خبرگزاری کار ایران

برگزاری یادمان شهدای ادیان الهی خوزستان

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۹۲۴

در آستانه فرا رسیدن عید نوروز، یادمان شهدای ادیان الهی خوزستان در آرامستان کلدانی آشوری کاتولیک اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، در آیین نکوداشت شهدای ادیان الهی صابئین مندایی، زرتشتی، ارامنه، کلیمی، آشوری و کلدانی که به همت بنیاد شهید استان خوزستان و هئیت شهدای اقلیت مذهبی برگزار شد تنی چند از خانواده شهدای پیروان ادیان حضور داشتند.

آژت سلیمانی به عنوان یک مسیحی آشوری و نماینده دیگر ادیان الهی، در این مراسم گفت: درود می فرستم بر یکتاپرستان و خیرمقدم به همه عزیزانی می گویم که با حضور خود باعث ایجاد آرامش روان شهیدان معزز و خانواده های محترم آنان می شوند.

وی افزود: تجمع جامع ادیان الهی نشان از اتحاد و یکپارچه گی ادیان الهی در ایران زمین است و پیغام صلح و دوستی را با خود دارد. ادیان توحیدی در راستای یکپارچه گی و اتحاد و عزت ایران زمین در هر زمان که لازم بوده بدون ذره ای درنگ دوش به دوش هم در را حفظ کیان ایران با جان و دل دریغ نکرده و با صدها شهید، آزاده، جانباز و ایثارگر با نام و بی نام دین خود را به سرزمینی که الحق باید نام آن را سرزمین ادیان الهی و صلح و دوستی نامید ادا نمودند.

سلیمانی تصریح کرد: به پاس این رشادت ها با تجلیل از طرف خانواده شهدای معزز سر تعظیم فرود می آوریم و از طرف جامعه مسیحیان آشوری و کلدانی، هیت شهدای صائین مندایی، انجمن زرتشتیان اهواز و ارامنه تشکر ویژه خود را از بنیاد شهید خوزستان به خاطر برگزاری این آیین نکوداشت ابراز کرده و سال نو 1398 را به تمام حضار و هم میهنان گرامی تبریک میگوییم.

در ادامه این مراسم فرجیان، مدیرکل بنیاد شهید استان خوزستان در آئین نکوداشت شهدای ادیان الهی گفت: ادای احترام خودم را به مقام شامخ شهدای جلیل القدر، خانواده صبور شهدا، درایت و دوراندیشی بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر کبیر انقلاب اسلامی تقدیم می کنم.

وی خاطر نشان کرد: ما مسلمانان به زندگی در کنار خانواده های دیگر ادیان الهی که تنی چند از فرزندانشان در طول جنگ تحمیلی جانفشانی و ایثارگری کردند، افتخار می کنیم. اقتدار و آرامش پیرامونی خود را مدیون شهدای والامقامی می دانیم که از همه ادیان به دفاع از میهن پرداختند. در طول دوران دفاع مقدس سربازان و فرماندهانی که متعلق به هر قوم و دینی بودند هشت سال در کنار هم همسنگر بودند و اقتدار و همبستگی و اراده خود را به رخ دشمن متجاوز بعثی کشیدند.

فرجیان افزود: امروز می بینیم که جوانان ما از اقصی نقاط مختلف کشور با تنوع دینی که دارند با بسیج مردمی سوریه و عراق همراه می شوند و با داعش به مبارزه می پردازند. خدا را شاکرم که امروز در کنار شما خانواده های معظم شهدای ادیان الهی، اسرا و ایثارگران هستم. مردمی که بارها وحدت و همدلی خود را نشان دادید.

عباس امام پژوهشگر و عضو هئیت علمی دانشگاه شهید چمران نیز در ادامه با ابراز ارادت به شهدای ادیان الهی، خانواده های شهدا و دیگر شهدایی که جان خود را برای دفاع از وطن از دست دادند، گفت: در جهانی زندگی می کنیم که یکی از کلید واژه هایی که همواره مورد استفاده قرار می گیرد، تکثر و تنوع فرهنگی و همزیستی است. خوشبختانه این دو کلید واژه در استان خوزستان سابقه دیرینه دارد و یکی از مزایای جهان معاصر توصیف می شود.

وی افزود: به عنوان یک دوستدار میراث فرهنگی، پیشتر شاهد وضعیت ناگوار این آرامستان بودم و همچنین برخی از دیگر اماکن را هم پیش تر مشاهده کردم و اکنون خوشحالم که چنین مکانی به این زیبایی سامان یافته است و انتظار می رود که دیگر اماکن موجود در خوزستان نیز ساماندهی و حفاظت شوند.

مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان که برای حفاظت از اماکن تاریخی خوزستان و ایجاد محورهای گردشگری جدید در خوزستان کوشش های فراوانی داشته است، عنوان کرد: باید برای افرادی که در طول تاریخ ایران زمین از خود مایه گداشتند و در راه وطن جان شان را اهدا کردند تا ثابت کنند در ایرلان ریشه دارند و آرامش این سرزمین اندیشه آنان است ادای کرد. آنهایی که ایران را یک سرزمین اهورایی قلمداد می کنند و دور زمانی نیست که در برایر ارتش متجاوز بعثی عراق در هر هر شرایطی ایثارگری کردند.

این دوستدار میراث فرهنگی اظهار داشت: در مجموع از 90 شهید مسیحی، 11 شهید کلیمی و 32 شهید زرتشتی و 6 شهید صابئین مندایی که تقدیم انقلاب شده اند، مزار برخی از آنان در خوزستان است

وی افزود: اما در خوزستان جدا از شهیدانی که به دیگر پیروان ادیان الهی منسوب هستند، جا دارد یادی کنیم از شهدایی که در خوزستان به شهادت رسیدند، افرادی همچون ناجی زهرونی، یاسین زهرونی، ناعم بهمنی، امین جیزان نسرین زهرونی و منصور عباده ‎اهوازی از پیروان حضرت یحیی در صابئین مندایی، پاپیک آوِدیان، رازمیک داودیان، وازگن آوانسیان، سوِرن خانلریان، واهیک باغداسایریان، وازگن آدامیان، ژوزف شاهینیان، هنریک هوسپیان، هراند هاکوپیان، آناهید میناسیان، وهاندرن رشیدپور و آرجرون آزوریان از پیروان مسیحی ارامنه، مهرداد فرارونی، کامران گنجی، کیخسرو کیخسروی، بهروز باستانی، پرویز آبادی، داریوش شهزادی، فرهاد خادم،  اسفندیار دارابیان، فریدون نژاد کی، جمشید گشتاسبی، دیهیم شهریاری، جهانبخش نمیرانیان، رستم آذرباد، داریوش آبادیان و مهرداد آبادیان از جمله شهدای زرتشتی هستند که در اقصی نفاط مناطق عملیاتی یا شهید شدند یا پس از جانبازی به شهادت رسیدند.

صبیح گرمو، یرمی یعقوب، ژانی بیت اوشانا، ویلیام تومان، رافیک رشید زاده و ژوزف هرمز نازلو از جمله شهدای آشوری هستند که در مناطق مختلف خوزستان به شهادت رسیدند. همچنین اسحاق تیزابی و فریبرز موریم از جمله دو شهید کلیمی (یهودی) ایرانی هستند که در مناطق عملیاتی خوزستان به شهادت رسیدند.

حجت السلام همت پور، مسئول کانون های فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با ذکر خاطره ای دینداری و نجابت یکی از همسایگان پدر بزرگ خود که جز صابئین مندایی بودند، یاد و خاطره شهدای ادیان توحیدی و ابراهیمی را گرامی داشتند و گفت: یکی از دغدغه های فکری افرادی که در حوزه فرهنگی کار می کنند، در خدمت خانواده شهدا بودن است. این در حالی است که مقام معظم رهبری به خانه شهدا سر می زنند و مهمان آنان می شوند. به همین خاطر چنین رفتاری الگوی ما جوانان می شود.

وی ادامه داد: وقتی پای وطن به میان می آید، فقط مسلمان به جبهه های جنگ نمی روند. همه رفتند تا جان دهند و وطن به دشمن ندهند؛ لذا ادای احترام خودم را به شهدا و خانواده های صابئین مندایی، زرتشتی، کلیمی، ارمنی، آشوری و کلدانی که همگی اهل کتاب هستند تقدیم میکنم.

حجت السلام طباطبایی مدیرکل حوزه هنری خوزستان نیز یادآور شد: شهید متعلق به همه است. فرقی ندارد که از کدام دین باشد. وطن پرستی و میهن دوستی در همه فرهنگ ها به شایسته گی مورد تجلیل و تقدیر است. ما به عنوان یک مسلمان به همه پیامبران علاقه و اعتقاد داشته و اشتراکات فراوان داریم و همه گی به یکتاپرستی، آخرت، بهشت، عجر اخروی و عقاب اخروی برای عمل ناصالح هستیم.

وی ادامه داد: امیدوارم که همواره شاهد یک همزیستی مسالمت آمیز باشیم. ایرانی ها در طول تاریخ به واسطه همین همزیستی متمدن و با فرهنگ و نجیب بودند.

در پایان آئین تجلیل از شهدای ادیان الهی در خوزستان، از شش خانواده شهید حاضر در جمع تجلیل شد.

برگزاری یادمان شهدای ادیان الهی خوزستان

برگزاری یادمان شهدای ادیان الهی خوزستان

برگزاری یادمان شهدای ادیان الهی خوزستان

برگزاری یادمان شهدای ادیان الهی خوزستان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز