خبرگزاری کار ایران

یک باستان‌شناس اعلام کرد:

بنای چهارطاقی حسن زوردار آتشکده بوده است

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۹۸۵

باستان‌شناسان پس از یک فصل کاوش در محوطه حسن زوردار کرمانشاه دریافتند که بنای چهار طاقی قرار گرفته در وسط این محوطه یک آتشکده است.

به گزارش ایلنا، پیمان منصوری (سرپرست هیات باستان شناسی محوطه حسن زوردار کرمانشاه) گفت: بنای چهار طاقی حسن زوردار در مرکز محوطه‌حسن زوردار در حاشیه ‌شمالی شهر گیلان‌غرب واقع شده است.

او با بیان اینکه این محوطه در دی و بهمن سال ۱۳۹۷ طی ۲۵ روزِ کاری تعیین عرصه و حریم شد، هدف از کاوش آن را مشخص کردن پلان بنا، کارکرد ،تعیین قدمت و درپایان مرمت آن اعلام کرد.

این باستان شناس تصریح کرد: در طی یک فصل کاوش باستان ‌شناسی حدود ۲۴۰ متر مربع از کُل مجموع این بنا از زیرِ خاک بیرون کشیده شد.

به گفته منصوری، درمجموع این بنا حدود ۲ متر آوار دارد و ارتفاع بخش‌هایی از دیوارهای آن دست‌کم ۴ متر بِه جا مانده است.

او خاطرنشان ساخت: آنچه در پایان یک فصل کاوش این بنا دریافت شد آتشکده بودن آن است.

سرپرست هیات باستان شناسی گفت: این آتشکده دارای یک چهارطاق مرکزی و فضای مستطیلی در اطراف است که احتمال می‌دهیم راهروی طواف باشد.

منصوری با بیان اینکه فضای مرکزی شامل یک چهارطاقی است که در مرکز آن یک فضای دایره دیده می‌شود تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد این فضای دایره دارای گُنبد بوده و یک بخش الحاقی و جدیدتر از بنای اصلی چهارطاقی است.

وی با اشاره به این نکته که این بنا در دوره‌‌های اسلامی دوباره مورد استفاده قرار گرفته اظهار داشت: در بخش غربی تا جنوب‌غربی (خارج از راهروی طواف) یک کارگاه ذوب آهن وجود دارد که در آن حدود ۱۵ کوره‌ و سرباره‌های آهن یافت شد.

این باستان شناس تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد این کارگاه متعلق به دوران اسلامی و قرن‌های ۷ تا ۸ هجری باشد. در بخش جنوب‌شرقی بنا (خارج از راهروی طواف) دو تدفین کشف شد که اولی متعلق به یک بزرگسال و دومی متعلق به یک کودک وجهت جغرافیائی این تدفین‌ها شمال‌غربی_جنوب‌شرقی است. این تدفین‌ها فاقد اشیاء و متعلق به دوره‌اسلامی هستند.

منصوری افزود: احتمالاً حاشیه‌ این بنا  بعد از اسلام به عنوان گورستان نیز مورداستفاده بوده است.

وی اظهار داشت: باتوجه به حجم آوار سنگین این بنا (حدود ۲ متر)، برای دستیابی به اطلاعات جامع‌تر یک فصل دیگر عملیات کاوش لازم است تا بخش‌های شمال‌شرقی تا شرقی آن پاک ‌سازی شود.

سرپرست هیات باستان شناسی با بیان اینکه پروژه کاوش بنای چهارطاقی خالوخالو (حسن زوردار) گیلان‌غرب کرمانشاه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت افزود: انتظار می‌رود میراث فرهنگی استان کرمانشاه بودجه‌ لازم برای فصل دوم کاوش این بنای ارزشمند را اختصاص دهد تا مابقی عملیات کاوش بلافاصله ادامه یابد.

او در پایان با بیان اینکه قدیمی‌ترین اشاره به این بنا در سال ۱۹۷۷ میلادی توسط باستان‌شناس بلژیکی لوئیس واندنبرگ صورت گرفته تصریح کرد: او درطی بازدیدی که از منطقه‌گیلان‌غرب داشت، از بنای حسن زوردار تصویری ثبت کرده که در آن بخش گنبددار مرکز چهارطاقی سالم بوده و از این نظر این عکس حائزاهمیت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز