خبرگزاری کار ایران

دبیرکل سابق سندیکای روزنامه‌نگاران تونس در گفت‌وگو با ایلنا:

تزلزل ثبات در الجزائر پیامدهای وخیمی به دنبال دارد/ تغییر، بزرگ‌ترین تهدید نظام حاکم

asdasd
کد خبر : ۷۴۳۰۰۴

دبیر کل سابق سندیکای روزنامه‌نگاران تونس تأکید کرد که عوامل درگیر در نظام حاکم در الجزائر سرانجام زیر فشارهای مردمی پیش از چینش مجدد مهره‌های خود داخل نظام مجبور به عقب‌نشینی و تعیین مهره‌ای برای دوره انتقالی و سپس برگزاری انتخابات با ضمانت‌های از پیش تعیین شده خواهند شد.

«منجی الخضراوی» دبیر کل سابق سندیکای روزنامه‌نگاران تونس و سردبیر روزنامه «اول»، پژوهشگر علوم ارتباطات و تحلیلگر ارشد در تونس است. وی در تحلیل تحولات اخیر الجزائر و تبیین زمینه‌های شکل گیری و پیامدهای اعتراضات مردمی در این کشور گفت: به نظر من وضعیت در الجزائر بسیار پیچیده تر از آن است که در رسانه‌ها بیان می‌شود. کاملا روشن است که اعتراضات در مخالفت با پنجمین دوره نامزدی «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری این کشور شکل گرفت و شعله‌ور شد اما انتخابات ریاست‌جمهوری لحظه تاریخی برای عوامل نظام این کشور به منظور تغییر در مراکز تصمیم‌گیری و تقسیم مجدد نقاط نفوذ بین گروهی به شمار می‌رود که معتقد است بوتفلیقه نمود حقیقی حکومت و مشروعیت است چرا که وی را عامل اصلی ثبات سیاسی و امنیتی و نظامی می‌دانند.

الخضراوی در ادامه افزود که پیامدهای این اعتراض‌ها در صورت تزلزل ثبات در الجزائر به لحاظ سیاسی و امنیتی بسیار وخیم و خطرناک خواهد بود.

وی درباره وجود ادعاهایی در گروه اپوزیسیون مبنی بر اینکه بوتفلیقه در حقیقت به دلیل بیماری تصمیم‌گیرنده اصلی نیست و نزدیکان و خانواده او هستند که در رأس کانون تصمیم‌گیری قرار دارند، گفت: «بوتفلیقه از سال  ۲۰۱۵ و پس از ابتلا به سکته مغزی از بیماری رنج می‌برد و در بسیاری از مناسبت‌ها که در ملأ عام ظاهر شد، نشانه‌های بیماری و خستگی در وی کاملا مشهود بوده است. بنابراین من معتقد نیستم که او حاکم فعلی الجزائر باشد بلکه ما در مقابل رژیم حکومتی قرار داریم که ژنرال‌های ارتش و افراد امنیتی و چهره‌های با نفوذ بر آن حاکم هستند.

دبیر کل سابق سندیکای روزنامه نگاران تونس درباره اقدام تلویزیون الجزائر برای پخش اعتراضات مردمی از این شبکه دولت نهاد گفت: هنگامی که عوامل داخل نظام الجزائر با یکدیگر درگیر شدند و مردم نیز به خیابان‌ها آمدند و حاشیه آزادی بیان گسترش پیدا کرد، رسانه‌ها در این کشور نیز توانستند از مرز اختناق عبور کرده و به گوشه مهمی از این آزادی دست یابند.

وی درباره احتمال دخالت بیگانگان در پشت صحنه اعتراضات و تظاهرات مردمی در الجزائر گفت: در ابتدای بحث نیز تأکید کردم که وضعیت در الجزائر بسیار پیچیده است، چرا که این اعتراضات انگیزه‌های داخلی دارد اما در مداخله قدرت‌های خارجی و کشورهای خود محوری که از ایجاد آشوب و هرج و مرج در الجزائر، این کشور غنی از نفت و گاز و  دارای موقعیت استراتژیک در آفریقا و خاورمیانه و جنوب اروپا استقبال می‌کنند، هیچ شکی نیست.

الخضراوی درباره مسیر و سرنوشت اعتراضات در الجزائر گفت: به اعتقاد من عوامل درگیر در نظام حاکم در الجزائر سرانجام زیر فشارهای مردمی پیش از چینش مجدد مهره‌های خود داخل نظام مجبور به عقب‌نشینی و تعیین مهره‌ای برای دوره انتقالی و سپس برگزاری انتخابات با ضمانت‌های از پیش تعیین‌شده خواهند شد.

وی در پایان تأکید کرد که بوتفلیقه به هر شکلی که باشد، از قدرت برکنار خواهد شد و این دوره به لحاظ تاریخی مستلزم انجام تغییرات گسترده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز