خبرگزاری کار ایران

استفاده از ظرفیت علمی کشور برای پیشگیری از بحران‌های بلایای طبیعی

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۹۰۶

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسئولیت این شورا، استفاده از ظرفیت علمی کشور و تقویت فرهنگ همکاری برای پیشگیری از بحران‌های ناشی از بلایای طبیعی و مواجه نظام‌مند با اینگونه امور است.

به گزارش ایلنا، سعید رضا عاملی در دیدار نوروزی با همکاران شورا گفت: امیدواریم در این سال شاهد تحقق «رونق تولید» و آرامش بیشتر ملت و کشورمان باشیم.

وی افزود: در ابتدای سال ما با جاری شدن سیل در بخش‌های مهمی از کشور مواجه شدیم که امر هولناک و نگران کننده بود و موجب تخریب گسترده زندگی مردم شد. اگر چه این حادثه یک بلای طبیعی محسوب می‌شود ولی عدم آمادگی زیرساخت‌ها و فقدان آبخیزداری مناسب و تمهیدات لازم برای مهار سیل هم نشان از کم کاری و ضعف در مدیریت در امور زیر ساختی است که دستگاه سیاستگذار و اجرایی کشور در قبال آن مسئول است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دولت، قوای نظامی و انتظامی و مردم به یاری سیل زدگان شتافتند که تا استقرار آرامش مردم باید این امر ادامه پیدا کند. مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز استفاده از ظرفیت علمی کشور و تقویت فرهنگ همکاری برای پیشگیری از بحران‌های ناشی از بلای طبیعت و مواجه نظام مند با اینگونه امور است.

وی ادامه داد: البته پر شدن ذخایر آبی کشور و منابع زیرزمینی آب و احیا سدها و دریاچه و تالاب‌ها و هزاران برکت دیگر پیامدهای خیر باران گسترده و بی سابقه در پهن ایران عزیز خواهد بود.

باید نحوه مقابله و مدیریت آثار و تبعات بلایای طبیعی ساماندهی شود

عاملی تاکید کرد: باید نحوه مقابله و مدیریت آثار و تبعات اینگونه بلایای طبیعی ساماندهی و نظام‌مند شود و همچنین مقابله دانش‌بنیان و فرهنگ محور با بلایای طبیعی نیز جدی گرفته شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از نگاه رهبر معظم انقلاب وظیفه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، راهبری و سیاستگذاری کلان در حوزه مهم و حساس فرهنگ و علم و ایجاد مسیرهای جدید و اثرگذار برای پیشرفت و تعالی کشور است.

وی افزود: نهاد سیاستگذاری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی باید گوش شنوا نسبت به جامعه داشته باشد و از قدرت تشخیص و درک مسئله برخوردار باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم تعامل و ارتباط با بدنه جامعه ادامه داد: نهادهای سیاستگذار مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید فقط حرف بزنند بلکه به شنیدن صدای جامعه هم نیاز دارند.

وی گفت: جامعه گاهی با رفتار خود با ما سخن می‌گوید و دستگاه سیاستگذار باید به خوبی این صدا را بشنود.

عاملی با اشاره به خط مشی‌های ۹ گانه سال ۱۳۹۸ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص شعار سال یعنی «رونق تولید» گفت: پیشرفت باید هم دانش بنیان و هم فرهنگی باشد و پیشرفت تک بعدی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه موجب مشکلات زیادی نیز خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ضرورت به مشارکت در آوردن همگان و استفاده از مشورت نخبگان در امر سیاستگذاری گفت: رهبر معظم انقلاب بر توسعه حوزه مشورت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و بهره‌گیری از تنوع نظرات نخبگان و اندیشمندان تاکید دارند. بهره‌گیری از آرا گسترده متخصصین، موجب می‌شود تا بتوانیم تحولات جامعه را بهتر و عمیق‌تر درک و راه حل های مناسب را پیدا کنیم.

بدنه کارشناسی شورا بیشتر با دانشگاه و صنعت تماس داشته باشد

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: به همین منظور باید سازوکاری ایجاد کنیم که بدنه کارشناسی شورا بیشتر با دانشگاه، صنعت و جامعه تماس داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به الزامات تحقق «رونق تولید» ادامه داد: رونق تولید اگر با رونق فرهنگی و اجتماعی همراه و هماهنگ نباشد، موفق نخواهد بود.

اصلاح نظام بروکراسی اصل مهم در تسریع رونق تولید

عاملی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار اداری کشور گفت: رونق تولید بدون این اصلاح ممکن نیست و گاهی مشکلات و معضلات موجود در ساختار اداری کشور موجب بدبینی مردم نسبت به اصل نظام و انقلاب اسلامی می‌شود. لذا اصلاح نظام بروکراسی با هدف کاهش مراحل اداری انجام کارها؛ یک اصل مهم در تسریع رونق تولید و رسیدن به رشد چشم گیر و کاهش فساد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز