خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی شوش اعلام کرد:

کشف یک اثر تاریخی از منزل فردی در شوش

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۵۱۹

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش از کشف و ضبط یک خمره سفالی تاریخی در خانه شخصی یک فرد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، رضا چنانی در خصوص چگونگی کشف این اثر اظهار داشت: پلیس اطلاعات شهرستان شوش طی رسیدگی به یک پرونده، حکم تفتیش منزلی در این شهرستان را دریافت می‎کند که در جریان این تفتیش یک عدد خمره سفالی نیز کشف می‎شود.

وی ادامه داد: پس از کشف این خمره، موضوع بی‎درنگ به پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شوش اطلاع داده می‎شود و مسئول پایگاه به همراه کارشناس آثار تاریخی پایگاه میراث جهانی شوش به پلیس اطلاعات مراجعه می‎کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش افزود: پس از بررسی‎های اولیه و پس از مستندنگاری، تهیه عکس و تاریخ‎نگاری نسبی در خصوص این اثر، باتوجه به فرم ظرف و تزئینات موجود، این ظرف متعلق به دوران اسلامی (قرون اولیه هجری) و دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و مطالعاتی تشخیص داده شد.

وی با اشاره به ویژگی‎های این خمره سفالی عنوان کرد: شیء مذکور به رنگ نخودی روشن با پوشش گِلی رقیق با سه دسته‎بر روی گردن و دهانه و دارای تزئینات با نقش کنده در قسمت گردن و شانه ظرف است.

چنانی ادامه داد: نیمه پائینی ظرف نیز ساده و بدون تزئین و به احتمال زیاد کاربری این ظرف برای ذخیره آذوقه (مواد خوراکی یا مایعات) بوده است.

وی با بیان این‎که ظرف مشکوف، سالم و دارای ایستایی کامل است، افزود: ارتفاع این خمره 5/62 سانتیمتر، قطر کف 12 سانتیمتر، قطر شکم ظرف 36 سانتی‎متر، قطر گردن 24 سانتی‎متر و قطر لبه آن 19 سانتی‎متر می‎باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش خاطرنشان کرد: باتوجه به اثرات خاک حاصل از حفاری که روی دسته و بدنه این خمره وجود داشت، احتمال فراوان می‎رود که اثر در جریان یک عملیات حفاری غیرمجاز از زیر خاک بیرون کشیده شده باشد.

وی در پایان یادآور شد: در این خصوص پرونده قضائی تشکیل شده و موضوع درحال پیگیری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز