحلیل به منظور شفافیت و سیاست‌گذاری عمومی تاکید و خاطرنشان کرد: حوزه مبارزه با فساد از حوزه‌های بین رشته‌ای است و همه تخصص‌های دانشگاهی را لازم دارد و همه باید ورود کنند. باید توجه داشت که افراد واکسینه می‌توانند در این حوزه وارد شوند. باید برای ورود به این صحنه مجهز و آماده بود چراکه یک سیب گندیده همه سیب‌ها را فاسد می‌کند و اگر یکی فاسد شود دیگران را هم دچار فساد می‌کند. این خود یکی از تئوری‌های فساد است، که سیب‌ها باید واکسینه شده باشند تا در جریان مبارزه، آلوده نشوند.

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران افزود: باید پاک‌ترین، ناب‌ترین و متعهدترین افراد سرکار بیایند و فعالیت بخش‌های مختلف در سلامت اداری رصد شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی را نیازمند تحول دانست و افزود: دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی نیز باید پا به پای قوای سه گانه و با تمام توان در حوزه نظری در موضوع شفافیت و سیاست‌گذاری عمومی ورود کنند.

مدیر عامل مرکز غیر دولتی توسعه فراگیر سلامت اداری، با طبقه‌بندی فساد در دو دسته کلان و خرد، ابعاد مختلف آن را تشریح کرد و گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با جدیت به دنبال شفافیت و از بین بردن زمینه‌های فساد است و از آنجا که برخی از دستگاه‌ها در بروز فساد مستعدتر از بقیه هستند، باید با دقت بیشتری با آنها مواجه شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجازه ورود به این دستگاه‌ها را نیز صادر کرده و شفافیت را از همین دستگاه‌ها آغاز کرده است.

گفتنی است مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نخستین کارگاه آموزشی "شفافیت و سیاستگذاری عمومی" را با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده خبر ایرنا، دبیرخانه هیات امنای تامین اجتماعی و معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل این وزارتخانه برگزار کرد.

در این نشست علی‌اکبر تاج مزینانی (رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی)، محمود شهابی (عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، دانشیار) و حسن عابدی جعفری (عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران) از سخنرانان اصلی بودند.

همچنین، نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل  معاونت‌ها، سازمان‌ها، صندوق ها، شرکت‌ها و هلدینگ‌های تابعه از جمله شرکت کنندگان این نشست تخصصی و آموزشی بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز