خبرگزاری کار ایران

در نشست بازشناسی آثار شهید آوینی مطرح شد؛

هنر وسیله‌ای برای به کمال رساندن جامعه است

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۳۲۱

تهیه کننده و عکاس دفاع مقدس، با اشاره به تفکرات حاکم بر اندیشه اسلامی در سینما در زمان سال های پایانی جنگ، گفت: مدیران فرهنگی آن دوره اعتقادی به ورود اندیشه اسلامی به سینما نداشتند و تعبیرشان از جنگ، برادر کشی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، نشست بازشناسی هندسه معرفتی و تاثیر آثار شهید آوینی در جریان هنر انقلاب اسلامی، با حضور رضا نظری؛ تهیه‌کننده و عکاس دفاع‌مقدس، مهدی یعقوبی؛ تهیه‌کننده و مستند‌ساز و دکتر پرویز فتح‌اله‌پور پژوهشگر حوزه تاریخ و فرهنگ و استاد دانشگاه و همچنین هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری استان زنجان، در سالن یادگار فرهنگسرای امام خمینی(ره) برگزار شد.

رضا نظری، با اشاره به تفکرات حاکم بر اندیشه اسلامی در سینما در زمان سال های پایانی جنگ، گفت: مدیران فزهنگی که در آن دوره حضور داشتند اعتقادی به ورود اندیشه اسلامی به سینما را نداشتند و تعبیرشان از جنگ، برادرکشی بود؛ همین تفکر موجب ممنوع الورودی گروه شهید آوینی به سینما شد.

تهیه کننده و عکاس دفاع مقدس، با بیان، بازگشت به تفکرات انقلابی، افزود: در دوره ای که روشنفکری در سینما ارزش محسوب می شد، شهید آوینی به عرصه سینما ورود پیدا کرد که با این حرکت، آتش به اختیار بودن را برای همگان معنا کرد، جوان امروزی با الگوگیری از این عملکرد تلاش می کند قبل از شروع هر کاری نیاز زمانه اش را بشناسد و بعد به فعالیتی ورود کند؛ برای آشنایی جوانان با تفکرات شهید آوینی، وظیفه رسانه‌ها و مسئولان است که با جهت گیری از تفکرات شهید آوینی همانند قهرمان سازی در مستند روایت فتح، ترویج و گسترش دهند تا زمینه بازگشت جوانان به ارزش های انقلابی فراهم شود. مستند روایت فتح، نشان دهنده تفکرات آرمانی شهید آوینی است که ارزش انسان را نشان می دهد.

 پرویز فتح اله زاده، دلیل خروش مردم در آن زمان را آرمان های فرهنگی دانست و گفت: فرهنگ تمام دستاورهای بشری، به شکلی غیر از وراثت که یا مادی یا معنوی است، از مظاهر فرهنگی قبل از انقلاب هجوم حملاتی مردم به سینما،کافه و مشروب فروشی ها یود و بیشترین راهپیمایی ها در ایام محرم وصفر و عید فطر با الگو گیری از عاشورا با ایستادگی در مقابل ظلم، که این فرهنگ به پیروزی انقلاب منجر شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ایثار، یه معنی گذشت از منافع شخصی به خاطر منافع جمعی است که در جنگ تحمیلی به وضوح خود را نشان داد و آرمان های فرهنگی انقلاب با شروع جنگ، تثبیت شد، کارکرد اصلی انقلاب این است که آرمان های اصلی آن را به نسل های جدید ارائه دهند که متاسفانه کم کاری شده است یکی از متولیان اصلی آموزش و پرورش است که می تواند به کودکان ارائه دهد.

دکتر فتح اله زاده، در پایان، افزود: شهید آوینی هنر را هم ردیف با کمال انسانی و رسیدن به فضیلت انسانی می دانست؛ کسی هنرمند محسوب می شود که عاشق باشد و عاشق کسی است که دردمند است و در نهایت کسی که عاشق نباشد نمی تواند وارد عرصه هنر شود، شهید آوینی کسی بود که هنر را وسیله ای برای به کمال رساندن جامعه می دانست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز